Koven Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Zen yter dobbelt så bra som FX-8150 http://www.sweclockers.com/nyhet/22149-amd-zen-summit-ridge-pa-bild-dubblerar-prestandan-mot-fx-8150 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Dette vet jeg ikke om er bra elller ikke: It is not clear where Bits and Chips got its information, but it claims AM4 will have 1,331 pins, which is a big increase over the 942 pins on the AM3+ socket. The package will be square, and 40 mm in length, making it about as big as a current socket FM2+ package. It will have a pin-count of 1,331 pins, a big increase from the 942 pins of AM3+, and 906 pins of FM2+. AMD could continue to develop LGA sockets for its multi-socket capable Opteron processors based on the "Zen" architecture. The AM4 platform layout will be functionally similar to the FM2+ than the AM3+. Besides the integrated memory controller, the northbridge will be entirely located on the processor die. This means that the HyperTransport main system bus will be wired internally. The AM4 pin-map will consist of memory I/O, integrated graphics I/O, PCI-Express, and the chipset bus and some other low-level system I/O interfaces. The memory controller on some of the first AM4 chips, such as "Summit Ridge," will natively support DDR4-2400 MHz, and DDR4-2933 MHz through overclocking. Blir det letter å bøye pins på cpu med AMD cpuer? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Dette vet jeg ikke om er bra elller ikke: It is not clear where Bits and Chips got its information, but it claims AM4 will have 1,331 pins, which is a big increase over the 942 pins on the AM3+ socket. The package will be square, and 40 mm in length, making it about as big as a current socket FM2+ package. It will have a pin-count of 1,331 pins, a big increase from the 942 pins of AM3+, and 906 pins of FM2+. AMD could continue to develop LGA sockets for its multi-socket capable Opteron processors based on the "Zen" architecture. The AM4 platform layout will be functionally similar to the FM2+ than the AM3+. Besides the integrated memory controller, the northbridge will be entirely located on the processor die. This means that the HyperTransport main system bus will be wired internally. The AM4 pin-map will consist of memory I/O, integrated graphics I/O, PCI-Express, and the chipset bus and some other low-level system I/O interfaces. The memory controller on some of the first AM4 chips, such as "Summit Ridge," will natively support DDR4-2400 MHz, and DDR4-2933 MHz through overclocking. Blir det letter å bøye pins på cpu med AMD cpuer? Vanskelig å si, man bør i alle fall være forsiktig når man monterer disse. Mener både Intel og Amd har hatt mange "knekte" pins gjennom årene her på forumet i alle fall. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Jeg vil egentlig heller bøye pins på en CPU enn på HK/Socket faktisk, særlig når man har full custom loop som det jeg har. Syns det er noe ræl at pinsa sitter på Socket på Intel Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Enig, og det føles som det skal fryktelig mye mindre til å bøye de på HK i forhold til de som sitter på CPU. 1 Lenke til kommentar
WhaWuaWua Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Her må jeg si meg delvis enig, det skal mer til for å bøye pins på cpu en LGA socket. Og jeg har selv "reparert mange cpuer med barberblad og forstørrelsesglass. Samtidig hadde jeg håpet på LGA fremfor ZIF Socket. Personlig smaks greie vil jeg kalle det. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Men lga ser vel slik ut med forstørrelseglass: Hva om de hadde vært mye kortere? Slik at det blir vanskeligere å bøye? Eller lage det som tilsvarende piggsvin hvis cpuen er i klem kommer piggene ut? Men er ikke synlig hvis den ikke klemmes. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 (endret) Det hadde vel hjulpet en del å lage dem stivere. Føles som de er lagd av papir nå. Ja det hadde vært en bedre ide med den løsningen nevnt over. Knytt pins til den stanga du låser socket med, slik at de kommer opp kun når du låser socket. Endret 27. mai 2016 av Apox Lenke til kommentar
HKS Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Skal vi krysse fingrene for en "live-demo" av Zen på Computex i år da? 2 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Skal vi krysse fingrene for en "live-demo" av Zen på Computex i år da? Muligheten er der. Håper virkelig at de tar med 12 kjerners modellen som trolig kan bli "consumer varianten" og at 8 kjerners varianten blir "low - end". De andre modellene med 16 og 32 kjerner er jo også sagt at de skal komme omtrent i 2017 for industrien så blir spennende å se hva som stemmer her. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Skal vi krysse fingrene for en "live-demo" av Zen på Computex i år da? Muligheten er der. Håper virkelig at de tar med 12 kjerners modellen som trolig kan bli "consumer varianten" og at 8 kjerners varianten blir "low - end". De andre modellene med 16 og 32 kjerner er jo også sagt at de skal komme omtrent i 2017 for industrien så blir spennende å se hva som stemmer her. Ingen 12, 16 eller 32 kjerners brikker enda. Brikken som kommer i 2016 har 8 kjerner. Det er kun den ene brikken som kommer i år (kommer sikkert SKU med kjerner disablet av også). Rundt denne tiden til neste år komme konsumerbrikker (APUer) med 4 kjerner. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Hvordan vil folket her antyde at Skylake IPC er i forhold til AMD's nåværende FX? (er det Piledriver den heter?) Hvis den er på ca 70% så er jeg skeptisk på om den lovte økningen på 40% til Zen er nok til å lokke folk som sverger til Intel. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Hvordan vil folket her antyde at Skylake IPC er i forhold til AMD's nåværende FX? (er det Piledriver den heter?) Hvis den er på ca 70% så er jeg skeptisk på om den lovte økningen på 40% til Zen er nok til å lokke folk som sverger til Intel. http://vrworld.com/2016/05/27/amd-discloses-impressive-zen-performance/ Zen vil trolig ikke være bedre enn Intel, men kjenner jeg Amd rett vil de komme til kompetetive priser. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Hvordan vil folket her antyde at Skylake IPC er i forhold til AMD's nåværende FX? (er det Piledriver den heter?) Hvis den er på ca 70% så er jeg skeptisk på om den lovte økningen på 40% til Zen er nok til å lokke folk som sverger til Intel. http://www.anandtech.com/bench/product/697?vs=1543 Jeg regner med at Zen er på Ivy Bridge-nivå når det kommer til IPC, og at 6 kjerner fra AMD vil være tilsvarende en i7-6700k i mange tilfeller. I så fall kan de fint selge den sekskjernede varianten til 2799 og den åttekjernede til 3499 her i Norge. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Da viste AMD frem en Zen-brikke i går... http://www.anandtech.com/show/10391/amd-briefly-shows-off-zen-summit-ridge-silicon 8 kjerner på "Summit Ridge" som er første produkter ut. Disse blir uten GPU. Var i følge AMD fremdeles i "bring-up" stadiet. Planen var samples til sentrale kunder og samples til andre kunder senere i Q3. Da tror jeg at det skal holde veldig hardt med en lansering i år... Jeg estimerer papirlansering i desember. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Blir jo også spennede og se hvilke APU'er vi får se. rykter av rykter sier at nye xbox drar over 6Tflops. hadde vært fint med en sånn i stue pcn Lenke til kommentar
spots Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Hadde de laget en APU med 1024 streamprosessorer hadde det nok blitt en sukess. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 AMD's flagship Zen-based server CPU will be a 64-threaded beast The chip has a codename of Naples, powered by the Zen architecture, with each CPU core featuring its own dedicated 512KB cache. A cluster of Zen cores share 8MB of L3 cache, pumping the total L3 shared cache of 64MB. There will be a 16-core variant as well, with both of the CPUs being made on the 14nm FinFET process. Naples has 8 independent memory channels, with up to 128 PCIe 3.0 lanes. This makes AMD ready for the super-fast NVMO memory controllers and drives, with Naples set to support 32 SATA and NVMe drives. Naples also has support for a huge 16 x 10GbE network, with the controller integrated, with Naples being slotted into a SP3 LGA server socket. We should expect the server-bound Zen products to have 35W to 180W TDPs, with dual, quad, 16, and 32-core server variants of Zen, with a release window of late 2016, or sometime in 2017. Håper vi får en 16-core desktop variant også da Lenke til kommentar
nagina Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Ingen bruk for det, lag heller ordenlige CPUer AMD for once, trenger noe nytt nå. 1 Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Jeg ser mange bruks områder for en sånn cpu. Da spesielt innen virtualisering. Driver mye på med akkurat det på skolen. Men hare bare 4 kjerner + ht. Blir litt lite når eg skal simulere et nettverk med domene kontroller, member servers og brukere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå