Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Takk. Var egentlig på vei til å smelle inn Ai Suite, da drøyer jeg litt.

 

Argh, ingen av kortleserne mine fungerer. Den ene blir ikke gjenkjent overhodet, den andre bare dukker opp - faller ut - dukker opp i ett sett. Har installert relevante drivere for chipset og USB, og har mange andre USB-enheter som fungerer. :(

 

EDIT: Byttet litt om på noen av USB-kontaktene, så løste det seg. Sikkert bare noen barnesykdommer.

 

EDIT2:

Lightroom CC rendrer previews på ny maskin. Bildene ligger på en 1TB M.2 med 2800MB/s lesehastighet (PM961 / Samsung 960 EVO). Previews lagres på en SSD med rundt 500MB/s skrivehastighet (Samsung 850 EVO).

 

Håper det kommer noen oppdateringer som gir bedre utnyttelse, eller at jeg kan ordne med noen innstillinger...

 

post-50769-0-36294100-1489015496_thumb.png

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk. Var egentlig på vei til å smelle inn Ai Suite, da drøyer jeg litt.

 

Argh, ingen av kortleserne mine fungerer. Den ene blir ikke gjenkjent overhodet, den andre bare dukker opp - faller ut - dukker opp i ett sett. Har installert relevante drivere for chipset og USB, og har mange andre USB-enheter som fungerer. :(

 

EDIT: Byttet litt om på noen av USB-kontaktene, så løste det seg. Sikkert bare noen barnesykdommer.

 

EDIT2:

Lightroom CC rendrer previews på ny maskin. Bildene ligger på en 1TB M.2 med 2800MB/s lesehastighet (PM961 / Samsung 960 EVO). Previews lagres på en SSD med rundt 500MB/s skrivehastighet (Samsung 850 EVO).

 

Håper det kommer noen oppdateringer som gir bedre utnyttelse, eller at jeg kan ordne med noen innstillinger...

 

attachicon.gifSkjermbilde 2017-03-09 00.18.59.png

Har du lastet ned Samsung NVMe driver? http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/consumer.html?target=5

Lenke til kommentar

Takk! :D

 

Det hjalp riktignok ingenting på utnyttelsen i Lightroom, men det hjalp jaggu på PM961-en.

 

Liker dårlig at maskinen har krasjet skikkelig to ganger. Ingen BSOD eller noen ting, skjermen bare går i svart. Bluetooth til tastaturet forsvinner også, så det er ikke bare skjermsignalet som blir borte... Første gang var under rendring av previews i Lightroom, sist gang var under stresstest i Prime95. Siste temperaturavlesning var 81 grader, etter ti minutter eller noe.

 

Før:

post-50769-0-63052400-1489021261_thumb.png

 

Etter:

post-50769-0-00350300-1489021286_thumb.png

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Alt oppe.. Veldig fornøyd.

 

Men det måtte være noe, virker som H110i har en defekt vifte+LED og Corsair Link fungerer ikke.. Skulle ønske dette var handlet på Digital impuls. Men nå må jeg vel sende dette inn til komplott..

Kjøpte samme kjøler selv. Men kjøpte med noen Noctua NF-A14 iPPC-3000 til de i stedet. Såg på komplett mange hadde problemer med de viftene som kom med. Synst det er dårlig de kan sende med slike vifter =p Du kan få de to eg monterte av om du vil ha i reserve =p

Lenke til kommentar

Alt oppe.. Veldig fornøyd.

 

Men det måtte være noe, virker som H110i har en defekt vifte+LED og Corsair Link fungerer ikke.. Skulle ønske dette var handlet på Digital impuls. Men nå må jeg vel sende dette inn til komplott..

Corsair link er noe drit. Det er ganske vanlig at man ikke får kontakt med utstyret man har igjennom link. Uten noen som helt forklaring hvorfor.

Lenke til kommentar

 

Alt oppe.. Veldig fornøyd.

 

Men det måtte være noe, virker som H110i har en defekt vifte+LED og Corsair Link fungerer ikke.. Skulle ønske dette var handlet på Digital impuls. Men nå må jeg vel sende dette inn til komplott..

Kjøpte samme kjøler selv. Men kjøpte med noen Noctua NF-A14 iPPC-3000 til de i stedet. Såg på komplett mange hadde problemer med de viftene som kom med. Synst det er dårlig de kan sende med slike vifter =p Du kan få de to eg monterte av om du vil ha i reserve =p

 

Her fungerer begge viftene fint, er bare ene vifte-headeren som ikke gir strøm. Samtidig som at alt av leds og link funksjoner er helt "dødt". 

 

Kjedelig, da jeg gikk for vindu på maskinen for første gang, og hadde tenkt å være litt fjortiss med dette buildet.. :p

Lenke til kommentar

Hele msi core frozr l kjøleren blir byttet i en annen kjøler siden ene amd washeren var deffekt (mer ventetid på ny kjøler). 

 

Tok av core frozr l i går og den hadde ikke skikkelig kontakt med cpu. Det var ikke pasta på ene siden av cpu.

 

Ser også ut som core frozr l bakplata muligens toucher hk (kun noe plastikk). Redd det skaper ett press på hk.

Lenke til kommentar

Noe må jo være feil med Ryzen siden det er så bilig :p

 

"Man får det man betaler for" :p

 

Dagens arbeid:

Pakke ut 2x 1800x, 1x 1700x, asrock fatality pro hk, g.skill 3600 cl15,corsair 4000 cl17, ek cpu blokk og evga g3 850w psu. Hardt liv :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Noen som har sett på denne? Syns dere det ikke er rart, cpu1 er så høyt belastet?

Selv skulle jeg tro fallout 4 ikke krevde så mye cpu. Vertfall ikke av en kjerne, med mindre bakgrunn prosesser som gjør det.

 

Men det er tydlig beviset.

 

Hva tror dere? 8 kjerner\16 tråder er tydligvis ikke så bortkastet i spill som jeg trodde.

Men er kanskje ikke vits med det i spilling selv 40-50% belasting av alle kjernene er ikke mye i spill i dag.

Lenke til kommentar

Ja, men tror du det er sansynlig den første er windows definder i bakgrunnen? Eller noe annet bakgrunn prosesser?

Hjelper vel lite hvis 8 kjerner i spill vil bli støttet i fremtiden.

Lønner seg å vente til det blir det, og da vil AMD cpuer nesten halveres i pris. Eller dukke opp på bruktmarkedet.

 

Nå er det fint å kun belaste cpu 10-20% i spill.

Men hjelper vel lite for gaming opplevelsen foreløpig kanskje mere på strømbruk\ og man kan kjøre bakprosesser uten det har særlig mye å si, med FX 8350 vil man begynne å slite vil jeg tro spillet lagger eller gir tregere ytelse hvis man gjør det.

 

Finner få tester på det foreløpig. Hvordan det blir påvirket, Kunne jo sagt 16 kjerner er bedre en 8 med hypertreading.

 

Man ser tydlig særlig på første GTX 1070 er flaskehalsen i spill rund 80% belastet GPU.

Lurer på hvordan 2x GTX 1080 TI SLI ville gjørt det. Burde belastet CPU mere.

Da det er litt dumt med kun 1 skjermkort på 8 kjerne cpu med hypetreading.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Og det baserer du på hva? At multi-threading i spill skal bli mer vanlig har vi hørt i årevis. Tror nok det fortsatt vil ta langt lenger tid enn hva de fleste innbiller seg. Selv de fleste AAA-spill er jo ikke spesielt bra optimalisert for å kjøre over flere tråder.

 

Det er klart at det blir mer "vanlig" med flere kjerner når det nå blir mer prisgunstig. Men må huske at selv om AMD Ryzen R7 kanskje vil selge bra, så vil antallet fremdeles være en dråpe i havet sammenlignet med det totale antallet der ute. Bare se på Steam hardware survey. Tallene er jo krystallklare, nesten hele markedet sitter på 2-4 kjerner så det at utviklere skal begynne å bry seg med effektiv skalering over flere tråder blir nok sett på som bortkastet tid og ressurser. Det er jo heller ikke sånn at alle former for simulering osv lar seg skalere over flere tråder på en effektiv måte heller. De fleste spill har jo begynt å skalere arbeidet utover en uendelig menge med kjerner, men mye av det tungearbeidet skalerer sjeldent over mer enn 1-2 to kjerner derfor ser man jo ofte at det er 1-2 kjerner / tråder som belastes langt tyngre enn de øvrige.

 

Dette vil neppe forandre seg med det første. Selv om Ryzen skulle selge over all forventning så vil det jo ta mange år før det står for en stor prosentandel av det totale markedet og du må klare å få temmelig godt omfang i markedet før det begynner å dedikeres ressurser for optimalisering osv.. Det å optimalisere utover 2-kjerner er jo fremdeles å optimalisere mot en "nisje" og det er det ytterst få som gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...