Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Fikk masse minne problem med asus og ryzen i går. Masse bsod selv på stock. Testa både nest nyeste og nyeste bios.

Høres ut som at det er noe som ikke stemmer. Har noen forslag til deg:

1. Prosessoren kommer med pinner hvis jeg ikke tar feil. Har du tatt ut prosessoren og sjekket at alle pinnene er ok, ikke bøyd? Noen av pinnene kan ha blitt bøyd ved installering av prosessor.

2. Prøv å ta ut RAM brikkene og klikk de på plass på nytt.

3. Prøv med 1 og 1 RAM brikke.

Den ble satt riktig i. Ingen fare for det. Har gjort dette i 20 år. Monterer endel servere i jobben. Har ellers montert endel pcer til mittt eget bruk.

Det jeg ikke likte var back platen til msi frozr l. Se bilde. Den tok nesten bort i noen pinner. Men testa med ark og de er klaring med 1-2mm. De lengste pinnene sitter oppe og vises ikke på bilde.

På toppen av det så var den 1 av 4 amd "plastic washer" feil produsert (for tynn) se bilde. Så måtte bruke den ene fra intel settet. Ingen fare da de var like høye bare litt forskjell på bredde. Men det gikk bra.

post-131740-0-00292200-1488971418_thumb.jpg

post-131740-0-66541300-1488971555_thumb.jpg

post-131740-0-66634200-1488971856_thumb.jpg

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk masse minne problem med asus og ryzen i går. Masse bsod selv på stock. Testa både nest nyeste og nyeste bios.

1. Prosessoren kommer med pinner hvis jeg ikke tar feil. Har du tatt ut prosessoren og sjekket at alle pinnene er ok, ikke bøyd? Noen av pinnene kan ha blitt bøyd ved installering av prosessor.

Den ble satt riktig i. Ingen fare for det. Har gjort dette i 20 år. Monterer endel servere i jobben. Har ellers montert endel pcer til mittt eget bruk.

Det jeg ikke likte var back platen til msi frozr l. Se bilde. Den tok nesten bort i noen pinner. Men testa med ark og de er klaring med 1-2mm. De sitter oppe å vises ikke på bilde.

Veteran altså, samme her :)

Hvis du har sjekket alle fysiske aspekter, så er det sannsynlig at du har fått et ustabilt/defekt produkt. Det blir spennende å se om den liker det nye minnet du har bestilt.

Endret av MisterXS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ikke likte var back platen til msi frozr l. Se bilde. Den tok nesten bort i noen pinner. Men testa med ark og de er klaring med 1-2mm. De sitter oppe å vises ikke på bilde.

Veteran altså, samme her :)

Hvis du har sjekket alle fysiske aspekter, så er det sannsynlig at du har fått et ustabilt/defekt produkt. Det blir spennende å se om den liker det nye minnet du har bestilt.

Kjørte 3 runder med memtest86. Stabilt der. Boota inntil windows. Rett etter jeg logger på så stop code memory management..

Ja nytt minne er på vei. hvis ikke er vel hk eller cpu def.

post-131740-0-21568500-1488973268_thumb.jpg

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Testa med 1 og en minne brikke helt ned til 1866MHz. bsod

Testa med annet skjermkort.bsod

Tok ut cpuen og satte den i igjen. bsod.

Får vente til de nye minne brikkene kommer i morgen.

Mistenker at det er noe feil med hovedkortet. Produsentene ble ganske "rusha" ift. å få ut hovedkort til launch så feilmarginen er vel noe høy pr. tiden. 

Lenke til kommentar

Mistenker at det er noe feil med hovedkortet. Produsentene ble ganske "rusha" ift. å få ut hovedkort til launch så feilmarginen er vel noe høy pr. tiden. 

Får håpe ikke siden det nok tar lang tid å få nytt. Får se hvordan det går med nye brikker i morgen først :)

Lenke til kommentar

Får håpe ikke siden det nok tar lang tid å få nytt. Får se hvordan det går med nye brikker i morgen først :)

Den "gode" nyheten er at minnet ditt ikke er offisielt støttet. God nyhet, fordi da er det ikke sikkert problemet er at hovedkortet er defekt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bestilt Ryzen + diverse. Kun mottatt minnebrikker sålangt, 1 stk.1800x og Hk Crosshair VI er forhåntligvis rett rundt hjørnet. Har begynt å se på dette minneproblemet, og bekymrer meg litt på forhånd her. Så at Vengeance LPX ble levert til div. hwsider sammen med Ryzen, så bestilte meg Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB, lokket av white and shiny bright lights, i den tro at Vengeance er Vengeance, med eller uten LED. Samme specs osv. Leste også en test på Tweaktown at det var Samsung IC. NÅ viser det seg at ting ikke så enkelt. De minnebrikkene jeg har mottatt er v.5.39. Altså Hynix, ikke Samsung, som da visstnok er crap.. iallfall i forhold til Ryzen-oppsett. Corsair Dominator 3200-brikkene er derimot på QVL-lista. Men spørmålet er i såfall. Kan dette også være Hynix? Og hva er  egentlig det smarteste her.. levere tilbake Vengeance LED, og heller bestille Dominator(evnt. noe annet som man ikke må vente et halvt år på)? Eller leve i troen på at alle Hynix-brikker ikke kan være dårlig kombo, og beholde LED-brikkene?

Endret av Extantitus
Lenke til kommentar

Tips - Kun innsiden av de fleste antistatiske poser er antistatiske, utsiden er ikke. Så heller legg den på esken til HKet. :)

Hvorfor dem fremdeles bruker de sølvposene er ett mysterium, da de i "plastikk"/polyethylene er mye bedre; de kan du legge ting oppå uten problemer også. Ett annet problem med sølvposene er at de kan ødelegge elektronikk mens du tar dem ut, men dette er med mer sensitive deler mener jeg å huske enn hovedkort.

PS: 

Dette er informasjon jeg lærte for lenge siden, så er ikke sikkert at det stemmer helt.

Edit: Fjernet noe og la til det som står under.

Nå har jeg hatt 1800x med ASUS PRIME X370-PRO og noe laber 16GB 2400 cl14 minne i en dag eller noe. Problemet mitt er at jeg har prøvd å ta backup av raid arrayene mine (som er laget med intel chipsetet) fordi amd raid greide ikke å gjenkjenne den.

Første backup faila på grunn av for lite plass; så fant jeg ut at filformatet jeg prøvde likte ikke windows når jeg prøvde å mounte det (VHD, en raid 0 og raid 1) for å sjekke om den funket. Nå gjør jeg en raw .img fil før jeg skal prøve å mounte diskene gjennom ett program som sier den skal greie det (så jeg har ihvertfall en backup).

Var ikke stort problem å skifte mobo fra intel til amd angående windows, tok bare å avinstallerte enheter som usb, disk, lyd kontrollere etc, så startet windows helt fint opp, uten å måtte reaktivere eller noe. Windows 10, med nøkkel registrert til kontoen. Det tar ca 6 timer å kopiere raid arrayene, jeg trenger egentlig bare å få ut dataene, ikke råkopi av hele raid arrayet på 2TB...

Kan ikke revertere til min gamle maskin for å hente dataen uten videre. Fordi da finner kona ut at jeg har nytt datautstyr, som kan kanskje gjøre henne sint... 

Noen som vet om ett gratis program jeg kan hente ut data på raid på fungerende disker? Fordi det er ikke lett å søke når søkeresultatene kommer med bare trialware, og jeg trenger ikke feilretting siden diskene fungerer...

Endret av Nor-MAL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...