Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

the 1800X ends up being far and away the worst overclocking chip I've ever personally used. It can't do more than the maximum turbo clock, at least with the Noctua cooling

 

- pcgamer -

Epic fail for de som liker overklokking. Akkurat som fury x jeg hadde. Ikkje mye x-factor i disse nei xD.

Uansett gleder jeg meg til cpuene kommer i postkassa :)

Regner med vi ser litt mer rom for overklokking i tiden som kommer når produsentene får tweaket biosene sine.

Utifra hva jeg har sett er overklokking av Ryzen blitt utført på luftkjøling og temperaturene fremdeles vært lave.

Enn så lenge ser det ut som R7 1700 er et bedre kjøp da de oppnår ca samme resultat som de dyrere modellene.

Jeg skal i hvertfall vente en stund og se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar

 

 

the 1800X ends up being far and away the worst overclocking chip I've ever personally used. It can't do more than the maximum turbo clock, at least with the Noctua cooling

 

- pcgamer -

Epic fail for de som liker overklokking. Akkurat som fury x jeg hadde. Ikkje mye x-factor i disse nei xD.

Uansett gleder jeg meg til cpuene kommer i postkassa :)

Regner med vi ser litt mer rom for overklokking i tiden som kommer når produsentene får tweaket biosene sine.

Utifra hva jeg har sett er overklokking av Ryzen blitt utført på luftkjøling og temperaturene fremdeles vært lave.

Enn så lenge ser det ut som R7 1700 er et bedre kjøp da de oppnår ca samme resultat som de dyrere modellene.

Jeg skal i hvertfall vente en stund og se hvordan det utvikler seg.

 

 

Vente på at det blir mere rom for overklokking, er det bare å glemme. Akkurat som det samme ble sagt med Fury X. Det skulle komme ny bios og ny OC software slik at spenningen kunne settes opp. 

Det endte med at mere spenning ikkje hjalp en dritt og ventinga var forgjeves. Hilsen en som var jækla tolmodig eier av et Fury X kort fra releasedagen.

Lenke til kommentar

Delide en CPU som er loddet på? 

 

Hørtes idiotisk ut.. Like dumt som å delidde en 6900K.

Har forstått det slik at Ryzen er loddet og derfor ikke lider av samme varmeproblemet som en del Intel CPUer gjør.

 

Sliter med å kjøle min i5-6600k ved ca 1.33Vcore (4.4Ghz). Ligger allerede opp mot smertegrensen på ~70c med Cooler Master Nepton 280L med 2 stk Noctua NF-F12 iPPC-3000 vifter på full guffe.

Var enklere å kjøle den gamle FX-6300 (loddet?) på 1.45Vcore (4.8ghz)...

 

Delidding Ryzen: Is AMD Ryzen 7 soldered or not?

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

 

Delide en CPU som er loddet på? 

 

Hørtes idiotisk ut.. Like dumt som å delidde en 6900K.

Har forstått det slik at Ryzen er loddet og derfor ikke lider av samme varmeproblemet som en del Intel CPUer gjør.

 

Sliter med å kjøle min i5-6600k ved ca 1.33Vcore (4.4Ghz). Ligger allerede opp mot smertegrensen på ~70c med Cooler Master Nepton 280L med 2 stk Noctua NF-F12 iPPC-3000 vifter på full guffe.

Var enklere å kjøle den gamle FX-6300 (loddet?) på 1.45Vcore (4.8ghz)...

 

Delidding Ryzen: Is AMD Ryzen 7 soldered or not?

 

 

70 grader er jo nesten kaldt :p

 

Det går ikkje ann å sammenlikne spenning på tvers av forskjellige cpuer. 

 

F.eks en 5960x @ 1,25v er ikkje det samme som 1.25v på en 6900k, selv om begge er 8 kjerner og begge er intel. Enda mere feil blir det å sammenlikne cpuer mellom intel og amd.

 

Eksempel hos meg: 6900k @ 1.37v er mye kaldere enn 5960x @ 1,37v :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

70 grader og smertegrensen? typo? :hmm:

Var det jeg fikk høre var den sikkre grensen 24/7 den gang jeg holdt på med overklokking av CPUen.

 

Edit:

Noe jeg fant nå.

6th Generation 14 nanometer i7 6700K / i5 6600K (TDP 91W / Idle 2W):

Tcase (CPU temp) = 64C

Tjunction (Core temp) = 69C

Tj Max (Throttle temp) = 100C

 

Det der betyr bare at heatspreaderen vil være 64C når kjernetemperaturen er 69C

100C er der CPUen vil begynne å klokke ned.

Lenke til kommentar

24/7 temp er vel uansett ganske greit å holde lavt. 

 

For hvem gidder benche 24/7 liksom. :p Og i andre spesielle situasjoner med konstant last 24/7 så er jeg enig. For all del, 70 grader er rimelig lavt, men om man faktisk snakker om hva maskinen kommer å kjøre på hvert minutt og hver dag, så hørtes det greit nok ut. 

Da kan man jo også sette OC og temp-mål en del høyere når det kommer til f.eks spilling som er noe man ikke gjør kontinuerlig hver dag. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Lærer noe nytt hver dag.  :wee: 
 

 

70 grader er jo nesten kaldt :p

Ja, det jeg og synest. Tok jeg fingern på vannkjøleren med FX6300 så kunne jeg kjenne den ble varmere under last. Temp føltes bortimot uendret med i5-6600k under last.

Spørs om jeg må ta meg en økt med overklokking av CPUen igjen. Prøvde å holde meg på max 70c tidligere pga jeg hadde forstått at det var smertegrensen for kjernetemperatur 24/7.

 

Men nok Off topic. Får heller lage en egen tråd om mine ikke-Ryzen problemer om nødvendig.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...