Gå til innhold

Jeg vil ha en vifte som gir fred og ro!

JoeDohn

Anbefalte innlegg

Den vifta jeg nå har på duronen min bråker mildt sagt infernalsk. Sånn ordentlig blåselyd OG masse høyfrekvente sjuke lyder, 13-16kHz (sikkert over det også, men de hører jeg jo ikke)...

Jeg har kabinettet igjen, ikke noen vegger som mangler eller noe. Nå som jeg skal ha ny innmat i kabinettet skal jeg denne gangen - klok av skade - forhåndssjekke litt dette med vifter.

Jeg har ikke tenkt til å overklokke prosessoren, så det jeg er ute etter her er en vifte som gjør jobben sin ROLIG, uten å høres ut som et jetfly som skal ta av.

Noen gode forslag?

(Ja, jeg er sikker på at det er CPU-vifta som lager lyden)

Endret av JayHeM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet du får ved å bytte til en stille vifte er at da hører du alle de andre lydene, GPU vifte, evt. chipsetvifte og hvertfall power supply. Har selv skiftet ut CPU vifta til en stille en, Mist silent twin, en vifte som knapt høres.

Og nå syntes jeg det blåser like herlig, fra chipset, grafikkort og særlig fra PSU.

Stille maskin = vannkjøling og vifteløst power. Og da igjen bråker harddiskene som man kan henge opp i strikker eller spesiallagde braketter. Gjør du dette + i tillegg støydemper kabinettet, ja DA snakker vi stille PC :yes:

Lenke til kommentar

Jeg byttet nylig fra et kjøleelement fra EKL (ca. 24-25 db) til en Silent Breeze 462 II (20db). Det var lett å legge merke til at maskinen bråkte mindre etterpå. I tillegg sank temperaturen på cpu med ca.5 grader i snitt.

Fra før av hadde jeg byttet ut den standard chieftech PSU til en kraftigere og mer stillegående PSU fra en annen leverandør. Den ene kabinettviften i kabinettviften ble byttet ut med en fra papst (12db) og etter disse endringene er maskinen nesten lydløs når man befinner seg et lite stykke fra den.

Lenke til kommentar
Igloo Silent Breeze (19dB), selges hos Komplett, PSData osv. til en billig penge.

:yes:

Bra og stille....

Husk at økning på 1dB vil si at lydnivået dobbler seg.

Du mener vel 10dB ja :yes:

følger ikke dB(a) en logarytmisk skala med 10 som grunntall da?

10 dB har 10 ganger mer energi enn 0 dB

20 dB har 100 ganger mer

30 dB har 1000 ganger mer

40 dB har 10000 ganger mer energi osv.

så 40 dB er 100 ganger mer "bråkete" enn 20 dB og 10 ganger mer enn 30 dB.

Kjøp vannkjøling *grin*

Endret av drvcd
Lenke til kommentar

Bare for å fortsette der jeg stoppet.....

jeg glemte å si at : i Decibelskalaen for effekt fordobler effekten seg for hver gang decibelskalaen øker med 3.

Men på grunn av ørets indre regulering ( Fletcher/Munson -kurvrene ) så blir 3dB bare til det minste en regner med at er mulig å oppfatte.

En forskjell på 10dB må til for at øret skal oppfatte forandringen som en dobling/halvering av lystyrken.

Lenke til kommentar
Bare for å fortsette der jeg stoppet.....

jeg glemte å si at : i Decibelskalaen for effekt fordobler effekten seg for hver gang decibelskalaen øker med 3.

Men på grunn av ørets indre regulering ( Fletcher/Munson -kurvrene ) så blir 3dB bare til det minste en regner med at er mulig å oppfatte.

En forskjell på 10dB må til for at øret skal oppfatte forandringen som en dobling/halvering av lystyrken.

Jepp, var akkurat det jeg mente. 3dB økning er for oss dødelige ikke merkbare (bare nesten), mens 10dB oppleves som en dobling :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...