Lynvingen Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 (endret) Hei, Har nylig tatt over et hus fra 1966 hvor det elektriske anlegget er skiftet og utbedret litt stykkvis og delt. Et sentralt spørsmål er bruken av PMH-kabel mellom stikkontakter. Det ser ut til at det ganske nylig er brukt 1,5 kvadrat PMH mellom stikkontakter på to soverom, hovedsakelig lagt i k-rør (skjult anlegg). Det er snakk om 3-4 stikkontakter uten jord på en vanlig 10 ampere kurs. Denne kabeltypen er jo som kjent ikke godkjent for faste installasjoner. Dette er selvsagt ikke ihht gjeldende regelverk, men det jeg lurer på er den umiddelbare risikoen/faren? bør disse kablene skiftes til PR snarest? eller går det greit en periode, men ikke over tid? hva kan evnt skje? brannfare? er dette noe som bør få prioritet? Er det noen som kan gi meg en risikovurdering (om vi ser bort i fra det åpenbare regelbruddet)? Endret 3. februar 2016 av Lynvingen Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Den største faren er at siden den er mangetrådet blir det en dårlig tilkobling på klemmene i kontaktene (hvis ikke det er brukt endehylser på tilkoplingene). Er det brukt endehylser i tilkoplingene er det egentlig ikke så aller verst egentlig. Lenke til kommentar
Lynvingen Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 Takk for svar! Betyr det at jeg kan utbedre ved å montere på endehylser på stikkontaktene og være langt tryggere? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Jeg ville heller hatt en mangetrådet leder koblet uten endehylse av en elektriker så lenge det er platepress og ikke skrue som presser, enn en endehylset mangetrådet leder koblet av en ufaglært. Lenke til kommentar
Lynvingen Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 Selvsagt, enig i det, men det var altså ingen diskusjon om faglært/ufaglært, regelverk eller godkjent/ikke godkjent jeg håpet på....kun en risikovurdering som kan hjelpe meg å prioritere om dette er noe som må utbedres nå, senere eller aldri :-) For ordens skyld, det er Elko stikkontakter med platepress. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 I forhold til risikovurdering så er jo faglært/ufaglært et ganske viktig punkt.. Men hvis det er skrudd til på en grei måte så vil jeg ikke si at dette er en veldig graverende feil. Nå skal jo selvfølgelig ikke du sjekke etter tilkoblinger selv, strengt talt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Erdu sikker på at det er PMH og ikke PFXP? Disse ser faretruende like ut mens PFXP er lov å trekke i skjultanlegg. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Erdu sikker på at det er PMH og ikke PFXP? Disse ser faretruende like ut mens PFXP er lov å trekke i skjultanlegg. Er vel relativt lett å se forskjellen på PMH og PFXP. PFXP er vel gjerne entrådet og er dobbeltisolert mens PMH er mangetrådet og har bare et lag isolasjon rundt lederne. Anywhores, om det faktisk ligger PMH som fast installasjon så ville værtfall jeg i den situasjonen kontaktet en elektriker og fått det byttet ut. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Uten å løsne på lederne i tilkoblingsklemmene eller åpne stikket ser de veldig like ut. PFXP har fyllmasse mellom lederisolasjon og ytterkappe mens PMH bruker utterkappa som fyll men uten å åpne stikk eller koble fra er de veldig like. Lenke til kommentar
Lynvingen Skrevet 4. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2016 Det er PMH, jeg har kvitteringen på innkjøpet. Har også åpnet stikkontakten og sett at den er mangetrådet. Det er platepress på alle stikk, som kanskje er positivt...hmm, var jo ikke der jeg hadde tenkt å begynne oppussingsprosjektet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå