Gå til innhold

Masterstudiet i regnskap og revisjon (MRR) etter siv.øk. utdanning?

Raude

Anbefalte innlegg

Hei, kan noen bekrefte at det er mulig å ta ett års studieløp innen regnskap og revisjon (MRR) på NHH etter endt siv.øk. utdanning? og hvis ja, hvor lurt er det egentlig hvis man tenker å jobbe som revisor etterhvert? Alternativet er vel å få et par års praksis før man må sette seg på skolenbenken igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, "noen" kan det. Denne "noen" er NHH. Ta kontakt med dem for å høre. Jeg vil tro at det kommer an på hvilke emner du har tatt i siv.øk-graden.

Ok, takk for svar. Men hvor lurt er det egentlig? Hvis man kommer inn hos en av de 4 store (EY, PWC, Deloitte og KPMG) etter endt siv.øk. utdanning vil man få sponset det ene MRR året i ettertid? Men hva om man ikke kommer inn hos 1 av de 4 store? er det bedre da å ta MRR, få A i snitt og søke igjen?

Lenke til kommentar

Hva som er lurt, vet jeg ikke, men jeg har en kompis som fullførte masteren sin på NHH i fjor, med profilen økonomisk styring. Han fikk jobb som revisor hos KPMG og har nevnt at når han har jobbet i to år, kan han ta MRR på NHH eller tilsvarende på BI på ett år og at KPMG i så fall dekker studieavgiften.

Jeg har ikke vurdert å bli revisor selv, så jeg har ikke lest meg opp på saken, men jeg har fått med meg at profilen økonomisk styring på MØA har ett eller flere kurs felles med MRR på NHH.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer nok. I tillegg så får du 60 % av den ordinære lønnen din. Med den betingelsen at du blir bundet til bedriften din i 2-3 år. Men hva om man ikke kommer inn hos de 4 store med det første? Og alternativt legger litt innsats og kommer ut med A i snitt? Da sitter du plutselig med bedre forhandlingskort. I tillegg forblir du ubundet, og utdanningen på NHH er i bunn og grunn gratis. Du mister selvfølgelig den alternative inntekten. Hva hadde du gjort i en slik situasjon?

Hva som er lurt, vet jeg ikke, men jeg har en kompis som fullførte masteren sin på NHH i fjor, med profilen økonomisk styring. Han fikk jobb som revisor hos KPMG og har nevnt at når han har jobbet i to år, kan han ta MRR på NHH eller tilsvarende på BI på ett år og at KPMG i så fall dekker studieavgiften.

Jeg har ikke vurdert å bli revisor selv, så jeg har ikke lest meg opp på saken, men jeg har fått med meg at profilen økonomisk styring på MØA har ett eller flere kurs felles med MRR på NHH.

Endret av Immateriell
Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i å jobbe med revisjon fremover anbefaler jeg deg å skaffe deg gode karakter (selvsagt), noe som vil hjelpe deg på to områder.

1. Du får da lettere jobb i noen av de største revisjonsselskapene, som etter 2 år i arbeid (som regel) videre sponser MRR-utdanningen din på 1 år (skolepenger+ 60% stipend, mot bindingstid på 3 år). Merk at det ikke er noen garanti at selskapet sponser dette for deg. Du må søke internt, og det kan alltids hende at de ikke vil satse på deg fremover eller at det er ekstremt mange gode kandidater, som gjør at du ikke får plass (skjer i de fleste selskaper hvert år).

2. Skulle du ikke få jobb i disse selskapene kan du ha MRR som en plan B. Da må du uansett ha gode karakterer for å komme inn.

Samtidig så er all søknad inn på disse studiene (tilbys ihvertfall av både BI og NHH, men også trolig på alle steder hvor de har MRR), og det er da karakterene dine som avgjør om de kommer inn. Denne konkurransen har blitt knallhard de siste årene, spesielt på BI (da de fleste som søker her er etter de 2 arbeidsårene i selskapet, nå etablert i Oslo, og ikke ønsker å flytte). Flere har ikke kommet inn på dette studiet, og det gikk så langt som at Revisorforeningen måtte skrive til BI og få dem til å ta inn ekstra studenter fordi det var såpass mange fra de store revisjonsselskapene som ikke kom inn.

Så totalt sett stiller du da selvfølgelig noe sterkere ved å ha MRR fra før, men du vil få et mye bedre utbytte av denne graden hvis du har jobbet før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...