knopflerbruce Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Jeg bor for tiden i et kollektiv, som har en depositumskonto som er satt opp som en felles konto. Det gjør det litt plundrete når folk skal inn og ut av heimen, og det greieste er da å "kjøpe ut" andelen til den som flytter ut. Er det noen her som har en formening om hvordan en felles kontrakt som spesifiserer at hver enkelt har eierskap til en firedel av depositumskontoen? Det gjør det hele LITT ryddigere, da man ikke bare betaler inn til en tredjepart uten å få et papir på at dette faktisk er depositumspenger. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Det er ikke en tillatt løsning etter husleieloven. 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 Ble faktisk foreslått av Nordea, også Men OK, da får det ordnes på annet vis. Huseier sier hvertfall opp på flekken om vi krever dette. Sånn er det i Oslo sentrum, utleiers marked. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 I så tilfelle må utleigaren ha gyldig grunn. Det er sjølvsagt ikkje sikkert at dere vil ta den kampen, men om du vil være vanskelig så tar det lang tid før du står på gata. Løysninga her er jo at kvar leigetakar har sin eigen depositumkonto. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Vel, HLL sier at depositum skal på låst depositumskonto i leierboers navn. Så med mindre de har vært så dumme at kun av leieboerne står på kontrakten, så skal det være en depositumskonto pr leieboer. Loven gjelder uansett om du leier i Oslo sentrum eller indre Finnmark. http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-5 Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 'Kampen' må da være ganske grei: huseier sier opp kontrakten med 3 mnd oppsigelsestid, som angitt i nevnte kontrakt, med utflytning og ditto boligjakt midt i eksamensforberedelsene som resultat. Dere vet sikkert bedre enn meg (ellers hadde jeg ikke postet her), men i utgangspunktet kan vel ikke en slik tvist om depositum trumfe huseiers rett til å si opp hele avtalen?Men, joda - de er "så dumme" at hele dep står i en av leieboernes navn (meg). For min del er ikke det et problem, da jeg vet jeg selv er til å stole på Poenget mitt om "Oslo sentrum" var bare at det ikke er så forbasket enkelt å finne en bolig som er i tilnærmet gangavstand til studiestedet, og at det dermed kanskje er en kamel man kan vurdere å svelge. For meg er det ikke noen risiko, heller (den ligger vel på resten av kollektivet). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 'Kampen' må da være ganske grei: huseier sier opp kontrakten med 3 mnd oppsigelsestid, som angitt i nevnte kontrakt, med utflytning og ditto boligjakt midt i eksamensforberedelsene som resultat. Dere vet sikkert bedre enn meg (ellers hadde jeg ikke postet her), men i utgangspunktet kan vel ikke en slik tvist om depositum trumfe huseiers rett til å si opp hele avtalen? Utleigaren kan seie opp basert på § 9-5 punkt c) om mislighold av leigeavtalen, men det å ikkje godta eit ulovleg depositum er ikkje mislighold: § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtaleEr ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. Så dersom utleigare leverer oppsigelse så kan dere berre henvise til § 9-5 i husleigelova og dermed velge å ignorere oppsigelsen som usakleig. I så tilfelle må utleigaren gå tjenesteveg for å til slutt få politiet til å hive dere ut med makt. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 ...dog vil oppussing være akseptabelt som grunn? (ref pkt. b over)Uansett: jeg har mitt depositum trygt i havn, så for min del har dette null å si. Om resten av kollektivet skulle finne på å lese denne tråden (lite trolig) får det bli opp til dem. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Dersom oppussing skal være gyldig oppsigelsesgrunn så må det medføre store inngrep i boligen, jamnfør kravet om at husrommet må fråvikast. Punkt b) er meint for tilfeller der huseigaren river heile badet, utvider kjøkkenet, osv slik at det ikkje er mulig å bu i boligen lenger. Ikkje for tilfeller der huseigaren malar gangen i ein ny farge, eller bytter håndtak på kjøkkeninnreidninga. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Vel, HLL sier at depositum skal på låst depositumskonto i leierboers navn. Så med mindre de har vært så dumme at kun av leieboerne står på kontrakten, så skal det være en depositumskonto pr leieboer. Loven gjelder uansett om du leier i Oslo sentrum eller indre Finnmark. Gjelder det også for boliger utleid av studentskipnader? Kan ikke huske at mitt depositum ble satt inn på egen konto, hverken i Oslo eller i Bergen. Kanskje finnes det unntak? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Vel, HLL sier at depositum skal på låst depositumskonto i leierboers navn. Så med mindre de har vært så dumme at kun av leieboerne står på kontrakten, så skal det være en depositumskonto pr leieboer. Loven gjelder uansett om du leier i Oslo sentrum eller indre Finnmark. Gjelder det også for boliger utleid av studentskipnader? Kan ikke huske at mitt depositum ble satt inn på egen konto, hverken i Oslo eller i Bergen. Kanskje finnes det unntak? Det finnes unntak fra en rekke regler for studentsamskipnader i § 11-2, men tilsynelatende ikke fra kravet om at depositumskontoen skal være på egen konto i leietakers navn. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Det finnes unntak fra en rekke regler for studentsamskipnader i § 11-2, men tilsynelatende ikke fra kravet om at depositumskontoen skal være på egen konto i leietakers navn. Studentsamskipnadene fikk sutret seg til en egen unntaks-forskrift med hjemmel i husll. § 3-5 siste ledd. "Forskrift om unntak fra husleieloven § 3-5": § 1.Unntak fra husleielovens depositumsbestemmelse En studentsamskipnad kan avtale med leieren at det deponeres et beløp oppad begrenset til summen av tre måneders leie på en felles depositumskonto med vanlig rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Det kan ikke avtales at det i tillegg skal deponeres tre måneders leie på en særskilt konto i leierens navn etter husleieloven § 3-5. En felles depositumskonto skal være atskilt fra leierens og utleierens øvrige midler. For øvrig gjelder husleieloven § 3-5. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-02-628 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå