Gå til innhold

Fuji X vidvinkel til nattehimmel

Anbefalte innlegg

Har stor interesse for stjernehimmelen og ønsker derfor å kjøpe optikk som er mer passende til denne type fotografering. Siden jeg bor i nord, så er slike bilder begrenset til vinterhalvåret. Jeg ønsker derfor å kjøpe noe som også kan brukes til hverdagsbilder (føler dette utelukker Samyang pga. mangel på autofokus).

Jeg har sett litt på følgende alternativer:

Samyang 12mm F2

Pros:

Scorer generelt bra på optiske egenskaper
Grei pris, kan kjøpe dette + 27mm for samme prisen som 23mm.

F2

Con:
Manuell fokus

Vidvinkel, veldig spesifikk bruk

Stor og klumpete, passer ikke som lommekamera

Fuji 18mm F2
Pros:
Grei pris

F2

Allsidig brennvidde, så kan trolig bli en allrounder.

Liten og nett, kan brukes som lommekamera.

Con:
Har fått litt mixed reviews.

Fuji 23mm F1.4

Pros:
Scorer bra i reviews

F1.4

Passer fint mellom 18mm og 27mm

Con:

Dyr
Litt mixed reviews på F1.4

Kanskje litt trang til stjernefoto?

18mm er veldig attraktiv grunnet prisen og brennvidden, men testene har litt delte meninger om denne.

Her er noen eksempler på hva jeg får til pr. nå med kitobjektiv @ F3.5, 16mm:
24684067391_d1b2f06541_z.jpg

Nightsky by A-joh, on Flickr

24482458150_22c94cc917_z.jpg

Nightsky by A-joh, on Flickr

Jeg synes det blir litt mye støy i bildene grunnet høy ISO, så ved å kunne åpne opp til F2 eller F1.4 så kan jeg være mer sparsom på ISO.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har stor interesse for stjernehimmelen og ønsker derfor å kjøpe optikk som er mer passende til denne type fotografering. Siden jeg bor i nord, så er slike bilder begrenset til vinterhalvåret. Jeg ønsker derfor å kjøpe noe som også kan brukes til hverdagsbilder (føler dette utelukker Samyang pga. mangel på autofokus).

Jeg har sett litt på følgende alternativer:

Samyang 12mm F2

Pros:

Scorer generelt bra på optiske egenskaper

Grei pris, kan kjøpe dette + 27mm for samme prisen som 23mm.

F2

Con:

Manuell fokus

Vidvinkel, veldig spesifikk bruk

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg når det gjelder å sammenligne de aktuelle objektivene, men jeg vil likevel komme med et par kommentarer om dine "Cons" når det gjelder dette objektivet.

- Manuell fokus: Til bilder av stjernehimmel så er manuell fokus på ingen måte noe negativt. Jeg kan forstå at manuell fokus i utgangspunktet kan synes negativt til "vanlig fotografering", men denne typen objektiv blir vel i minimal grad brukt til fotografering av objekter der en "rask fokusering" er nødvendig. Jeg hadde den samme skepsisen siden jeg trodde jeg var avhenging av auto fokus, men jeg har innsett at på den typen bilder som en vidvinkel blir brukt til så er dette behovet minimalt/fraværende.

- Vidvinkel, veldig spesifikk bruk: Du har rett i at en vidvinkel har en begrenset bruk på grunn av sin brennvidde. Men en vidvinkel kjøpes for å utnytte dens muligheter og bør aldri vurderes hvis behovet er et "allroundobjektiv".

Hvis ditt hovedmål er et bilde til hverdagsbilder så bør du så absolutt utelukke dette objektivet, men hvis du er interessert i å utnytte dets fortrinn, og hovedmålet med objektivet er det du skriver i trådtittelen, så er Samyang 12 mm mye objektiv for pengene.

Endret av polljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar

Grunnen til at jeg kanskje aller helst ønsker meg et mer allround objektiv er grunnet midnattsol store deler av året, noe som gjør at "spesial" objektiver blir liggende å støve til det blir mørkt igjen.

Hvis det likevel er slik at man får mer for pengene ved å gå for Samyang, så er jeg helt klart åpen for det, men ønsket er jo å kunne ha noe som fungerer hele året. Som sagt så er jo Samyang såpass "billig" at man får råd til 18mm eller 27mm som gjør kamera lommevennlig.

Lenke til kommentar

Takk for svar

Grunnen til at jeg kanskje aller helst ønsker meg et mer allround objektiv er grunnet midnattsol store deler av året, noe som gjør at "spesial" objektiver blir liggende å støve til det blir mørkt igjen.

Hvis det likevel er slik at man får mer for pengene ved å gå for Samyang, så er jeg helt klart åpen for det, men ønsket er jo å kunne ha noe som fungerer hele året. Som sagt så er jo Samyang såpass "billig" at man får råd til 18mm eller 27mm som gjør kamera lommevennlig.

Som jeg skrev så har jeg ingen kjennskap til de andre aktuelle objektivene så jeg kan ikke påstå at man får "mer" for pengene ved kjøp av Samyang versus de andre alternativene. Men at man får "mye" for pengene står jeg inne for.

Som sagt "mye" ikke nødvendigvis "mer", det er en viss forskjell der  :) (da tenker jeg på sluttresultatet man kan se på skjerm eller papir).

Hvis du mener "mer" som penger til overs til annet,så er det en annen sak  :)

Endret av polljen
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Gjest Bruker-405938

Fine bilder, synes ikke støyen er noe sjenerende.samyang er vel sikkert et greit valg. Men da blir det jo nesten et rent stjerneobjektiv. Fuji har jo både 14mm fast og 16-55.. men koster jo gull...

Evt så er jo en brukt 18-55mm et ok valg. Då får du jo 2.8 på 18mm. Då kan du sikkert kneppe iso nedi 2000

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Gå for Samyang 12mm, det er gull verdt å ha et såpass vidt objektiv når du skal ta bilder av stjernehimmelen.

Hvertfall fornuftig priset, kontra fuji

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...