Gå til innhold

C# på HS3-Pi/Zee2

Anbefalte innlegg

Supert, da blir det nok denne termostaten.

Ser at du har brukt vb script, heldigvis siden eg ikke får C# til å fungere på HS3/linux/pi. Men det er en annen kamp.

... og da oppfordrer jeg til å mase på HS Tech folka slik at V3 også kan bli støttet. Jo fler som bruker det og viser at det er behov, jo raskere går det.

C# er mye mer grinete med tanke på syntax i HS3 (og Visual Studio, men der har du jo VS som passer på deg). Det fungerer, men er vanskeligere å skrive i notepad...

Endret av Hårek
Splittet ut fra tråden "Z-wave til varmekabler"
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C# er mye mer grinete med tanke på syntax i HS3 (og Visual Studio, men der har du jo VS som passer på deg). Det fungerer, men er vanskeligere å skrive i notepad...

Har du forsøkt C# på HS3/linux (Rasberry pi)?

Eksempelet i online-manualen til HS fungerer ikke, det crasher systemet og eg må ta spenningen for å restarte maskinen. Eg opprettet en tråd på HS sitt forum og fikk noe hjelp, men kom ikke i mål med selv et enkelt nedstrippet script.

Lenke til kommentar

Da har eg fått testet scriptet ditt, det gav dessverre feilmelding.

TestScripts.cs:

public void Main(Object parm) {
    String testString = parm.ToString();
    hs.WriteLog("Test", testString);
}

Kjørte event manuelt med "teststreng" som parameter. Først en gang med feilmelding, så kjørte eg det en gang til og det førte til systemcrash (må ta strømforsyning for å restarte Rasberry).

Feilmelding:

Jan-10 3:30:17 PM

Error

Compiling script /usr/local/HomeSeer/scripts/TestScript.cs: {interactive}(33,18): error CS0433: The imported type `object' is defined multiple times {interactive}(35,5): error CS0433: The imported type `string' is defined multiple times

Forsøkte også en tredje gang etter restart og fikk da en feilmelding på flere sider.

Har ikke endret noen systemfiler, ini-filer eller andre endringer for den del. Kun redigert script fra event-manageren i web-grensesnittet til HS3.

Våger du deg på noen formening om hva som foregår her?

Lenke til kommentar

Usikker på hva du mener med lower script.

Eg kopierte det som stod i sitatfeltet i posten din, etter "in the end this works". Det samme som eg har sitert over, det er hele scriptet.

Eg forsøkte også med å legge til linjen

using System;

men systemet krasjet da også. I tråden eg viste til på homeseer fikk eg også tips om flere andre using referanser, men har ikke fått trstet disse sammen med scriptet ditt ennå.

Eg savner forresten en oversikt over hvilke using regeranser som er nødvendig i forhold til hvilke hs. funksjonskall, men det er kanskje en av tingene Visual Studio fikser for deg?

Endret av cortinaman
Lenke til kommentar

Hehe, sånn kan det gå  :grin2:

Nei, ikke kun lower case. Små og store bokstaver nøyaktig slik det viser i sitatet over.

Med mindre det du la ut på HS forumet er et utvalg av det faktiske scriptet ditt forstår eg ikke hva som foregår.

Har du på noen måte gjort globale definisjoner som gjør at du slipper å legge til "using" referanser i hvert enkelt script?

Eller må eg legg til en eller flere "using" over teksten du la ut, øverst i scriptet?

Lenke til kommentar

Hehe, sånn kan det gå  :grin2:

Nei, ikke kun lower case. Små og store bokstaver nøyaktig slik det viser i sitatet over.

Med mindre det du la ut på HS forumet er et utvalg av det faktiske scriptet ditt forstår eg ikke hva som foregår.

Har du på noen måte gjort globale definisjoner som gjør at du slipper å legge til "using" referanser i hvert enkelt script?

Eller må eg legg til en eller flere "using" over teksten du la ut, øverst i scriptet?

Som sagt, det jeg la på HS-forumet er nøyaktig det som finnes i fila mi, og det blir kompilert og kjører fint.

Lenke til kommentar

Hmm, da må det skyldes forskjell(er) mellom oppsettet mitt og ditt.

Eg kjøpte HS3 lisens og lastet ned image som eg installerte på en ny Rasberry.

Eg har:

Hardware: Rasberry Pi 2 B, RaZberry kontroller fra z-wave.me (ikke USB, men GPIO)

HomeSeer Version: HS3 ZEE S2 Edition 3.0.0.208 (Linux)

HomeSeer: Is Registered

Ingen ekstra plugins, kun aktivert Z-wave og HSTouch i listen over de 5 inkluderte plugins.

Ingen systemendringer eller manuell redigering av filer., kun redigert script fra events.

For øyeblikket har eg fått til det eg trenger med VB, men det virker tregere enn forventet. Dessuten forventer eg at C# er bedre egnet når eg skal til å rote med CAPI senere. Nå bruker eg en rekke med events for å overføre verdier til en Remotec ZXT-120 for å sende kommandoer til en varmepumpe. Det fungerer, men bærer preg av strikk og binders.

Lenke til kommentar

For øyeblikket har eg fått til det eg trenger med VB, men det virker tregere enn forventet. Dessuten forventer eg at C# er bedre egnet når eg skal til å rote med CAPI senere. 

C# eller VB til CAPI spiller overhodet ingen rolle, så akkurat det betyr ingenting. :)

EDIT: Jeg kjører Windows. Kan ha noe med saken å gjøre. Jeg skal få testet litt på Zee'en etter hvert.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Eg åpna også ein helpdesk-ticket hos HS (søndag kveld), så får vi se hva de sier om C# på linux generelt og ZEE S2 spesielt.

I dag fekk eg svar fra HS, ikkje spesielt oppløftande:

I recommend running your code through a C#->VBscript converter. I am unsure if C# works on Linux or not.

Ikkje spesielt imponerande, av to grunner:

1. HS har tydeligvisk ikkje testa C# på Linux i forbindelse med utvikling av HS3

2. Dette på tross av at det står i manualen at C# er anbefalt på Linux pga. hastigheit

Det får meg til å tenke:

Er Homeseer eit seriøst selskap?

Eller legger dei ut ny SW for salg før den er testa og satser på at dei fleste er fornøgde?

Kan vi forvente hotfixer som adresserer C# på Linux?

Sidan manualen ikkje er oppdatert, ser ikkje Homeseer på manualen som ein del av produktet?

Eg trudde også at Homeseer var eit av dei ledande selskapa innan heimeautomasjon, tar eg feil?

Kor stort selskap er Homeseer, har dei tyngde til å fullføre produktet sitt eller er dei ei kjellarbedrift som ikkje klarar å henge med?

Kjenner eg blir litt muggen her, eg er ikkje vant til at seriøse selskap oppfører seg slik.

Lenke til kommentar

Kjenner eg blir litt muggen her, eg er ikkje vant til at seriøse selskap oppfører seg slik.

Ja, det var et snodig og lite kundevennlig svar. Spesielt siden de skryter av C# støtte i salgsbrosjyrene sine.

C# på Linux går gjennom mono, og mono har jo vesentlig bedre støtte for C# enn vb.net, så det burde ikke være noen grunner til at det ikke skulle fungere på Linux.

Jeg hadde svart at det svaret egentlig var lite informativt. Noen må jo vite det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde svart at det svaret egentlig var lite informativt. Noen må jo vite det.

Fikk nå et nytt svar på Service ticketen. I det første svaret var han usikker på om C# går på linux, men han bekrefter nå at C# går på linux og ber meg forsøke eksempelet som står i hjelpefilen da dette skal kjøre på både linux og windows (regner med han mener brukermanualen når han sier hjelpefilen).

Sukk!

Når eg åpnet ticketen fortalte eg eksplisitt at eg hadde forsøkt eksempelet fra brukermanualen først og at maskinen da krasjet. Eg minnet han vennlig på dette, samt at andre brukere heller ikke får eksempelet til å kjøre på windows. Så får vi se hva neste svar blir, eg tror han famler litt.

Har du installert mono-complete? Samt div. andre pakker som det henvises til på installasjonsinstruksjonen:

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=162813

Nei, har ikke installert mono.

Diskusjonen du linker til ser ut til å gjelde HS3 utgaven som skal installeres på en linuxmaskin, men eg kjøpte den versjonen som er for Rasberry Pi-2. Det er et image som er komplett med linux, imaget kopieres til en tom minnebrikke og installerer seg selv ved første gangs oppstart. Eg regner med det er samme versjon som er forhåndsinstallert på Hometroller Zee-2. Trodde derfor ikke det var behov for å installere noe utenom, men mulig det er det som skal til.

Det var for øvrig en av tingene eg spurte om i Service Ticketen, men saksbehandleren har ikke sagt noe som tilsier det.

Lenke til kommentar

Da har eg fått nytt svar etter at han fant ut at han måtte hendvende seg til en ingeniør som forteller dette:

I do see an error if you enter a function name and parameter in the script run settings, if you leave those blank, the script runs, tried it on Windows and the Zee S2. So the action looks like this (see attached

Den vedlagte filen han viser til er skjermdump av eksempelet som står i online-manualen.

Det skal altså fungere både på windows og Zee S2, men på min HS kræsjer det og på windows som vises til tidligere i denne tråden kjører det heller ikke.

Så hva gjør de som ikke vi gjør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...