Gå til innhold

Trenger hjelp med abit NF7-S etter bios update

Radiant

Anbefalte innlegg

Hei

Det hele begynte med at jeg tenkte at jeg skulle flashe biosen.

Lastet ned bios og Biosflashe program til windows.

Flasha deretter biosen og reboota.

Sjekka i Manualen at jeg skulle resette cmos etter bios flashing.

Resatte cmos men fikk bare svart skjerm når jeg skrudde på pcen.

Jeg fant ut en ting at jeg hadde vist flasha med feil bios nemlig nf7-s v1.2 og jeg har nf7-s v2.0.

Hva skal jeg gjøre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt så spør man bare hovedkortprodusenten om en erstatningsbrikke som er preflashet og skifter denne ut med den ødelagte BIOS'en.

Det finnes div. måter og fikse BIOS'en på selv, en måte er å bruke en bootdisk med awdflash og BIOS-filen.

Når du har laget denne bootdisken så skal du editere autoexec.bat filen og tilføye: A:\>awdflash BIOS-filen.bin /py/wb/cd/sn/cc/r.

Denne disketten skal du så boote med, vent i noen minutter slik at du er sikker på at BIOS'en har blitt reparert.

Et annet alternativ er "hot-swapping" av selveste EPROM brikken hvor BIOS ligger.

Man låner en EPROM brikke ut av en bekjent med likt hovedkort og booter maskinen med denne, når maskinen har bootet og fremdeles står på så bytter du tilbake til den brikken som er feilprogramert og så flasher med ny BIOS-fil.

Dette kan høres drastisk ut men jeg har selv brukt denne metoden når jeg hadde en "bad flash".

Søk på "BIOS recovery" og "BIOS hotswapping" på google så finner du mange sider om emnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...