Kire626 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 (endret) Hei! Har prøvd og sett etter om det finnes tråder som passer mye på det jeg ha spørsmål om, men fant ikke noe så starter en ny. Har tenk å gå i innkjøp av nytt Nikon-kamera, ettersom jeg føler mitt gamle D40 og D80 kamera ikke lenger gir riktig det jeg ønsker meg i bildekvaliteten. Jeg har bestemt meg for å gå i innkjøp av et kamera som er istand til å forbli mer proft enn hva jeg er noen år fremover. Etter og sett litt rundt på div forum og nettsider så har jeg kommet frem til D7200, D610 eller et D750. Probleme her er at jeg ikke greier og bestemme meg om jeg trenger et kamera med FX format eller et DX format. Jeg er ingen proff-fotograf som driver med seriøse bilder av konfirmanter, bryllup, bursdager etc. Jeg trenger et kamera for sport/dyr, natur, urbanmiljøer og bilder av folk og fe. Er veldig opptatt av å ha et kamera som kan gjengi frager og lys som er irundt meg, har det "lille ekstra" og som er mer proft enn at jeg bruker kort tid på å greie å utnytte kamera for sitt fulle potensiell. Rett og slett et kamera og vokse inn i! Er et FX-kamera nødvenig eller holder det med et DX-kamera til hobbybruk? Budsjette ligger under 20k... Når det gjelder de objektene jeg har, er det ikke på død og liv noe jeg må ha med over til neste kamera, selv om det kunne være utrolig praktisk (Sigma DG 70-300mm 1:4-5.6 og DX ED 18-55mm! 1:3.5 - 5.6GII og et til jeg ikke huske specs på). Er gode FX-objektiv jevnt over så mye dyrere at det ikke er verdt å gå over fra DX? Når det kommer til filming kan det ikke bry meg pent mindre. Har aldrig sett den store gleden i det, så det trengs ikke å være med i noen vurdering av nytt kamera. Takk for gode svar! Endret 2. februar 2016 av Kire626 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Hvilket av de nevnte kamera du kjøper er ikke så viktig. De produserer alle gode råfiler, forutsatt at du har gode objektiver og god forståelse for hvordan lys påvirker motivet ditt. Det du må lære deg, hvis du ikke allerede kan det, er å etterbehandle råfilene dine best mulig i det programmet du bruker. Selv bruker jeg Adobe Lightroom. Du må gjerne velge noe annet. Det er vel så viktig med god etterbehandling som et ok kamerahus... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 De to objektivene du nevner har ikke stabilisering, noe jeg synes er veldig kjekt å ha. Jeg vil derfor anbefale deg å selge 18-55mm objektivet sammen med D40 eller D80 kameraet (det gir ofte høyere bruktpris fordi nybegynnere kan ta det i bruk uten å måtte lete etter objektiv til det). 70-300 objektivet kan lønne seg å selge separat. Det er ikke så mye å hente på noe av dette, men litt er bedre enn at det blir liggende å støve ned. Et nytt 18-55 objektiv med stabilisering er billig når det kjøpes sammen med et nytt kamera, både brukt og butikknytt. Ellers så er det vanskelig å gi en kjøpsanbefaling ut fra det du skriver. Har du vurdert D5xxx-serien? D7xxx-serien? D610? D750? Er bruktkjøp aktuelt? Er det noen spesielle egenskaper du vil forbedre eller anskaffe? I tilfelle du skal bytte merke, er det noe du har sett deg ut som ekstra fristende? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 De viktigste grunnene til å gå for større sensor er at du ønsker å ta bilde i svakere lys (både fordi større sensor gir bedre lysfølsomhet, og fordi det som finnes av virkelig lyssterk optikk gjerne gir mer nyttige bildevinkler på 135-format/FX) og for å gi litt større kreative muligheter mtp. liten skarphetsdybde. Større sensorer er gjerne også hakket bedre enn de mindre på dynamisk omfang og fargegjengivelse, men du skal presse råfilene dine ganske mye for å gjøre nytte av de forskjellene, og du vil uansett se en drastisk forbedring over D80. Av de alternativene du har listet opp, så ville jeg gått for D7200 og heller svidd av resten av budsjettet på bedre optikk. Hvis du liker å ta dyrebilder, så hjelper det ofte med en cropsensor som gir mer televirkning. Autofokus (som også er viktig til dyrefoto) i D7200 og D750 er rimelig like - skal du ha noe bedre fra Nikon så må du vente til D500 kommer i butikkene, og det ser ut til å sprenge budsjettet ditt. Akkurat når det gjelder objektivpriser, så er det litt tja. Mesteparten av teleoptikken til Nikon er uansett konstruert for FX-bildesirkel. Men optikk med kortere brennvidde er gjerne rimeligere til DX. Samtidig så har du litt mer frihet til valg av ISO-verdi med større sensor, så hvis du trenger f.eks. blenderåpning f/2,8 på DX, så kan du klare deg med et tilsvarende objektiv med f/4 på FX-format og heller skru opp ISO-verdien et trinn og ende opp med et like godt resultat. Så, optikk med samme bildevinkel og samme laveste blendertall er gjerne dyrere på FX enn DX, men optikk som kan gjøre den samme jobben trenger ikke å være det. Lenke til kommentar
Boeing Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Hei, jeg skal prøve å gi deg noen momenter. Først, jeg har ikke prøvd noen av disse kameraene, så jeg refererer bare til artikler som jeg har lest. Så langt jeg kan se, så er det ingen radikale forskjeller på D610 og D750. Nikon D750 er nyere, og har en del egenskaper som D600 ikke har. En sammenligning av kameraene finner du her: https://photographylife.com/nikon-d750-vs-d610 Støyegenskapene (ISO) til disse kameraene er relativt lik. Dynamikken er relativt lik (her er D610 faktisk litt bedre enn D750). Kilde: The ultimate Nikon SLR handbook vol. 4. Den store prinsipielle forskjellen er mellom D7200 og de to FX kameraene. D7200 er et cropkamera, og dette har sine fordeler og ulemper. Først: Natur og sport. Nikon D7200 har en cropfaktor på 1,5. Dette er en stor fordel på disse feltene. En 300mm på en Nikon D7200 tilsvarer derfor en 450mm på FX. Dette gir et betraktelig lettere objektiv for en betydelig sum (spesielt hvis man tar hensyn til lysstyrken, som da er lik). I tillegg får man en gevinst med tanke på dybdeskarphet. Et objektiv på 300mm montert på en Nikon D7200 på 200m gir en dybdeskarphet på 107m ved blender f/5.6. En 440mm montert på en Nikon D750 gir på 200m f/5.6 en dybdeskarphet på 72m (Kilde: SetMyCamera). Dette er også en fordel ved bryllupsfotografering. Ved bryllupsfotografering er det viktig at kameraet takler dårlig lys. Her scorer FX kameraene langt bedre enn D7200. Ved ISO 800 så har en D610 et signal/støyforhold på 35 db, og en dynamikk på ca 11,5 EV. En D7200 har et signal/støyforhold på 28 db og en dynamikk på ca 10 EV. For å se eksempler på ISO for de aktuelle kameraene, gå til linken nedenfor: http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison?attr18=daylight&attr13_0=nikon_d7200&attr13_1=nikon_d750&attr13_2=nikon_d610&attr13_3=nikon_d4s&attr15_0=jpeg&attr15_1=jpeg&attr15_2=jpeg&attr15_3=jpeg&attr16_0=800&attr16_1=800&attr16_2=800&attr16_3=800&normalization=full&widget=1&x=0&y=0.022215899375908465 Her kan du endre kamera, ISO samt bevege deg rundt på bildet. Det er noen viktige ikoner øverst til høyre for bildet. De angir om man skal se absolutt eller relativ forstørrelse. Bruk "Comp" for å se bildet i relativ størrelse hvis kameraene man sammenligner har forskjellig oppløsning. Ved utendørs portretter, så ønsker mange å softe bakgrunnen ved å benytte full blenderåpning, noe som gir en lav dybdeskarphet. Denne effekten vil bli lavere på et cropkamera (på grunn av at dybdeskarpheten som nevnt over). Vel, her fikk du noen momenter, og absolutt ingen konklusjon. Den får du ta. Her er også dp review sine sammenligninger: http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=nikon_d7200&products=nikon_d600&products=nikon_d750 Lenke til kommentar
tow Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Hei, jeg skal prøve å gi deg noen momenter. Først, jeg har ikke prøvd noen av disse kameraene, så jeg refererer bare til artikler som jeg har lest. Så langt jeg kan se, så er det ingen radikale forskjeller på D610 og D750. Nikon D750 er nyere, og har en del egenskaper som D600 ikke har. En sammenligning av kameraene finner du her: https://photographylife.com/nikon-d750-vs-d610 Støyegenskapene (ISO) til disse kameraene er relativt lik. Dynamikken er relativt lik (her er D610 faktisk litt bedre enn D750). Kilde: The ultimate Nikon SLR handbook vol. 4. Den store prinsipielle forskjellen er mellom D7200 og de to FX kameraene. D7200 er et cropkamera, og dette har sine fordeler og ulemper. Først: Natur og sport. Nikon D7200 har en cropfaktor på 1,5. Dette er en stor fordel på disse feltene. En 300mm på en Nikon D7200 tilsvarer derfor en 450mm på FX. Dette gir et betraktelig lettere objektiv for en betydelig sum (spesielt hvis man tar hensyn til lysstyrken, som da er lik). I tillegg får man en gevinst med tanke på dybdeskarphet. Et objektiv på 300mm montert på en Nikon D7200 på 200m gir en dybdeskarphet på 107m ved blender f/5.6. En 440mm montert på en Nikon D750 gir på 200m f/5.6 en dybdeskarphet på 72m (Kilde: SetMyCamera). Dette er også en fordel ved bryllupsfotografering. Ved bryllupsfotografering er det viktig at kameraet takler dårlig lys. Her scorer FX kameraene langt bedre enn D7200. Ved ISO 800 så har en D610 et signal/støyforhold på 35 db, og en dynamikk på ca 11,5 EV. En D7200 har et signal/støyforhold på 28 db og en dynamikk på ca 10 EV. For å se eksempler på ISO for de aktuelle kameraene, gå til linken nedenfor: http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison?attr18=daylight&attr13_0=nikon_d7200&attr13_1=nikon_d750&attr13_2=nikon_d610&attr13_3=nikon_d4s&attr15_0=jpeg&attr15_1=jpeg&attr15_2=jpeg&attr15_3=jpeg&attr16_0=800&attr16_1=800&attr16_2=800&attr16_3=800&normalization=full&widget=1&x=0&y=0.022215899375908465 Her kan du endre kamera, ISO samt bevege deg rundt på bildet. Det er noen viktige ikoner øverst til høyre for bildet. De angir om man skal se absolutt eller relativ forstørrelse. Bruk "Comp" for å se bildet i relativ størrelse hvis kameraene man sammenligner har forskjellig oppløsning. Ved utendørs portretter, så ønsker mange å softe bakgrunnen ved å benytte full blenderåpning, noe som gir en lav dybdeskarphet. Denne effekten vil bli lavere på et cropkamera (på grunn av at dybdeskarpheten som nevnt over). Vel, her fikk du noen momenter, og absolutt ingen konklusjon. Den får du ta. Her er også dp review sine sammenligninger: http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=nikon_d7200&products=nikon_d600&products=nikon_d750 Den høyere lysfølsomheten til D750 i forhold til D7200 gjør at du kan øke ISO nok til å redusere blender så mye at du får igjen det du mister i dybdeskarphet Du skal ha ganske så dyr optikk før den er god nok til å utnytte oppløsningen på den mindre sensoren. Mye av det man normalt setter på cropkamera er for dårlig til å gi noen bedre skarphet enn om du setter de samme på en D750 og tar et utsnitt. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Ved ISO 800 så har en D610 et signal/støyforhold på 35 db, og en dynamikk på ca 11,5 EV. En D7200 har et signal/støyforhold på 28 db og en dynamikk på ca 10 EV. I praktisk bruk betyr dette at kamerahusene er rimelig like... og j**** bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå