Gå til innhold

Meditasjons-platå. Hvordan komme seg videre?

Anbefalte innlegg

Jeg har meditert i over et år nå. Jeg begynte først med 20 minutter innsikt vipassana meditasjon. Etter en stund sluttet jeg i en måneds tid. Etter dette begynte jeg å meditere igjen, men nå begynte jeg å meditere i en time meditasjon hver dag. Jeg hadde stor fremgang og livet mitt ble bedre. Det var helt utrolig. Før jul hadde jeg en veldig intens meditasjon. Jeg begynte å føle et trykk i pannen. Jeg tenkte ikke på det etterpå, men i løpet av de neste 2-3 ukene ble konsentrasjonen min bare dårligere og dårligere. Til slutt kom trykket tilbake, og nå var det der konstant 24/7. Effekten av meditasjonen ble etterhvert redusert og jeg merket at min "lavere selv" sakte tok over.

Jeg leste tonnevis av forumer og informasjon om dette fenomenet. Jeg leste at det var en slags "energi blokkering" i hjernen. Folk som skrev det fortalt at du trengte å fokusere på noe annet enn tanker, og energien vil rettes dit. Så begynte jeg å fokusere på pusten og pustet ned i kroppen min i stedet for hodet. Etter 1-2 dager med denne teknikken, var jeg tilbake på sporet og alt gikk tilbake til det normale. Vel, det varte i en uke fordi nå er trykket tilbake i hodet mitt. Da jeg leste om andre mennesker som hadde det samme problemet så jeg at mange av dem nevnte å ha «kundalini syndrom». Jeg kjenner meg veldig igjen i denne beskrivelsen

Hva kan jeg gjøre for å trenge gjennom dette punktet? 

Ville praktisere yoga har noen effekt? 

Vil østlig medisin / terapi hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Hvis du bor på østlandet finnes det norske og engelske teravada munker du kan søke råd hos i rimelig nærhet av der du bor

Greit å få vurdert sånne vanskeligheter irl og av proffe aktører, er min erfaring

Lenke til kommentar

Hvilken av disse sentrene er theravada retning, eller best kan gi meg veiledning?

Paramita meditasjonssenter

Oslo Buddhistsenter 

Rinzai Zen-senter

Karma Tashi Ling buddhistsenter

Khuong Viet-templet

Wat Thai Norge

Karma Shedrup Ling retreatsenter
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg kjenner bare til teravada/ thai forest monk tradition ( ajahn Cha lineage). Og der har de ett Skogkloster i Skiptvet, som jeg kan anbefale. Noen av de du nevner er vel ikke teravada, men mahayana, zen osv ... De har jeg ingen peiling på forøvrig

Lenke til kommentar

Endelig et tema hvor jeg har egen ekspertise og trenger derfor ikke henvise til referanser.

Meditasjon er med på å holde meg normal. (Ok,alt er subjektivt - ikke sant?) Jeg har et mantra liggende, på en lapp, i en skuff. Det er over 10 år siden jeg brukte det og vet ikke lenger hvilken skuff det er. Jeg har CD'er som jeg ikke lenger vet hvor er heller.

Det jeg vet er at 15 min med åndedrettet og Georgiansk sang tilsvarer flere timer med søvn, tar knipetak i perspektivet mitt, røsker det ut og trøkker det så på rett plass.

Mitt ekteskap har vart i over 35 år. Det skyldes min amatørmeditasjon og en meget meget tålmodig kvinne!

Du spør: "Hvordan komme videre?" Jeg spør:" Hvorfor komme videre hvis du har et fundament? 

Endret av Thonord
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Meditasjon fungere ofte best før man blir erfaren og samler egen viten. Har lett for å utvikle seg til at man henger seg opp I de beste opplevelsene og at man begynner å jakte på flere av samme sorten, og da kan det bli veldig strevsomt.

Å beholde en konstant "beginners mind" innstilling til meditasjonen er løsningen på problemer, og det at alle erfaringer er gode selv om de oppleves som "dårlige" er en nyttig tanke å ha I bakhodet. Selv hadde jeg helt enorme meditasjoner til å begynne med, og det tok lang tid å slippe de opplevelsene slik at man kom videre

Meditasjon blir til slutt en prosess som er der hele tiden 24/7, fordi man puster jo uten noen form for assistanse. Så da er det bare å lene seg tilbake I nuet og release and relax!

Ikke forsøk å meditere rett og slett glem det :)

Lenke til kommentar

Meditasjon fungere ofte best før man blir erfaren og samler egen viten. Har lett for å utvikle seg til at man henger seg opp I de beste opplevelsene og at man begynner å jakte på flere av samme sorten, og da kan det bli veldig strevsomt.

Å beholde en konstant "beginners mind" innstilling til meditasjonen er løsningen på problemer, og det at alle erfaringer er gode selv om de oppleves som "dårlige" er en nyttig tanke å ha I bakhodet. Selv hadde jeg helt enorme meditasjoner til å begynne med, og det tok lang tid å slippe de opplevelsene slik at man kom videre

Meditasjon blir til slutt en prosess som er der hele tiden 24/7, fordi man puster jo uten noen form for assistanse. Så da er det bare å lene seg tilbake I nuet og release and relax!

Ikke forsøk å meditere rett og slett glem det :)

Jeg vet at man ikke skal henge seg opp i resultater. Man kan ha en dårlig dag også kan man ha en god dag og det kan gå frem og tilbake. Det jeg har opplevd har vart i en måned og enkelte dager føler jeg at det er en påkjenning. Jeg tror ikke at det er mening at meditasjon skal være på den måten.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har selv hatt problemer med vedvarende "headstrapping" ca 7 mnd, og lærer litt for hver gang, men det er klart jeg helst ville unngått den typen vanskeligheter. Nevnte det for munken, og han smilte og sa der var helt normalt, og la til at man ikke skulle lage det vanskeligere av den grunn, samt gav ett par konkrete forslag man kunne prøve

Du er vel innforstått med at praksis ikke bare handler om meditasjon, og at løsninger kan ligge I andre aspekter ved the eightfold path!?

Lenke til kommentar

Det jeg vet er at 15 min med åndedrettet og Georgiansk sang tilsvarer flere timer med søvn, tar knipetak i perspektivet mitt, røsker det ut og trøkker det så på rett plass.

Man skulle nesten tro det var noe mer mellom himmel og jord ;)

Jeg tror selvfølgelig at det har naturlige årsaker - jeg vet bare egentlig ikke hva de er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...