AnonymDiskusjon Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Hei! Arbeidsgiveren til min samboer har nå innført at dersom en ansatt blir syk og må til lege for sykemelding så krever de at den ansatte må ta med seg en 6 sider tjukk lefse som legen må fylle ut som tillegg til sykemeldingen. Dersom det ikke blir gjort så nekter de å godta sykemeldingen. Er dette virkelig lovlig? Jeg har mange år bak meg i arbeidslivet, men dette har jeg ikke hørt om før. Anonymous poster hash: 7ad9a...449 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Hei. Nei, arbeidsgiver har ikke rett på å hvite noe om sykdommen. Men ja, det er viktig med dialog mellom den sykmeldte, arbeidsgiver og sykmelder for å holde den sykmeldte i jobb. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 Javisst. Men her er ikke snakk om langtidssykemelding. Min kjære ble veldig syk med influensa og ble sykemeldt i 4 dager. Er det langtidssykemelding så er det jo selvfølge med en dialog, men her er snakk om alle sykemeldinger selv om den ansatte normalt aldri er sykemeldt. Anonymous poster hash: 7ad9a...449 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 niks, ulovlig å håndheve et slikt krav. Henvis til arbeidsmiljøloven Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 niks, ulovlig å håndheve et slikt krav. Henvis til arbeidsmiljøloven Enig i det. Jeg bare lurer på hva legen vil si når h*n blir forelagt en 6 sider tjukk lefse som arbeidsgiver krever at h*n skal fylle ut for å prøve å overprøve legens vurdering Anonymous poster hash: 7ad9a...449 Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 niks, ulovlig å håndheve et slikt krav. Henvis til arbeidsmiljøloven Enig i det. Jeg bare lurer på hva legen vil si når h*n blir forelagt en 6 sider tjukk lefse som arbeidsgiver krever at h*n skal fylle ut for å prøve å overprøve legens vurdering Anonymous poster hash: 7ad9a...449 Henrik2k sa jo akkurat at det ikke er lov, legen vil dermed ikke skrive under på noe som helst. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Legen kommer til å si "gi meg nummeret til arbeidsgiveren" og rive litt kjeft, tenker jeg. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Ikke ta med noen blekke til legen, det behøves ikke. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 I motsetning til NAV har ikke arbeidsgiver rett til å kreve supplerende opplysninger fra lege. Arbeidsgiver må bruke sykemeldingsblankettens del C og D samt dialogen med arbeidstaker for å avgjøre rett til sykepenger. Nekter arbeidsgiver sykepenger kan arbeidstaker klage avgjørelsen inn for NAV. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå