Kjesto 1 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Hei. I dag fant jeg endelig ut av eit problem som eg har hadt ei stund. Ladelyset lyser og kjørelys, varmaparat og setevarme ville ikke virke. Har skiftet tenningslås/bryter men det hjalp ikke. Det viste seg at det var dårlig jording mellom karosseri og motor. Tok ein startkabel mellom motor og gods i bil, og da fungerte alt. Men det varte bare i 5 min så var det samme igjen.. Sjølv om eg kobler startkabel mellom karosseri og motor og ein mellom minus på batteriet og gods så vil det ikke virke igjen. Så no lyset batterilyset igjen, og alle funksjonene sluttet og virke igjen. Hva kan dette være!!? Frustrert!! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 (endret) Bytt ut jordingskablene, puss rene alle koblingspunktene. Få fjernet fett, rust og lakk. Du vil ha kabelskoene rett mot bart metall. Så måler du spenning mellom motorgods og batteri, mellom chassis og batteri og mellom pluss og minus på batteri. Disse spenningene skal være helt like. Mål mens du har strømkrevende utstyr som setevarmere, fjernlys o.l skrudd på. Hvor gammel er denne bilen? Endret 2. februar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Der er ett jordingspunkt som ruster på disse bilene, og verdt å sjekke ut: Bak sparkepanelet på førerside, nært gulvet. Har kupeen vært utsatt for mye fukt er denne nokså råtten, og det lager krøll både her og der. 1 Lenke til kommentar
Kjesto 1 Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 Bytt ut jordingskablene, puss rene alle koblingspunktene. Få fjernet fett, rust og lakk. Du vil ha kabelskoene rett mot bart metall. Så måler du spenning mellom motorgods og batteri, mellom chassis og batteri og mellom pluss og minus på batteri. Disse spenningene skal være helt like. Mål mens du har strømkrevende utstyr som setevarmere, fjernlys o.l skrudd på. Hvor gammel er denne bilen? Lenke til kommentar
Kjesto 1 Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 Bytt ut jordingskablene, puss rene alle koblingspunktene. Få fjernet fett, rust og lakk. Du vil ha kabelskoene rett mot bart metall. Så måler du spenning mellom motorgods og batteri, mellom chassis og batteri og mellom pluss og minus på batteri. Disse spenningene skal være helt like. Mål mens du har strømkrevende utstyr som setevarmere, fjernlys o.l skrudd på. Hvor gammel er denne bilen? Bilen er 2002 mod. Skulle ikke det virke når eg kobler ein kabel mellom gods/motor/batteri som en test? Lenke til kommentar
Kjesto 1 Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 Der er ett jordingspunkt som ruster på disse bilene, og verdt å sjekke ut: Bak sparkepanelet på førerside, nært gulvet. Har kupeen vært utsatt for mye fukt er denne nokså råtten, og det lager krøll både her og der. Er dette punktet vanskligt og se/finne? Problemet kom etter starthjelp og mye kjinning. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Der er ett jordingspunkt som ruster på disse bilene, og verdt å sjekke ut: Bak sparkepanelet på førerside, nært gulvet. Har kupeen vært utsatt for mye fukt er denne nokså råtten, og det lager krøll både her og der. Er dette punktet vanskligt og se/finne? Problemet kom etter starthjelp og mye kjinning. Som sagt, bak sparkepanelet på førerside. Det er altså den delen av "ytterveggen" som er foran døren, omtrent der du hviler venstrefoten når du ikke kløtsjer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Bytt ut jordingskablene, puss rene alle koblingspunktene. Få fjernet fett, rust og lakk. Du vil ha kabelskoene rett mot bart metall. Så måler du spenning mellom motorgods og batteri, mellom chassis og batteri og mellom pluss og minus på batteri. Disse spenningene skal være helt like. Mål mens du har strømkrevende utstyr som setevarmere, fjernlys o.l skrudd på. Hvor gammel er denne bilen? Bilen er 2002 mod. Skulle ikke det virke når eg kobler ein kabel mellom gods/motor/batteri som en test? Hurtigklemmer gir ikke noe spesielt god forbindelse. Og hvis du ser forbedring ved å koble på noen startkabler er det ganske innlysende at noe må gjøres uansett. Hvis kablene ser ut til å være i god stand kan du prøve å bare koble de fra, pusse de rene, pusse kontaktpunktene rene og prøve igjen. Men sjekk tipset til Fikse. Lenke til kommentar
Kjesto 1 Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 Takk for svar:) Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Det er vel også svakhet i sikringsboksen(evt sikringsboksene?) etter det jeg har hørt. Vann kan renne inn å få det til å irre fælt. Lenke til kommentar
Kjesto 1 Skrevet 21. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2016 Hvor dinner jeg andre jordingspunkt på denne bilen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå