Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jordings problem peugot partner

Kjesto 1

Anbefalte innlegg

Hei. I dag fant jeg endelig ut av eit problem som eg har hadt ei stund. Ladelyset lyser og kjørelys, varmaparat og setevarme ville ikke virke. Har skiftet tenningslås/bryter men det hjalp ikke. Det viste seg at det var dårlig jording mellom karosseri og motor. Tok ein startkabel mellom motor og gods i bil, og da fungerte alt. Men det varte bare i 5 min så var det samme igjen.. Sjølv om eg kobler startkabel mellom karosseri og motor og ein mellom minus på batteriet og gods så vil det ikke virke igjen. Så no lyset batterilyset igjen, og alle funksjonene sluttet og virke igjen. Hva kan dette være!!? Frustrert!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt ut jordingskablene, puss rene alle koblingspunktene. Få fjernet fett, rust og lakk. Du vil ha kabelskoene rett mot bart metall.

Så måler du spenning mellom motorgods og batteri, mellom chassis og batteri og mellom pluss og minus på batteri. Disse spenningene skal være helt like. Mål mens du har strømkrevende utstyr som setevarmere, fjernlys o.l skrudd på.

Hvor gammel er denne bilen?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Bytt ut jordingskablene, puss rene alle koblingspunktene. Få fjernet fett, rust og lakk. Du vil ha kabelskoene rett mot bart metall.

Så måler du spenning mellom motorgods og batteri, mellom chassis og batteri og mellom pluss og minus på batteri. Disse spenningene skal være helt like. Mål mens du har strømkrevende utstyr som setevarmere, fjernlys o.l skrudd på.

Lenke til kommentar

Bilen er 2002 mod. Skulle ikke det virke når eg kobler ein kabel mellom gods/motor/batteri som en test?

Lenke til kommentar

Der er ett jordingspunkt som ruster på disse bilene, og verdt å sjekke ut: Bak sparkepanelet på førerside, nært gulvet. Har kupeen vært utsatt for mye fukt er denne nokså råtten, og det lager krøll både her og der.

Er dette punktet vanskligt og se/finne? Problemet kom etter starthjelp og mye kjinning.

Lenke til kommentar

Der er ett jordingspunkt som ruster på disse bilene, og verdt å sjekke ut: Bak sparkepanelet på førerside, nært gulvet. Har kupeen vært utsatt for mye fukt er denne nokså råtten, og det lager krøll både her og der.

Er dette punktet vanskligt og se/finne? Problemet kom etter starthjelp og mye kjinning.

Som sagt, bak sparkepanelet på førerside. Det er altså den delen av "ytterveggen" som er foran døren, omtrent der du hviler venstrefoten når du ikke kløtsjer.

Lenke til kommentar

Bilen er 2002 mod. Skulle ikke det virke når eg kobler ein kabel mellom gods/motor/batteri som en test?

Hurtigklemmer gir ikke noe spesielt god forbindelse. Og hvis du ser forbedring ved å koble på noen startkabler er det ganske innlysende at noe må gjøres uansett. Hvis kablene ser ut til å være i god stand kan du prøve å bare koble de fra, pusse de rene, pusse kontaktpunktene rene og prøve igjen.

Men sjekk tipset til Fikse.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...