Gjest medlem-329093 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 (endret) Jeg lurer på å skaffe meg en VPN, men vet ikke hvilke som er sikre. Noen tips? Pris spiller ikke så mye rolle... skal bare hindre innsamling av mine private data, passord og brukerdata slik at jeg ikke er et produkt for reklamebransjen... Endret 2. februar 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Det høres ikke ut som at det er VPN du trenger. 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Mullvad VPN er en jeg kan abefale Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Horrorbyte: hmmm.. Ok. Hva trenger jeg da? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Horrorbyte: hmmm.. Ok. Hva trenger jeg da? For å oppnå det du ønsker må du melde deg ut av det moderne samfunnet. 1 Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Hvordan kan du hindre at noen samler inn dine passord? Et sted må de jo lagres.. Kan anbefale Pia (Private Internett Access) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Er mange tjenester du må glemme å bruke om du vil hindre det. Da er det faktisk bedre å vurdere å kaste inn noen søppelsøk og litt søppel som ikke interesserer deg. Ganske enkelt så må de da bruke tid på enten å rydde opp i dataene for reklamen de skal vise deg, eller bare inneforstå seg med at treffprosenten deres er for lav. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Mine passord lagres ikke på ett sted. Vet ikke om du bruker å gi uvedkommende tilgang til dine passord men jeg gjør i alle fall ikke det. Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Mine passord lagres ikke på ett sted. Vet ikke om du bruker å gi uvedkommende tilgang til dine passord men jeg gjør i alle fall ikke det. Jo, det gjør det. Hvordan skal du ellers få logget inn på sidene du er registrert på? Det du skriver inn må kontrolleres opp imot databasen til systemet du logger deg på. Og nå og da blir slike tjenester hacket og tappet for informasjon, slik at passord havner på avveie. Hvis du ikke vil at informasjon om deg skal samles inn, så må du sannsynligvis bytte ut til anonyme leverandør av tjenester på internett (eks. epost-leverandøren din), deaktivere cookies i nettleser etc. Du kan f.eks. bruke tillegget noscript i Firefox. Den vil kun la script kjøre på sider som du godkjenner. Spørsmålet er heller hva er du redd for at noen skal få tak i? Hvem er du evt. interessant for og hvorfor? Og hvis du kanskje er interessant for noen, så finnes det enklere måter å slippe unna på. Slutt med det du gjør som evt. gjør deg interessant. Hvis du tenker sikkerhet generelt, så har du mye å sette deg inn i, for det er komplekse greier. Det enkleste du kan gjøre er å bytte passord jevnlig. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Svampen. Jeg var kanskje litt unøyaktig. Alle mine passord lagres ikke på ett og samme sted. Skjønte du det nå? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 (endret) Jeg lurer på å skaffe meg en VPN, men vet ikke hvilke som er sikre. Noen tips? Pris spiller ikke så mye rolle... skal bare hindre innsamling av mine private data, passord og brukerdata slik at jeg ikke er et produkt for reklamebransjen... En VPN vil ikke forhindre dette. Det eneste du oppnår er at din 'public IP address' ikke blir synlig for de serverne du kobler deg til, samt at all datatrafikk vil gå kryptert fra deg, via din internettleverandør og fram til VPN serveren. Videre derfra går alt på "vanlig vis", som om du ikke brukte VPN. For å forhindre at de websidene du besøker skal 'lagre informasjon om deg', så må du bruke en browser med stålkontroll på alt av cookies, scripts og annen faenskap. Og en god malware-beskyttelse mot keystroke-loggere osv. Du stopper ikke reklame og Google Analytics med VPN. edit: Men du kan selvsagt bruke både VPN og alt det andre. Endret 4. februar 2016 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Noen som har hørt om eller prøvd NordVPN? https://nordvpn.com Virker litt useriøst med så mange skrivefeil på sidene deres, men det er visst ingen begrensning på mengden data... men de støtter vel ikke Linux sikkert... Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Noen som har hørt om eller prøvd NordVPN? https://nordvpn.com Virker litt useriøst med så mange skrivefeil på sidene deres, men det er visst ingen begrensning på mengden data... men de støtter vel ikke Linux sikkert... PIA har heller ingen begrensing på data, og de støtter Linux. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Takk Bjonness406 Jeg tror jeg går for PIA. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 OOOOKeeeiii... Da har jeg brukt PIA så lenge jeg gidder, trenger nå en VPN som krypterer all trafikk som går gjennom routeren/modemet. Er eneste valg da TOR? Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Merlin build har TOR og Astrill VPN (må abbonere), Astrill er helt grei og bruke både på en asus router og på klienter. Der har du valget alle eller enkelte programmer som blir kryptert. Kunne vært bedre speed men kurant alikevel. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) Skal man først ha VPN sett heller VPN på routeren, og reis på ferie, for så å se film på hotellet. Problemet med mange VPN levrandører de har så mange kunder de ikke har kapasitet nok å kunne gi noe garantier. Selv må jeg være ektremt heldig for å få 70\70 mbit hastighet på VPN. Det klarer jeg fint på en asus 88u med bare en bruker av gangen. Skulle tro de fleste VPN levrandørene gjør det samme for å spare penger. Skal du ha NASA sikkerhet må du også betale\leie VPN fra dem. Det sier seg selv det ikke blir noe fornufig pris på ligdene. Mange VPN levrandører blir å selge på gataen. Tror ikke sikkerhet er første prioritert. Første prioriteren er å få flest kunder til lavest pris som mulig, det går ut over tjenestekvaliteten. Men tilbyr money back warranty men samtidig sier du har brukt for mye data så du får ikke pengene tilbake alikevell så handler kun å tjene penger med VPN uten å gi noen garantier. Endret 6. januar 2017 av LMH1 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Skal man først ha VPN sett heller VPN på routeren, og reis på ferie, for så å se film på hotellet.Det fungerer om du ikke stoler på transporten på nettet der du er, men funker ikke om du vil skjule hvor du er når du er hjemme. Problemet med mange VPN levrandører de har så mange kunder de ikke har kapasitet nok å kunne gi noe garantier.Internett er komplekst, og det er veldig vanskelig å garantere ende-til-ende-båndbredde. Det har neppe med overselling å gjøre. Jeg har opplevd at jeg får 500Mb/s mot x, og at servere jeg hoster andre steder får 500Mb/s mot x, mens jeg ikke får 500Mb/s mot serveren - selv om ingen i path bevist begrenser det. Selv må jeg være ektremt heldig for å få 70\70 mbit hastighet på VPN.Det er jo kvalifisert bullshit. Du kan jo, om ytelse er ekstremt viktig, sette opp din egen maskin i f.eks. amazon ec2 eller lignende, og hoste vpn selv. Da får du den ytelsen du har lyst til å betale for. Det klarer jeg fint på en asus 88u med bare en bruker av gangen.Nei, det er blank løgn. Den har ikke cpu til å levere ~70Mb/s. Skal du ha NASA sikkerhet må du også betale\leie VPN fra dem.Er du full? Hva faen har nasa (som er den nordamerikanske romfartsorganisasjonen) med VPN eller sikkerhet å gjøre? Det sier seg selv det ikke blir noe fornufig pris på ligdene. Mange VPN levrandører blir å selge på gataen. Tror ikke sikkerhet er første prioritert. Hva legger du i sikkerhet? At ingen kan avlytte tunnellen? At levrandøren ikke logger? At levrandøren ikke utleverer personopplysninger? Om det er førstnevnte så er i praksis run of the mill ipsec eller openvpn veldig veldig veldig trygt. Når det gjelder de neste har jeg ikke fått med meg at noen anerkjente vpn-levrandører har logger, eller er villige til å utlevere de. Som vanlig uttaler du deg uten å ha snev av forståelse av temaet du uttaler deg om. Slutt med det. Det er lett å gjennomskue, og du driter deg ut ved å komme med påstandene du kommer med. 4 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Ok, jeg trenger en VPN som krypterer trafikken min fra mine enheter og frem til siden jeg vil bruke så ingen hackere/kriminelle kan avlytte trafikken min og bryte seg inn i nettbanken(e) min(e) hovedsaklig. Skal jeg bare fortsette å bruke PIA eller er det noen bedre VPN der ute? I og med at det var så mye strev å få installert PIA på alt jeg har så lurer jeg på om jeg i det hele tatt gidder bytte. Gidder ikke hvis det er like innviklet hos alle de andre (bra) leverandørene også. Så en video på youtube om man in the middle angrep, så tør ikke å la være å ha VPN. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Ok, jeg trenger en VPN som krypterer trafikken min fra mine enheter og frem til siden jeg vil bruke så ingen hackere/kriminelle kan avlytte trafikken min og bryte seg inn i nettbanken(e) min(e) hovedsaklig. Da må du ha én VPN-løsning for hvert nettsted du ønsker å bruke. Hvis du kobler deg opp med https:// mot et nettsted, så er det i praksis det du gjør. Da er all trafikk kryptert mellom din browser og den webserveren du er koblet til. Du trenger ingen egen VPN-server for å få til dette. En vanlig VPN-løsning oppretter en kryptert kanal fra din PC til en VPN-server et eller annet sted i verden og sørger for at all datatrafikk går kryptert mellom din PC og VPN-serveren. Fra VPN-serveren går all trafikk videre over det vanlige internettet fram til nettbanken eller hvor du nå måtte ønske å gå. VPN alene gir deg derfor ikke full beskyttelse når du skal i nettbanken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå