Gå til innhold

alu case-build

Anbefalte innlegg

har funnet ut at makk-linja på skolen har alu sveiseutstyr, og de tar sikkert på seg arbeidet bare jeg skaffer til veie aliminium og skisser, planer for hvordan det kan gjøres.

det eneste jeg trenger er litt tips/råd om hva som er verdt å tenke på. gjerne erfaringer fra dere.

målet med et selvbygd kabinett, er at jeg kan plasserer vifter og alt mulig akkurat slik jeg vil ha det.

skal "selvfølgelig" ha vindu på kabinettet, og da kommer jeg til spørsmålet: er det best å lage hull i plexi eller alu for å få montert vifter.

det skal være svart. hva er den beste måten å få gjort det på?

hvor er det best å plassere vifter? 2 i front 2 i dør 1 i tak og en bak + psu?

alle viftene untatt psu blir på 120mm(kanskje psu og blir 120mm)

er det lurt med stål/alu rammer/rør i kantene for å få det stabilt?

hvor tykk bør aluminiumen være?

blir å kjøpe en hovedkort ramme fra microplex. er det med ting for å få det til å bli uttrekkbart? er det vanskelig å lage?

ser for meg at det vanskeligste blir å få dørene til å virke bra, lette å få på og av, sammtidig som det er funksjonabelt, stødigt/robust og litt stilig?

det var de første spørsmålene jeg har, og kommer sikkert med flere etter hvert som jeg kommer i gang med dette..

og er det noen som vet ca. pris for de platene jeg trenger?

målene på boksen blir ca: H: 55cm B: 25cm D: 50cm

høyde blir såpass pga at jeg vil ha psu litt over hovedkortet slik at jeg får plass til en 120mm vifte på cpu.

takker på forskudd på alle innspill.

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en blikkenslager har nok aluminiumsplater som du kan få kjøpe

vill nok slengt på en 5 cm eller mer bakover på kabinettet så får du god avstand mellom harddisk monteringen og resten. + mulighet for å montere en stor radiator til evt. vannkjøling i taket. Lian-li er 50 cm og de er akkurat litt for korte til å få montert innovatek radiatoren i taket...

AC sin går akkurat, men greit med noen cm ekstra kanskje?

Ellers ville jeg sett på hvordan lian-li sine kabinett er bygd opp innvendig for en god mal.

Eneste jeg kunne tenkt meg forandra på mitt var når jeg hadde luftkjøling en 120mm foran og samme bak ved srømforsyningen i stedet for de 2 80mm viftene i front.

Luftfilter foran viftene og gummi mellom harddisk og kabinett kan også være godt å ha.

Sideplatene trenger ikke være så tykke, men til selve rammeverket og innvendige monteringsplater er det nok greit å ha 2mm tykke. (sånn ca mål jeg kan forstille meg vil passe).

Lenke til kommentar

blir å kjøpe en sånn: hovedkortplate

nå kom jeg på en ting... hvordan blir det med en rein front? ser ikke for meg at jeg har muligheten for noe annet. så det blir en 4kanta greie alt ihop.

finnes det noe skikkelig lakk/spray for å male på aluminium? som ser litt bra ut? bør også passe på cd-rom/dvd-rom for det ser litt rart ut med hvite plast drev på et sort alu kabinett. eller er vanlig alu farge finest? må uansett få gjort noe med drev dekslene.

er også åpen for løsninger på harddisk/cd rammer.

Lenke til kommentar

Jeg holder på med akkuratt det samme, og har fått litt ideer om hvordan det kan gjøres fra Project OX på ok.no... jeg skal ha 1mm plater rundt karbinettet, og med gummi mellom alt som vibrerer (hd osv...)

Har også lurt på det med døra, ov sendte mail til lars bjerke... (han som starta overklokking.no og har lagd prosjekt ox..) for å få litt tips... Kan maile den til deg viss jeg får addressen din? har du messenger? min er [email protected] så kan vi tipse hverandre om hvordan vi gjør det...:)

mvh

Sten-ANdré

Lenke til kommentar

tror det blir som på "project OX" med vinkeljern som ramme og alu plater i rundt. skal også få til utagbar hk-plate, og vidu.

tror også at det blir aluminiums "farge"på alt.

kommer med skisser så fort jeg kan.

takk for all respons :D

og en ting til.. blir project OX ferdig?

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...