Gå til innhold

10% fravær vgs

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om en lærer kan ta fra deg vurderingen din i fremmedspråk/tysk, dersom læreren ikke har gitt deg noen som helst form for varsel? Jeg har vært borte fra 1 blokkdag + 4 enkelttimer  som tilsvarer 12 timer med tysk dette semesteret. Er jeg på grensen nå til at jeg ikke får karakter? Fristen for å melde seg opp til privatist eksamen gikk ut forrige uke, så det nytter ikke å ta det om igjen som privatist. Usikker hva 10% i dette faget er.

Det er ikke det at jeg gjør det at jeg gjør det dårlig i faget heller. Tvert imot. Jeg har bare 5'ere på prøvene. Har bare tenkt at jeg ikke lærer noe i de tysk timene. Har jeg fortsatt en sjanse til å rette opp, eller er det over og ut med meg dette skoleåret? Det er ekstremt synd dersom jeg ikke får det bestått i og med at jeg har et veldig sterkt snitt, med høye ambisjoner. 

Endret av Wannabe Businessman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man få nedsatt karakter hvis har mye fravær, og det kan føre at du ikke kan få standpunktkarakter.

Men man skal ha varsel før dette kan skje.

Hvordan kan et manglende varsel gi læreren bedre grunnlag for å sette karakter?

Det gir jo ikke bedre vurderingsgrunnlag, men elever på vgs skal ha varsel om mye fravær før eventuell nedsettelse i et fag kan skje.

Scenario som kan gi nedsatt:

Borte i 8 gymtimer.

Får varsel.

Borte i 2 gymtimer til.

Nedsatt.

Scenario som ikke skal gi nedsatt:

Borte i 10 timer.

ingen varsel.

Nedsatt.

En skal ha varsel først.

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

.. elever på vgs skal ha varsel om mye fravær før eventuell nedsettelse i et fag kan skje....

("Nedsettelse" er vel ikke helt rette ordet for å ikke få karakter?)

Jeg har sjekket litt, og jeg tror du i hovedsak har rett. Se opplæringsforskriften § 3-18.

§ 3-18.Standpunktkarakterar i fag

Standpunktkarakterar er karakterar som blir gitt ved avslutninga av opplæringa i fag, og som skal førast på vitnemålet.

Standpunktkarakteren må baserast på eit breitt vurderingsgrunnlag som samla viser den kompetansen eleven har i faget, jf. § 3-3 og § 3-16. Eleven skal vere kjend med kva det blir lagt vekt på i fastsetjinga av hennar eller hans standpunktkarakter.

Standpunktkarakterar i fag med sentralt gitt eksamen skal fastsetjast seinast dagen før fellessensurmøtet.

Standpunktkarakterar i fag med lokalt gitt eksamen skal fastsetjast seinast dagen før skolen gjennomfører den første lokalt gitte eksamenen i faget på det aktuelle trinnet innanfor utdanningsprogrammet.

Rektor har ansvaret for at faglæraren set standpunktkarakter. Dersom rektor er i tvil om reglane for fastsetjing av standpunktkarakter er følgde, kan rektor krevje ei ny fagleg vurdering før karakterane blir fastsette og førte.

Rektor har ansvaret for at det blir gjort enkeltvedtak om ikkje å gi standpunktkarakter i fag. For å gjere enkeltvedtak om å ikkje gi karakter, skal eleven først vere varsla, jf. § 3-7.

http://lovdata.no/forskrift/2006-06-23-724/§3-18

Det er en pussig regel. Hvis læreren "ikkje har tilstrekkeleg grunnlag for å gi ... standpunktkarakter" etter § 3-3 i forskriften så blir ikke grunnlaget bedre av at eleven ikke har fått varsel.

Det må antakelig bety at hvis skolen ikke har sendt skriftlig varsel så må de arrangere ekstra prøver e.l. for eleven det gjelder.

Lenke til kommentar

Husker tidligere at vi fikk beskjed om at vi må ha et x antall timer, vis ikke kan man miste karakteren sin, selv uten varsel. Ble opplyst de første dagene at man må ha x antall frammøtte timer og at man selv måtte følge med på at man nådde dette. 

Kommer også såklart ann på forholdet til læreren også, vis lærer føler du har nok kunnskap/innsats i timene settes ikke nødvendigvis karakteren ned/stryk bare fordi du manglet noen ekstra timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...