Mats444 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Hei, Jeg ønsker å lære meg én sang på piano, og sangen er: Coldplay - A sky full og stars. Hvis jeg kunne fått til å spilt sånn som han her: - så hadde det vært helt supert! Jeg har så godt som aldri spilt noe piano tidligere. Er det noen som vet sånn ca. hvor lang tid jeg vil bruke på å lære meg denne sangen? Er det i det hele tatt mulig for meg? Håper noen har noen gode forslag/ideer å komme med Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 walk before you run. selvfølgelig er det mulig, men du kan ikke regne med å skippe alle fundamenter ved å kunne spille piano og gå rett på noe slikt. start ett sted simplere, så progresserer du. det vil nok ta en stund får du får det til. er ikke uten grunn at folk bruker over halve livet sitt på å mestre ett instrument. (snakker ikke om "lisa gikk til skolen" og nashspill gitarister) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 (endret) Egentlig helt umulig å si uten å vite mer om deg. Mange vil aldri kunne klare å spille sånn, andre lærer veldig fort. Men slik jeg oppfatter det er du interessert i å sette deg ned og terpe bare på denne sangen til du kan den. Kanskje det er mulig å lære deg den slik, men da kan du ikke spille piano, og det vil nok ikke gå fortere på den måten. Jeg foreslår at du skaffer deg en lærer og viser vedkommende hva du har lyst til å kunne. Etter en stund vil h*n kanskje kunne anslå hvor lang tid det vil ta deg med riktig innsats. Endret 2. februar 2016 av Isbilen Lenke til kommentar
Mats444 Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 Takk for raske svar! Jeg tenkte i utgangspunktet å kun terpe på denne sangen ja. Jeg er fult klar over at dette er feil måte å gjøre det på, og at jeg heller burde lære meg det grunnleggende først. Men saken er at jeg gjerne vil overraske min fremtidige kone i bryllupet våres med å spille denne sangen til henne, fordi den betyr ganske mye for oss, så det var derfor jeg lurte på om jeg i det hele tatt ville ha noen mulighet til å lære meg dette på halvannet år Kanskje lettere for meg å heller leie inn han som spiller sangen i youtube filmen Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Jeg tror det er fullt mulig å lære dette på halvannet år hvis du tar timer og øver en del, forutsatt at du har et visst anlegg for det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 playback, og lat som du spiller Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Med mindre du er veldig umusikalsk, så skal det mye til å ikke klare å lære det der på halvannet år. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Jeg tror det er fullt mulig å lære dette på halvannet år hvis du tar timer og øver en del, forutsatt at du har et visst anlegg for det. Det som er viktig er, som du sier, å øve. Aller helst øve på rett måte. Det er flere spørsmål som umiddelbart melder seg: * Har du "gehør", altså et slags musikalsk øre? Da blir det mye enklere. Om du ikke har tatt fatt i noen instrumenter tidligere så er kanskje det tvilsomt, men hvem vet? * Er det akkurat dette arrangementet du er ute etter? Det var ikke det mest avanserte arrangementet jeg har hørt, men det fins garantert noen enklere arrangement "for beginners". Om du kan lese noter så er det bare å søke rundt. * Er du villig til å hate denne sangen? Avsky det å øve på den? Om du satser ensidig på den sangen så kan det være fare for at du blir lei av den. Da blir det straks noe vanskeligere å samle seg til å øve på sangen. Er du en person med normalt øre for musikk vil det kreve mange timer med øving. * Hvor skal du øve slik at din kommende hustru ikke lukter lunten? Jeg er selv ikke videre musikalsk, men gjennom å pine meg selv gjennom mangfoldige timer med øving på de samme sangene om og om igjen, først den ene hånden og så den andre har jeg blitt gradvis mer kompetent. Begynner med sakte tempo, men øker etterhvert som jeg får det inn i muskelminnet. Dette krever stahet og ståpåvilje. Det faktum at du vil spille det i bryllupet ditt er noe som teller positivt på motivasjonen. Om du velger å gå videre med dette, og du ikke kan lese noter, så vil jeg anbefale å søke på "a sky full of stars for beginners" på YouTube. Kan hende det fins gode videoer på dette som viser hvilke tangenter du skal presse ned. Denne virker kanskje litt tam, men jeg tror det vil være god trening for å få melodien inn i fingrene. Så går det alltids an å bygge ut med akkorder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå