hojohansen Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Hei, jeg har en Berlingo 08 modell. I sommer klaget bilen over lavt nivå på motorolje, det har den ikke gjort før. Da helte jeg litt over en halv liter. I dag så klaget den igjen. Er dette normalt? Takker for svar. Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Spørs helt hvor mye du kjører. 1 Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 En halv liter er ikke mye. I hvertfall ikke på min aldrende Cr-V. Regner med din bruker mindre olje, men høres ikke galt ut om du var tom i sommer og kun fylte på en halv liter at du kan begynne å gå tom igjen nå. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Noen hevder hardnakket at om en bil bruker olje så er det noe galt. Da jeg hadde en Audi A5 sto det i instruksjonsboka at den kan bruke en liter per 1000km (eller var det en halv liter? Litt usikker, men jeg måtte hvert fall fylle olje flere ganger mellom hver service). Så det varierer nok litt fra bil til bil. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Fikk du en advarsel om lavt nivå (gul lampe) eller en rød oljelampe i dashen? Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 Takker for svar. Jeg fikk gul lampe. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 (endret) Det var bra. Noen tror den røde er en advarsel med det er en katastrofelampe. Da er det egentlig for sent. Til sammenligning så sier f.eks. BMW at normalt forbruk er opp til 1 liter på 1000km. Bilen min (BMW) bruker ca. 1 liter på 10.000km. Se om du kan se noen åpenbare lekasjer på motoren. Typiske steder er f.eks. bunnpanne og toppdekselpakning. Endret 2. februar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 Jeg ser ikke noen tegn til oljedrypp på gårdsplassen.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Hvis bilen har plastdeksler under bilen, som mange nyere biler har, er det ikke alltid det renner ned på bakken men samler seg oppå dekslene. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 Ok. Jeg bør få sjekket det ved neste service. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 For all del, selv om du får hint om det må du passe på å ikke skrive noe om hvor langt du har kjørt.. Her kan alt være helt i orden, eller forferdelig galt. Vi har ikke nok data på plass til å si noe om dette all den tid du ikke oppgir hvor langt bilen har gått siden sist du fylte på olje. Du har heller ikke nevnt hvor lenge det er siden sist oljeskift, noe som også vil være en fordel å vite. 1 Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 Sist oljeskift var i november 2014. Kjører ca. 30.000 km i året.. Ca. 17.000 km siden jeg måtte fylle på litt over en halv liter med olje. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Halv liter på 17000km er ikke så ille. Ville ikke kjørt så langt på samme olje, men det er en annen sak. 1 Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 Pleier å ha service hvert år, men har ikke hatt tid ennå. Skal få gjort det fortest mulig. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Så du har kjørt rundt 40kkm siden sist service.. Når lampa lyser håper jeg det er snakk om en nivålampe og ikke en oljetrykkslampe.. Olje bør peiles med jevne mellomrom, gjerne hver gang man fyller tanken. Et par liter forbruk på 40kkm er helt innafor normalen, godt innafor faktisk. Peil innimellom, sørg for at oljenivået alltid ligger mellom min og max på peilepinnen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå