Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje på Berlingo.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen hevder hardnakket at om en bil bruker olje så er det noe galt. Da jeg hadde en Audi A5 sto det i instruksjonsboka at den kan bruke en liter per 1000km (eller var det en halv liter? Litt usikker, men jeg måtte hvert fall fylle olje flere ganger mellom hver service). Så det varierer nok litt fra bil til bil. 

Lenke til kommentar

Det var bra. Noen tror den røde er en advarsel med det er en katastrofelampe. :p Da er det egentlig for sent.

Til sammenligning så sier f.eks. BMW at normalt forbruk er opp til 1 liter på 1000km. Bilen min (BMW) bruker ca. 1 liter på 10.000km.

Se om du kan se noen åpenbare lekasjer på motoren. Typiske steder er f.eks. bunnpanne og toppdekselpakning.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

For all del, selv om du får hint om det må du passe på å ikke skrive noe om hvor langt du har kjørt..

Her kan alt være helt i orden, eller forferdelig galt.

Vi har ikke nok data på plass til å si noe om dette all den tid du ikke oppgir hvor langt bilen har gått siden sist du fylte på olje.

Du har heller ikke nevnt hvor lenge det er siden sist oljeskift, noe som også vil være en fordel å vite.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du har kjørt rundt 40kkm siden sist service..

Når lampa lyser håper jeg det er snakk om en nivålampe og ikke en oljetrykkslampe..

Olje bør peiles med jevne mellomrom, gjerne hver gang man fyller tanken.

Et par liter forbruk på 40kkm er helt innafor normalen, godt innafor faktisk.

Peil innimellom, sørg for at oljenivået alltid ligger mellom min og max på peilepinnen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...