Incognima Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Hei, Jeg søkte sykemelding og fikk sykemeldt meg i 3 uker fra fastlegen. Grunnlaget var pga utbrenthet. Jeg har 100% fast stilling og studere 100% også ved siden av. Etter en uke har gått fikk jeg telefon fra sjefen om å møte opp til vedkommende sitt kontor for å levere sykemelding og forhøre evt tilrettelegge min tilstand. Fikk til slutt vite at sjefen mistenker meg og bestrider min sykemelding. Hvilken rettigheter har jeg og er dette riktig gjort av sjefen? Takk!! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Han har plikt til å følge opp sykemeldte ansatte for evt. tilrettelegging som kan gjøre at de kan komme tilbake. Om han mistenker at din sykemelding ikke er reell, men skjuler mistanken sin for deg, mener jeg det er dårlig stil. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Arbeidsgiver har full rett til å bestride sjukemeldinga dersom det er tvil om den er reell eller ikkje, dette sjølv om sjukemeldinga kjem frå lege. Dette fordi det etter folketrygdlova (§ 8-4) er krav til at arbeidsuførheita skyldast ein sjukdom eller skade. Parallellt så har arbeidsgiver plikt etter arbeidsmiljølova å tilrettelegge arbeidet slik at arbeidstakaren heilt eller delvis kjem seg tilbake i arbeid. Så kontrollspørsmålet her er at dersom du er 100% fast ansatt og 100% student, er du då 100% sjukmeldt frå både jobben og studiane? Dersom du berre er sjukmeldt frå jobben medan du fortsetter å studere så forstår eg godt at arbeidsgivaren reagerer. I alle fall dersom du har ein jobb som du heilt eller delvis kan utføre som "kontorjobb" eller liknande arbeid som er samanliknbart med studier. Dersom du meinar at arbeidsgivaren tar feil når han/ho krever at du kjem tilbake (heilt eller delvis) til arbeidsplassen så kan du klage til NAV sin ankenemnd for sjukepengar for å få saka vurdert. Men merk deg at det er ofte at arbeidsgiver får medhold i slike saker. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 nav kan og å bestride sykemeldinger eller kreve tiltak fra arbeidsplassen din så du kan komme tilbake i jobb ,her er det bare og være samarbeidsvillig og om sykemeldingen er korekt har du jo ditt på det tørre . Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 "Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer o.l., gir ikke rett til sykepenger." Man er neppe arbeidsufør hvis man kan klare en 100% arbeidsbelastning som student. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Det er kanskje ikke så rart. Du sier selv at du studerer 100% ved siden av, samtidig som du sykemelder deg fra jobben, men fortsetter å studere som før? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Nå synes jeg visse er litt snare med å dømme, han har ikke sagt noe om han har sluttet å studere eller ikke. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Det er også forskjell på kva jobben går ut på. Dersom arbeidet går ut på å lempe stein heile dagen så er det faktisk mogleg å være for utbrent til å bære stein, men ikkje for utbrent til å lese. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 For psykisk utbrent til å bære stein. Fysisk sterk nok til å studere ?? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 For psykisk utbrent til å bære stein. Fysisk sterk nok til å studere ?? Det står ingen ting om psykisk. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 (endret) "Jeg søkte sykemelding og fikk sykemeldt meg i 3 uker fra fastlegen. Grunnlaget var pga utbrenthet." Følelsen av .. http://nhi.no/livsstil/livsstil/diverse/utbrenthet-18273.html Endret 3. februar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 "Følelsen av" er et begrep leger bruker når de er for inkompetente til å finne ut hva som er i veien med pasienten. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 "Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. " Hvis man eventuelt studerer 100% er vilkåret da oppfylt? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Sjefen må gjerne bestride sykemeldingen, men han kan da umulig kunne kreve at den syke møter fysisk på arbeidsplassen mens han er sykemeldt??? Mitt råd til trådstarter: Hold deg hjemme! Du er sykmeldt av LEGE! Henvis sjefen til å snakke med denne legen! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 "Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. " Hvis man eventuelt studerer 100% er vilkåret da oppfylt? Nå tolker jeg ikke førstepost som at han studerer 100% fortsatt, men f.eks. om man har vondt i kneet kan man fortsatt studere, men ikke kjøre lastebil. Så dette er mulig. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Basert på hva TS sier så har ikke arbeidsgiveren gjort noe galt. Arbeidsgiveren har rett til å bestride sykemeldinger, det er dog NAV som avgjør hvorvidt grunnlaget er godt nok. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Uderzo har vel rett i innlegget over. http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/Documents/Fremgangsm%C3%A5te%20for%20%C3%A5%20bestride%20en%20sykemelding.pdf Lenke til kommentar
skripis Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Sjefen må gjerne bestride sykemeldingen, men han kan da umulig kunne kreve at den syke møter fysisk på arbeidsplassen mens han er sykemeldt??? Mitt råd til trådstarter: Hold deg hjemme! Du er sykmeldt av LEGE! Henvis sjefen til å snakke med denne legen! Med mindre man er sengeliggende, hvorfor er det urimelig at sjefen ønsker å ha ett møte med den sykemeldte? Arbeidsgiver har ett oppfølgingsansvar. Arbeidstaker plikter å medvirke. Lenke til kommentar
Incognima Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 Takk for mange gode tilbakemeldinger. Jeg beklager ettersom jeg i etterkant ikke har vært tydelig i forklaringen min. Jeg har ikke avsluttet studie mitt, men jeg deltar ikke i noe skole aktivitet e.g forelesning, lesing osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå