Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lønnsplikt i oppsigelsestid

Leifen18

Anbefalte innlegg

Hei.

TLDR-versjon: Kan arbeidsgiver trekke meg i lønn, uten å ha framlagt noen reelle, konkrete tilbud om vakter i oppsigelsestiden? Kan arbeidsgiver trekke meg i lønn hvis forespørsel om arbeid er framlagt 2 og 3 dager før vaktens start, og jeg har sagt at dersom de kan ordne så jeg kommer meg hjem klokka 04.00 på natta, så kan jeg ta den? Må jeg ikke få 14 dagers varsel for at de skal kunne trekke meg i lønnsplikta deres?

Jeg har en 50% stillingsprosent i kontrakten min, og 3 måneder oppsigelsestid.
Jeg ble sagt opp i november, gjelder fra 1. desember, og avtalen gjelder da ut februar.

Stillinga kan gjennomsnittsberegnes over 8 uker. Jeg har fylt en stilling som bare er 40%, og tatt ekstraarbeid, så jeg har hatt over 50%. I oktober hadde jeg 65 timer (40%) og i november fikk jeg betalt for 66 timer (40,6%), selv om jeg bare jobba 15 av disse timene. I desember fikk jeg ingen vakter, og fikk derfor ikke utbetalt noen lønn. I januar jobbet jeg 15 timer (9,2%), og nå i februar ser det ut som jeg skal få 122 timer (75,1%) (ifølge dem, jeg har bare fått bekrefta 96  av disse timene).

Arbeidsgiver vil i tillegg trekke meg for:
25. november ringte de og spurte om jeg kunne jobbe natt fra 27. og 28., og siden jeg ikke har lappen, er det vanskelig å slutte klokka 04.00, men jeg sa at om de hadde noen mulighet til å hjelpe meg hjem, så går det fint, men det ville de ikke.

16. og 17. desember prøvde de å kontakte meg (og jeg kan ikke huske hvorfor jeg ikke tok telefonen, eller huske at de har ringt, men det ligger i loggen, så de har ringt, men jeg ringte ikke tilbake, men jeg fikk ingen melding eller mail om det som de også vanligvis gjør) og da påstår de at de ville tilby meg 37,5 timer med arbeid.

De sendte mail 5. januar, som jeg ringte dem på 11. januar, og da snakka vi i 20 minutter hvor de blant annet nevnte disse oppdragene som ble nevnt på generell basis i mailen den 5. (det var altså ingenting spesifikt, bare av typen "Jo, så har vi slikt og slikt oppdrag, som vi kanskje tenkte bruke deg på", og den typen ting, og jeg var positiv til å ta det, men det ble ikke snakket om at jeg skulle få noe konkret.)

Nå påstår de at de hadde jobb til meg tilsvarende 30 timer mellom 5. og 20. januar (som er neste gang vi prater sammen, siden jeg lurer på hvorfor jeg ikke har fått lønn, spesielt med tanke på at jeg fikk lønn for november, hvor jeg i praksis bare jobba 15 timer, selv om jeg fikk betalt for 66 timer, som gjorde at jeg forstod det slik at jeg ville fortsette å forholde meg til at det var slik).

Så da har jeg flere spørsmål her, før jeg begynner å bli vanskelig :-P Det er greit å vite om jeg har rett først... (De mener jo at jeg allerede er vanskelig, siden jeg burde jo bare akseptere dette her...)

Fra mitt synspunkt ser det sånn her ut:
Oktober-november 8 ukers periode: De skylder meg fremdeles 19,4% (I september hadde jeg ferie, og et raskt overblikk gjør at jeg ender litt under 50% totalt inkl ferie, så om noe, er det fordelaktig for meg å bruke denne måneden til noe).
Desember-januar 8 ukers periode: Helt ok at de velger å ikke betale meg for desember, men da er det underforstått at de har lønnsplikt på 100% for januar.
Februar: Jeg går over kontrakt, og det er ikke noe problem.

Slik jeg tolker dette, har de altså utestående lønnsplikt på meg 194 timer (119,4%), hvorav jeg har jobba 15 timer i januar. Er jeg helt på bærtur?

Så kommer neste del av problemstillinga: Kan de trekke meg for å ha sagt, ja med premisser til 12 timer i november, når de ringer 25. og vil ha meg på jobb natt fra 27. og 28.? De loggfører dette som avslått vakttilbud.

Hva med at de ringer meg en gang 16. og en gang 17. uten at vi har hatt noen muntlig eller skriftlig kommunikasjon? Kan de da trekke meg 37,5 timer for dette? (Spesielt interessant er dette i forhold til at de i mail pr 05.01 nevner et oppdrag som teoretisk maksimalt i perioden 17.-05. kan utgjøre 13 arbeidstimer [1 time om ganga, så utbetalt for 39 timer], hvis det gjaldt fra 18. desember, til og med 5. januar)

Og hva med de 30 timene de snakker om hvor de har sendt en mail den 5. januar om at de har en del oppdrag (og nevner dem med navn, men ingenting om dager/timer eller noe slikt), og jeg ringer dem 11. januar og vi snakker i all hovedsak om dette, og de nevner de samme oppdragene like generelt, men igjen, ingenting om at jeg kan ta noen spesifikke vakter, ingen datoer, ingen tider.

Det jeg spesielt lurer på i forhold til dette, er jo om de kan trekke meg i lønn for å ikke kunne møte opp med 2-3 dagers varsel. Jovisst har jeg vanligvis (og fortsetter) å være så fleksibel som mulig, og pleier derfor godta vakter på svært kort varsel (for eksempel var de 15 timene jeg faktisk jobba i januar med 1 dags varsel), etter beste evne. Men de kan vel ikke kreve dette og derfor trekke meg i lønn for det? Jeg synes å huske at det skal være 14 dagers varsel, men jeg finner det ikke spesifikt.

Dersom de allikevel kan trekke meg for alt mulig, er det ikke da slik at de nå allikevel skylder meg en del i lønnsplikt? Hvis vi tar alt de har sagt på ordet, så trekker vi 12 timer fra november, 37,5 timer fra juletiden, 30 timer fra januar, totalt 79,5 timer (48,9%). I og med at de ifølge det jeg allerede har lagt fram tidligere her, ligger de jo 194 timer på etterskudd, så allikevel vil de jo skylle meg 114,5 timer?

Jeg beklager at det ble en lang tekst, men jeg føler det er viktig å få med alle elementer, og håper noen kan hjelpe meg å forstå dette.

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet ditt er litt rotete.

Uansett arbeidsgiver kan ikkje trekke deg i lønn. Men om eg forstår deg rett så er det heller ikkje dette du meiner. Er det rett at med trekk i lønn så meiner du at du ikkje får tilbud om å jobbe?

Mykje av detaljane du spør om er styrt av arbeidsavtalen. Utgangspunktet er at når du har kontrakt på 50% stilling så har du plikt til å jobbe 50%, og arbeidsgiver har tilsvarande plikt til å tilby deg jobb tilsvarande ei 50% stilling.

Om du kan takke nei til tilbud om vakter utan å miste muligheita for å jobbe vil være avhengig av kva arbeidsavtale du har.
Det vanligaste er nok at at arbeidsgiver forplikter seg til å tilby nok vakter til at du får jobba den avtalte 50% stillinga, men at arbeidsgiver ikkje har plikt til å tilby alternativt arbeid dersom arbeidstakaren takker nei til dei tilbudte vaktene. Dette forutsetter sjølvsagt at arbeidstakaren i det heile tatt kan velge å seie nei til pålagte vakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...