Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kunsten å lære en verdensmester av en mann som mester husarbeid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Blir man utsatt for et regime, så må man ha en survivalguide....

Alternativet er ja kjære, ja kjære, selvsagt kjære.... Helt til det ikke er mere liv igjen.

Disse jentene som utøver et regime i et forhold, er som regel single etter en stund....

 

Anonymous poster hash: 7b631...05e

 

 

Din metode fører også ganske snart til at slike menn blir single igjen. Har du tenkt på det? Har du selv praktisert dette?

 

Nei jeg har som regel sortert ut skrullene, før de får begynt å regjere...

 

Anonymous poster hash: 7b631...05e

Lenke til kommentar

 

 

 

Blir man utsatt for et regime, så må man ha en survivalguide....

Alternativet er ja kjære, ja kjære, selvsagt kjære.... Helt til det ikke er mere liv igjen.

Disse jentene som utøver et regime i et forhold, er som regel single etter en stund....

 

Anonymous poster hash: 7b631...05e

 

 

Din metode fører også ganske snart til at slike menn blir single igjen. Har du tenkt på det? Har du selv praktisert dette?

 

Nei jeg har som regel sortert ut skrullene, før de får begynt å regjere...

 

Anonymous poster hash: 7b631...05e

 

 

Jeg har en sterk følelse av at du betrakter meg som en skrulle og tror jeg praktiserer et knalltøft regime.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Blir man utsatt for et regime, så må man ha en survivalguide....

Alternativet er ja kjære, ja kjære, selvsagt kjære.... Helt til det ikke er mere liv igjen.

Disse jentene som utøver et regime i et forhold, er som regel single etter en stund....

 

Anonymous poster hash: 7b631...05e

 

 

Din metode fører også ganske snart til at slike menn blir single igjen. Har du tenkt på det? Har du selv praktisert dette?

 

Nei jeg har som regel sortert ut skrullene, før de får begynt å regjere...

 

Anonymous poster hash: 7b631...05e

 

 

Jeg har en sterk følelse av at du betrakter meg som en skrulle og tror jeg praktiserer et knalltøft regime.

 

Nei jeg kjenner deg ikke og jeg uttaler meg på et generelt grunnlag...

 

Anonymous poster hash: 7b631...05e

Lenke til kommentar

 

Tatt fra survivalguiden for en mann å overleve kjærringas regime:----

 

Anonymous poster hash: 7b631...05e

 

 

 

 

@ #3

 

Jaså, tatt fra "survivalguiden for en mann å overleve kjærringas regime" sier du? Helt sikker på at du ikke har tatt feil mellom den og "survivalguide for slike som ser ut som menn, men oppfører seg som trassige treåringer når de ikke får viljen sin?" og så sitert fra siste? 

 

Forstår til fulle "behovet" ditt for å være så anonym som overhodet mulig og når jeg bare er "nesten voksen" (16) regner jeg med voksne forstår det enda bedre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det snakk om en godt voksen mann som er helt uerfaren med husarbeid. Hvordan det er mulig er ikke poenget og blir ikke forklart.

 

-------

 

Er det virkelig så uhøflig og slemt av fruen å påpeke at hun ønsker at dette arbeidet gjøres på en bedre måte, synes dere? Finnes det et kurstilbud til slike håpløse menn noe sted? Et slags hustellkurs, for ekte mannfolk,?

 

Anonymous poster hash: d53a6...301

 

 

Skjønner ikke helt hvorfor du trenger være så veldig anonym for å stille et spørsmål som dette, TS? Akkurat det er likevel din sak og ikke min, ville bare du skulle vite at jeg undres.

 

Siden det ikke var så veldig mange svar til deg her jeg ville kalle seriøse skriver jeg litt selv, og utgangspunktet mitt først så du vet det. Jeg er "ung mann" på 16 og presis i den alderen din "godt voksne" mann skulle lært seg litt husarbeid, altså på en måte i "avgangsklassen for hus- og hjemopplæring" før jeg er voksen og flytter på hybel.

 

TS, jeg tror du skal innprente et par ting hos deg selv før du går videre med "prosjekt opplæring":

  1. Menn som liker å ha det ordentlig rundt seg (slik som både bestefar, far og jeg) mener at "ordentlig" og "sterilt som på en en operasjonssal på et sykehus" er to helt forskjellige ting og at det siste er bare aktuelt når det akutt står om liv og helse som nettopp på sykehus. De holder det ryddig rundt seg, men de får ikke panikk og løper ikke etter en vaskeklut straks de finner en flekk på vinduet eller litt støv i et hjørne på hyllen slik noen kvinner gjør (heldigvis ikke mor). Dette registerer hjernen deres finnes og arkiverer informasjon om "fremtidig tiltak nødvendig", men de lar det være fullstendig i fred der det er til de likevel skal ta ukens vask om 1-2-3-4-5-6 dager - og det gjelder også om de venter besøk om fire timer. Har ikke den som kommer på besøk noe nyttigere å foreta seg enn å tenke på slikt er det nemlig han/hun og ikke en selv som har et problem!

  2. Menn som ikke er spesielt opptatt av å ha det ordentlig rundt seg (slik din "godt voksne" mann later til å være) er nesten på grensen til venn med både støv, lodne "pusekatter" under sengen (det mor kaller "hybelkaniner" og sier blir kjældyrene til enkelte menn straks de bor alene på en hybel) og vinduer som er flekk-i-flekk. De er ikke særlig opptatt av at "noen" skal kaste ut hverken støvet deres, de lodne "pusekattene" deres eller flekkene på vinduene deres, og "noen" er i hvert fall ikke dem selv. Så lenge de er over 18 og bestemmer alene skyfler de ut halvparten av lagerbeholdningen støv når de mener den er blitt litt for høy, holder bestanden av "lodne pusekatter" under kontroll ved å avlive de største + dem som er lettest å fange når de mener bestanden er blitt betenkelig stor og vasker vinduer når de får problemer med utsikten eller lyset.

Dersom du er overbevist om at du kan endre på noen av de to tingene har du et problem, ikke den andre. Det du kan klare å gjøre en 2.-mann til 1.-mann. Akkurat det synes jeg da også du skal forsøke på, men da skal du også huske ord som at "ting tar tid", "Roma ble ikke bygget på én dag" og "gammel vane vond å vende".

 

(Hvorfor den forskjellen? Jeg vet ikke, men far sier noe om at det kommer av at enkelte kvinner har et eller annet de skal og må bevise for seg selv og/eller andre kvinner ved å bruke vaskekluten, mens ingen menn har det samme.)

 

Selvfølgelig synes jeg denne "godt voksne" mannen bør lære seg at når man har brukt oppvaskkluten til gulvvask bruker man den ikke til oppvask mer før den har besøkt vaskemaskinen først, at vaskemaskiner ikke er laget med mer enn én innstilling fordi produsentene synes knapper er stilig, men fordi man trenger flere innstillinger for å få noen ting man vasker rent uten ødelegge andre ting man vasker, at toalettbørster ikke er noe man har for å pynte opp bad med og at komfyrplater har brytere med seks, åtte eller ti styrketrinn og kke "on-off" knapper fordi det er nyttig å kunne regulere mengden varme. Samtidig skal du ikke glemme at dersom han ikke vil lære og ikke vil endre på slik han kan du ikke tvinge ham til å lære eller endre. Akkurat som alle oss andre kan du kan gi noen lyst til å endre, men du kan ikke gi noen ordre om å endre. (Naturligvis kan du "sette makt bak krava" som noen LO-pamper snakker om og sette i verk noen konsekvenser dersom din ordre om å endre ikke blir fulgt. Når han er "godt voksen" kan naturligvis han også da sette i verk noen konsekvenser i forhold til deg om hans ordre om å slutte å gi ham ordre om å endre ikke blir fulgt. Så blir resultatet kamp om makten i stedet for læring og til slutt bli det om ingen vil gi seg at den som har mest makt kaster den andre ut uten nøkkel og låser døren. Jeg har - dessverre - sett en liten klubb bli ødelagt akkurat slik: To voksenledere som skulle "lære" hverandre til den ene fikk den andre kastet ut og halvparten av medlemmene plutselig var blitt borte pga to voksne de mente var temmelig barnslige likevel... )

 

Selv har jeg alltid hatt det ordentlig rundt meg, og derfor lærte jeg vel egentlig fra jeg brukte bleier at det "skal" være ordentlig rundt en (og jeg regner med at slike som ikke alltid har hatt det ordentlig rundt seg har lært noe annet fra de brukte bleier...). Også jeg måtte likevel lære en del om hvorfor man ikke bør bruke samme kluten først til å polere bilen med, så til å vaske gulvet med og til slutt til å vaske kjøkkenbenken med, hvorfor møkkete kjøkkenkluter bør vaskes på 95 grader med vaskepulver A mens ull bør vaskes på 30 grader med vaskepulver B og ikke begge deler vaskes sammen på 40 eller 60 grader, hvorfor det ikke er særlig lurt å vaske hvite skjorter og det paret mørkeblå strømper man vasker for første gang samtidig selv om begge bør vaskes nå og det står 100 % bomull på begge, hvorfor en nakkekotelett bare skal stekes ved glohet varme et par minutter til porene på yttersiden er tettet igjen og ikke til den kan brukes til reserveviskelær, og hvorfor makaroni blir deig til makaronipudding når den blir kokt 30 minutter så grytelokket hopper mens den koker. Alt dette er nok helt selvsagt for deg, og det er helt selvsagt for meg også i dag, men dette er ikke noe mennesker er skapt med kunnskap om innprogrammert i genene sine! (Da jeg selv var 4 og ikke 4*4 år var det helt logisk at den kjøkkenkluten som lå våt like ved var like perfekt til å tørke opp litt melkesøl med enten nå sølet var på bordet eller gulvet, og at først gå helt ut på badet etter gulvkluten og så væte den var fullstendig bortkastet tid og arbeid. Genere mine var ikke skapt feil selv om jeg naturligvis bare spylte kluten litt etterpå, vred den opp så godt/dårlig som fireåringer klarer og så la den tilbake "like ren" og dobbelt så våt.)

 

Jeg sa også at du kan gi ham lyst til å endre, men du kan ikke gi ham ordre om å endre. Den aller beste måten å ikke gi noen lyst til å endre er å ta tak i et problem etter at det er blitt gjort en feil. Man legger mye bedre til rette for at B skal lære noe dersom A i fred og ro før noen feil er blitt gjort viser og forklarer B hvordan dette skal gjøres og (ikke minst) hvorfor dette skal gjøres slik og ikke slik A tror det skal gjøres! Naturligvis tar det lengre tid å undervise slik enn dersom A gir en kort instruks først og så påpeker alle feilene A mener B har gjort etter at B har prøvd selv, men husk da: Det er alltid den andre som bestemmer om han/hun vil gå i læremodus eller ikke og oppfører man selv seg slik at den andre bestemmer seg for å ikke gå i læremodus er opplæring bortkastet. Ingen kan nemlig tømme lærdom inn i hjernen på folk bare fordi de selv vil, den andre må også ville lære før det skjer noen læring. Så pass har da selv en16-åring lært av det han har sett på skole og i speider, dersom han bare selv vil lære noe selv av det han har sett der...(Naturligvis både kan og skal du forvente at han strekker seg og legger god vilje til i saken når han er glad i deg, men samtidig må du da ikke glemme ut at han kan og skal forvente akkurat det samme av deg dersom du er glad i ham!)

 

Du sier at "når man er helt uerfaren i et arbeid, er det ikke normalt å forvente at mer erfarne personer må lære deg det grunnleggende da"? Joda, naturligvis har uerfarne god nytte av å lære av erfarne (man har nemlig ikke tid til å prøve ut alle feil selv :lol:, og ikke er det særlig fornuftig å gjøre det heller når det finnes mye lettere vei til målet), men er han nå "helt uerfaren" slik han ser på den saken selv? Du sier han er "godt voksen", altså har han jo erfaring med å leve et liv som voksen (eller tror i hvert fall det) og han har jo klart seg fint med å gjøre akkurat slik han gjør hittil i livet, ikke sant? Da blir det nok ikke helt lett å få ham til å godta at han er uerfaren i ting han har klart godt hittil, og igjen: Samme hva du selv mener om saken kan du ikke gi ham ordre om at han skal mene presis det samme bare fordi du sier det!

 

"Husstellkurs for ekte mannfolk" må du nok lage selv, skreddersydd etter hva du mener kurset bør inneholde. Det kan jo se på som en prøve på hvor god du selv er innen "formidle kunnskap du selv har til andre" og jeg verken skal eller kan si mye om dette Et tips med på veien fra det jeg selv har funnet ut ved å vise et par elever med mye mer vilje til å lære matematikk enn hjerne og evner til å lære matematikk + ved å være patuljefører i speideren med ansvar for "småspeidere" og "mellomspeidere" får du likevel: Prøv å finne tak i ting han er virkelig god du kan trekke sammenligninger mot når du forklarer hvorfor han skal gjøre X og ikke gjøre Y. Det hjelper å gi ham lyst til å lære det du vil han skal lære og det vil sikkert også lære deg selv noe når du må sette deg inn i det han er god til så du kan forstå dette nok til å bruke det i egen opplæring. Altså vinn-vinn for begge :).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...