Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kunsten å lære en verdensmester av en mann som mester husarbeid

Anbefalte innlegg

Her er det snakk om en godt voksen mann som er helt uerfaren med husarbeid. Hvordan det er mulig er ikke poenget og blir ikke forklart.

Nå må han bidra mer hjemme, men typen har sånn ca 15-20 år mindre erfaring med å klare seg alene i forhold til fruen. Problemet er at han tror han er verdensmester. Eller ser ut til å behøve å tro det. Selvtilliten tåler visst verken å få beskjed fra fruen om HVA som bør gjøres, eller HVORDAN det bør gjøres.

Han skal selv finne på noe som må gjøres, og så skal det være bare jubel etterpå. Det er rare prioriteringer på hva som haster mest å gjøre, og enda rarere måter å gjøre det på. Kommentarer so m «så flott at du har gjort ....., men se her,du må ikke gjøre det slik, da skjer .....,og det er ikke bra» definerer mannen som kjefting, og kjefter og klager høylydt tilbake. «Dette skal jeg AlDRI gjøre mer når det ikke var bra nok!»

Når man er helt uerfaren i et arbeid, er det ikke normalt å forvente at mer erfarne personer må lære deg det grunnleggende da? Det er snakk om å gjøre ting som dette:

-vaske gulvet med bordkluten, og så legge den tilbake på kjøkkenbenken.

-fylle oppvaskmaskinen stapp full av alt mulig, også ikke skyllte middagskjeler, slik at ingenting inni maskinen blir reint.

-ødelegge klær ved å vaske alt, også ull, og uansett farge, sammen på 60 grader.

-vaske toalettet ved å tørke såvidt av doringen, men ikke bruke dobørsten slik at de brune bremsesporene i skåla fortsatt er like tydelige.

-matlaging: tørrsteker alt kjøtt til viskelær, koker all ris og pasta til grøt i alt for mye vann og alt for lenge.

Listen kunne vært mye lengre. Og alt dette gjentar seg gang på gang, mannen lærer visst aldri.

Er det virkelig så uhøflig og slemt av fruen å påpeke at hun ønsker at dette arbeidet gjøres på en bedre måte, synes dere? Finnes det et kurstilbud til slike håpløse menn noe sted? Et slags hustellkurs, for ekte mannfolk,?

Anonymous poster hash: d53a6...301

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tatt fra survivalguiden for en mann å overleve kjærringas regime:

Når hun ber deg om å lage middag, så stek alt sammen på hardeste varme. Gjerne svi og lag sorte koteletter, så blir man etter noen ganger fritatt for kjøkkentjeneste.

Når man blir satt til å støvsuge inne, så sørg for å rive ned ting og tang fra vegger og hyller. Spesielt fruens dyre skrammel som kan knuses.

Når man blir satt til å vaske klær, så sørg for å få med en rød sokk sammen med all hvitvasken og gjerne over 60 graders vask.

Anonymous poster hash: 7b631...05e
Lenke til kommentar

Kan kjenne meg litt igjen (fra andre siden altså) i den form av at jeg misliker å bli kommentert på når jeg gjør et eller annet så lenge jeg kommer meg i mål, selv om jeg kanskje gjør ting med en egen vri. Og da snakker jeg ikke om hvis jeg gjør en skikkelig blunder med et eller annet (da skjønner jeg det som regel selv), men det går heller på at det går an å gjøre X på måte A og B, og man blir hakket på for ikke å velge metode A. Selv om X blir oppnådd. Det er noe jeg tror de fleste menn og kvinner vil mislike. Samtidig er det greit å tenke på hvordan en eventuell konstruktiv kritikk blir fremført. Hvis det kommer i form av hakking og/eller veldig autorativt/nedsettende så blir det demotiverende.

Men, det er ikke så lett å være fruen i huset og samtidig psykolog, så jeg kan ikke gjøre annet enn å ønske lykke til. Husk også på at vi er alle evneveike på enkelte områder. Personlig så vet jeg jo hvordan man gjør ordentlig reint og holder litt orden og sånn, men det er ikke før jeg får ordentlig ånden over meg at det faktisk blir skikkelig driv over det. Men da tar jeg som regel et ordentlig røsk.

Er det noen ting du har lagt merke til som denne vedkommende stakkar gjør på en grei måte i huset? Noe som helst er det vel sikkert? I så fall kanskje anerkjenne det og heller ta seg av det andre til å begynne med? Tenker ikke på å skryte mannebeinet opp og ned bare fordi han klarte å kaste pizzaesken i pappavfallet, men i hvert fall se positivt på det positive som blir gjort.

Men mye av dette kommer jo an på hvordan samlivet deres er ellers, noe jeg hverken har kompetanse eller lyst til å legge meg borti. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når hun ber deg om å lage middag, så stek alt sammen på hardeste varme. Gjerne svi og lag sorte koteletter, så blir man etter noen ganger fritatt for kjøkkentjeneste.

Når man blir satt til å støvsuge inne, så sørg for å rive ned ting og tang fra vegger og hyller. Spesielt fruens dyre skrammel som kan knuses.

Når man blir satt til å vaske klær, så sørg for å få med en rød sokk sammen med all hvitvasken og gjerne over 60 graders vask.

Javel, og hva er poenget med at mannen skal demonstrere med alt dette? Mener du at alle huslige gjøremål er kvinnens oppgave, og at mannen ikke skal gjøre noe? En slik mann hadde jeg gitt et spark i r*** og rett ut! 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alltid vært fascinert over slike problemstillingar.

Det kan jo ikkje vøre slik at dette dukka opp over natta vel? Dåkke har vel budd ilag før dåkke blei gift(som det høyres ut her)?

Kvifor blir man ilag med slike folk som er so forskjellige i saker som kjem til å skape problem over tid...

Dersom man generelt er ryddig av seg og blir ilag med en som ikkje er det, er det jo meir enn sansynleg at dette kjem til å bli ei sak seinare vel?

Lenke til kommentar

Dette har jeg hørt om blitt brukt som strategi av enkelte før.

Hvor stor suksess det var skal jeg ikke si noe om, men det er jo en mulighet at dette blir prøvd? Dog langt ifra sikkert!

Lenke til kommentar

Var motsatt for meg.

Hadde bodd flere år alene da hun flyttet inn hos meg, rett fra barndomshjemmet.

Hun la ikke 2 pinner i kors for å gjøre noe i huset.  

Hun var feks. student en periode, og var halve dagen hjemme uten å gjøre noe annet enn å se på søppeltv, og da jeg kom hjem sliten på kvelden måtte jeg lage middag og all annen normal husarbeid.

Eneste gangene hun anstrengte seg noe ang. rydding/vasking osv. var dersom noen fra hennes familie skulle på besøk (men var vel mest kommandering hun holdt på med)

Vi er ikke sammen lenger :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Javel, og hva er poenget med at mannen skal demonstrere med alt dette? Mener du at alle huslige gjøremål er kvinnens oppgave, og at mannen ikke skal gjøre noe? En slik mann hadde jeg gitt et spark i r*** og rett ut! 

Da kan jo du selv skifte om dekkene, når den tiden av året er på sin plass, men det passer vel ikke ditt likestillings bilde....

Lenke til kommentar

Da kan jo du selv skifte om dekkene, når den tiden av året er på sin plass, men det passer vel ikke ditt likestillings bilde....

Hva vet du om hva jeg gjør og ikke gjør? Jeg skifter ikke dekk, det overlater jeg til fagfolk. Derimot foretar jeg hjulskift to ganger i året. Ingen skryter av meg for det. Men en mann er jo så flink, må vite, om han tar seg av dette. Og ikke å forglemme om han klipper plenen om sommeren og måker snø om vinteren. Da er han flink, da, oi oi oi. Men han har jo ikke dette å briljere med hvis han bor i blokk, for eksempel. Er vi single kvinner flinke som tar oss av slike ting også, utenom husarbeid og annet pusleri, synes du? Kanskje vi har barn også, til og med, som skal følges opp.  

Endret av Hermosa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@TS,

Jeg er mann, og jeg sympatiserer sterkt med deg. Jeg opplevde noe liknende fra mitt eget hjem, der mor som regel stresset med masse forskjellig husarbeid og aldri kunne sette seg ned og hvile, og far var lat og satt på gutterommet og dreiv med sine egne interesser mens hun jobbet. Og så når han fikk oppgaver, så ble det syting hvis hun ikke synes det var bra nok. Han kan virkelig kunsten å fremstille seg som et offer.

Jeg har vanskelig for å se hva du kan gjøre. Jeg mistenker at mannen din har en typisk "manns stolthet". Mannen din ser kanskje på husoppgaver som "enkle", "trivielle" saker, som hvem som helst kan gjøre riktig. Når han da får høre at det ikke er bra nok, så går det utover stoltheten hans - og da blir det syting.

De gangene du er nødt til å si "dette er ikke bra nok", kan du prøve å være litt streng og si at "dette her er faktisk ikke så lett som du tror". Hvis du setter ham i respekt og viser at det faktisk ikke er så lett som han tror, så kanskje han aksepterer det?

@Hermosa,

Du har helt rett her. Et skikkelig mannfolk kan virkelig ikke oppføre seg som i den survival-guiden der.

Endret av Ljóseind
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir man utsatt for et regime, så må man ha en survivalguide....

Alternativet er ja kjære, ja kjære, selvsagt kjære.... Helt til det ikke er mere liv igjen.

Disse jentene som utøver et regime i et forhold, er som regel single etter en stund....

Din metode fører også ganske snart til at slike menn blir single igjen. Har du tenkt på det? Har du selv praktisert dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...