Gå til innhold

Mye/lite å sitte igjen med etter utgifter?

Disorder

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver å ser på leiligheter for tiden. Har funnet en som ser ganske bra ut. regner litt på det og finner ut at etter husleie inkludert kommunale avgifter + strøm i tillegg, så sitter jeg igjen med alt fra 4-8 tusen avhengig av hvor mye jeg jobber.

Dette er jo helt individuelt, men sånn ca er dette nok til mat, moro, småutgifter som f.eks netflix, bensin, mobil og internett for 1 person?

Takk for svar

Endret av Disorder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fiktivt budsjett:

Du har 5.500 kr ( litt mindre en en mellomting av 4-8.000 kr )

1 måned ( det finnes billigere mobil/nett abnm men dette er ikke "worst case scenario" )

Netflix/spotify/internett ting = 300

Mat du lager hjemme til 1 person hver dag: 2.500-3.000

Moro (kino,bowling,drikke,fest ) = 500 kr

Vanlig tlf abnm: 349

Bensin: det kan man ikke gjette på, kommer ann på forbruk. La oss si 500 kr

Internett: 399 ( Random abnm jeg fant fra nexgentel )

Jeg føler selv at dette er smalt, og er ikke spesielt flink på slike ting selv, men har prøvd litt i det siste. ( kanskje litt mye for mat til 1 for 1 måned ? , har aldri betalt for mat selv alene en måned enda )

Men med dette veldig raske ikke så godt gjennomtenktet budsjettet så bruker du ca 5000 kroner i måneden +- 

Tenk deg godt gjennom, Hver minste lille krone blir fort 2 kroner, så 10 kroner, så 50 osv osv. man bruker fort mer en man tenker over når man først har penger. Jeg syntes det er vanskelig selv, men klarer du og holde deg selv i tøylene og ikke bruke mer en nødvendig så holder det også med 4000 kroner, jeg kjenner folk som lever på mindre etter at regningene er betalt men de er ekstreme når det kommer til og bruke minst mulig.

altså, alt fra og spise restemat en dag sparer du penger på, bruk opp det du har, har du tilgang til flere butikker kan du spare en del ved og kjøpe tilbudsvarer uten og kjøpe noe særlig mer en akkurat det, la bilen stå om du kan sykle/gå. Du sparer så mye penger du gidder rett og slett. og skulle du få mer 1 måned til overs så prøv og legg det til side og fortsett på et vanlig budsjett neste måned, så plutselig har du råd til noe ekstra.

du kan sikkert mye av det over, men siden du er en random fra internett forklarer jeg det slik, som sagt er jeg nesten i samme sko og jeg har funnet ut at om jeg er flink så kan jeg nesten halvere det jeg pleier og bruke, i forhold til det jeg "har lyst" til og bruke :p

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Her er det viktig å tenke seg om, kjøper du leiligheten og oppdager at du ikke lenger har råd til noe annet en mat og klær, vel, da kan du ikke angre på kjøpet. Bekymret meg selv litt for å havne i et slikt scenario.

Heldigvis viste det seg at jeg fikk godt med penger å rutte med uansett, dvs helt grei mengde penger som jeg kan leve greit med.

Som bileier TS må du regner med at den må fikses av og til, og etterhvert må du kjøpe ny.

Mat koster også mye penger, spesielt om du liker holde et sunt kosthold.

Jeg ville nok beregnet å ha minst 8 tusen etter alle faste utgifter, men gjør dette grundig i et regneark.

Lenke til kommentar

Som Evelen sier så er bil skummelt, i tilleg til og "overleve" med de tingene trådstarter nevner så burde du ha muligheten til og spare penger til store utgifter som bil kan være.

Med mindre du har mulighet til og gjøre alt det daglige uten bil, jobb,skole,handle. Så får du heller la "friheten" bli frarøvet en viss grad den perioden du ikke har bil om det skulle skje noe. 

Lenke til kommentar

Ja, er første gang jeg skal bo alene, så aner ikke hvor mye jeg bruker. Bilen kan gjerne stå hele måneden da jeg kan gå/sykle til jobb og butikk. Jeg er minimalist og bruker ikke særlig mye penger (hvis jeg bruker større mengder med penger, så er det på spill, musikk og annet moro, så det kan jeg fint stramme inn på)

Vet selv om folk som har veldig lite (under 2000 noen ganger) som klarer seg og kan ta seg en fest i ny og ne, så jeg ser på det som fint mulig i mitt tilfelle. kan vel si at det vil i gjennomsnitt være igjen 5 500-6 500 kr etter husleia.

Endret av Disorder
Lenke til kommentar

Når jeg flyttet inn i min første leilighet i sommer hadde jeg litt penger liggende, men var ikke sikker på om trenden var at jeg brukte mer en jeg tjente eller mindre.

post-74970-0-67123300-1454367904_thumb.png
Alt i alt har jeg tapt penger, men det er fordi jeg på slutten der makset BSU rett over nyttår, så sånnsett ligger jeg egentlig godt ann.

Inntekten min er dog somregel bare rundt 20k, resten er overtid og utlegg, men utlegg blir nødvendigvis også minusbeløp på forbrukssiden.

Legger vel merke til at jeg gjerne ikke er så restrektiv på pengene som når jeg flyttet inn heller, bruker mer og mer strøm av en eller anna grunn, kanskje pga vinter.
post-74970-0-07413900-1454368138_thumb.jpg

Her er det uansett mye som må regnes på, regn heller litt for mye enn litt for lite.
Lenke til kommentar

Om du får in 5.500 kroner så hadde jeg lagd et budsjett der maks forbruk var på 4.500 kroner slik at du kan spare litt. 

For min del er det veldig lett og røre sparekontoen, så jeg fikk en avtale i banken. Jeg har en konto jeg ikke ser via nettbank/mobilbank. Slik at jeg ikke har mulighet til og overføre penger fra den kontoen til brukskonto uten og fysisk dra ned til banken, og innen jeg har giddi og gjort det så har jeg tenkt meg om og funnet ut at jeg ikke trenger og bruke de pengene alikevell.

Hvis du klarer og være litt nøktern på tlf og internett koster ikke det så mye penger der kan det holde med 500 kr totalt for begge tingene , og lar du bilen stå til det daglige så sparer du mye penger der og. Som sagt, vær veldig bevist på hvor pengene brukes og tenk deg om fra måned til måned om det er noe du kan gjøre anderledes, noe du kan gjøre mer eller mindre. tusenvis av småting man kan spare penger og tid på bare man gidder og sette seg ned og lage et system, det er kjedelig, utrolig kjedelig men når et slikt system først funker, fy fader det er deilig det, og se at man har kontroll på alt :D

Lenke til kommentar

Hva gjør du når bilen ryker, og koster 10000,- å få på veien igjen? Eller komfyren ryker, og det kommer på 5000,- for en ny en? Jeg siker ikke at det er umulig, men jeg tror ikke det der går rundt i lengden, med mindre du klarer å legge unna ett par tusen i måneden til alle uforutsette ting som dukker opp.

En annen ting du kan ta med på regnestykket, er det man får igjen på skatten for rentene som er betalt på lånet. Det kan hjelpe litt på.

Lenke til kommentar

Liten leilighet går helt fint, bare man er litt lur når man innreder.

Men jeg vil også si at man bør kunne klare seg med ca 5 500 pr måned og kunne spare. Dog krever det "disiplin" - og man har ikke råd til mye utenfor. Kanskje også noen valg - som at man faktisk selger bilen. Man må også sette opp budsjett (minimalt). Selv om Sifo sier 2 700 kr i måneden for mann mellom 20 og 50 år i mat, er det faktisk mulig å klare seg på 2 000 kr og under. Hellstrøm rydder opp hjemme har en del tips.

Og sunt kosthold er ikke nødvendigvis dyrere enn usunt - det er faktisk en myte.

Sifo sitt referansebudsjett for en mann mellom 20 - 50 år med egen bil er faktisk på over 10 000 kr i måneden - og bilen er en tung post i dette.

Så jeg vil faktisk støtte Evelen!, 8 000 er nesten et minimum.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ja, er første gang jeg skal bo alene, så aner ikke hvor mye jeg bruker. Bilen kan gjerne stå hele måneden da jeg kan gå/sykle til jobb og butikk.

Dropp i så fall bilen, hvis du greier deg uten og er på et trangt budsjett. Selv ved 0km kjørt, koster biler i ansvarsforsikring (si, 200-300NOK/mnd), årsavgift (også fra 200 og oppover) og verditap (umulig å si hvor mye uten å vite noe om bilen).

Lenke til kommentar

Jeg bor alene med bil, helt vanlig lønn, går fint det, men det er jo en utgift av betydning. Men de fleste som ikke bor midt i Oslo har nok ganske god nytte av bil.

Jeg bosatt meg litt utenfor sentrum rett og slett fordi prisene i sentrum er ganske høye per km2, nå er jeg 15 min utenfor byen og har stort plass til en ok pris.

Kan nevne at det er Kristiansand jeg bor i, ikke Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...