Gå til innhold

Altibox switch sviktet.

Anbefalte innlegg

Hei.

I går mistet Altibox-dekoderen kontakten, og jeg kunne ikke se på TV.

Jeg snakket med Altibox support, som ba meg flytte dekoderen til hjemmesentralen, og koble den direkte. Da virket den plutselig.

Jeg har kommet fram til at feilen er en INTELLINET 5 Port 10/100Mbps Office Switch. Signalet kommer ikke forbi den.

Følgelig kan dekoderen fungere på sin vante plass, hvis jeg forbikobler denne switchen.

Switchen hadde (såvidt jeg skjønner) kun én oppgave: å fordele TV-signalet til to dekodere som står i forskjellige rom hvorav den andre dekoderen står i et soverom og ikke er i bruk.

Nå som den defekte switchen er utkoblet, og stue-dekoderen er koblet direkte til utgang TV2 via veggkabel, er alt fryd og gammen.

Men hvor kom denne switchen fra?

Jeg husker ikke hvem som installerte den, men tipper det var i forbindelse med at vi fikk brannalarm som ble koblet til på en eller annen måte.

telsey-hjemmesentralens utgang TV1 er koblet med en kort kabel inn på undersiden av samme boks.

TVene må altså ha switch for å kunne dele på utgang TV2.

Nå virker ikke switchen, men hvor kom den fra?

Altibox support nekter for at de har ansvar for switcher, så hvem har da installert den?

Jeg har ikke gjort det selv i hvert fall.

Må jeg selv skaffe switch om jeg fortsatt ønsker TV i to rom? Hvem er ansvarlig for å få konfigurert det ved utfall?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må være montøren som har montert den. Om han ikke jobber for Altibox, så jobber han vel for et elektrikerfirma på oppdrag fra Altibox?

Vi har to Altibox-dekodere, og noen har jo sørget for at alt var riktig koblet inntil switchen røk nå nylig.

Jeg klarer nok å montere ny switch selv, men lurer fælt på hvor denne plutselg kom fra hvis ikke han montøren gjorde det. NSA-spioner, kanskje.

Lenke til kommentar

Det kan være. Men jeg nekter å tro du kommer noen vei med Altibox, og når ikke du har noe håndfast å slå i bordet med, eller noen kvittering for utført arbeid der den står nevnt, så står du det med skjegget i postkassa.

Den billigste switchen du finner koster 166,- med frakt. Du gjør det veldig mye enklere for deg selv om du bare bestiller den og blir ferdig med hele greia. Det er ikke mulig å koble den feil.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen intensjon om å krangle med Altibox.

Den som har utført arbeidet har sikkert ansvar for å erstatte den, men jeg gidder ikke å slåss.

Min intensjon er å komme til bunns i hva som feiler installasjonen, og hva jeg kan gjøre med det for å fortsatt ha TV i to rom.

Før jeg kaster skiten liker jeg å være sikker.

Jeg har vanlig internett i veggen.

Kobler jeg det rett i laptopen, står det Tilkoblet.

Kobler jeg nettkabelen fra veggen inn i switchen, og deretter videre til laptopen, skjer det ingen reaksjon.

Ville ikke laptopen sagt Tilkoblet om switchen virket?

Lenke til kommentar

Jeg liker designet på denne. Ikke for stor.

https://www.komplett.no/product/802834/datautstyr/nettverksprodukter/switch/zyxel-gs-105s-5-port-desktop-gbe-switch#

Er det en god erstatning? Vil det i det hele tatt virke med privat utstyr mellom hjemmesentral og dekoder?

Switcher er ikke mitt fagområde. Tips til ny switch mottas med takk.

Lenke til kommentar
Før jeg kaster skiten liker jeg å være sikker.

Jeg har vanlig internett i veggen.

Kobler jeg det rett i laptopen, står det Tilkoblet.

Kobler jeg nettkabelen fra veggen inn i switchen, og deretter videre til laptopen, skjer det ingen reaksjon.

Ville ikke laptopen sagt Tilkoblet om switchen virket?

Stemmer, den ville sagt "tilkoblet" om den fikk link på porten. Om det har fungert før, men nå ikke fungerer, og kabelen er hel og fin, så er switchen gåen.

Du kan jo prøve en annen port på switchen, og se om det gir noen effekt.

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/802834/datautstyr/nettverksprodukter/switch/zyxel-gs-105s-5-port-desktop-gbe-switch#

Er det en god erstatning? Vil det i det hele tatt virke med privat utstyr mellom hjemmesentral og dekoder?

Det er en bedre switch enn den som sto der fra før, og den vil fungere :-)

Edit: Så sant altibox opererer med ett VLAN, og det ikke er trunk mot den gamle. Hvilken hjemmesentral har du, og hva står det på portene du har koblet til switchen på?

Endret av j--
Lenke til kommentar

Kan prøve å svare på hvorfor Altibox frasier alt ansvar rundt denne switchen. Jeg jobbet en stund på teknisk support hos en annen nettleverandør, og det var dessverre ofte at det kom til lys at montører drev mersalg av forskjellige produkter som leverandør ikke hadde teknisk kompetanse eller kapasitet til å supportere. Mange ubehagelige situasjoner.

Leverandøren leide inn montører kun for å montere opp løsningen med produkter som de leverte. Du kan garantert få reklamasjon ved å ta kontakt med montør direkte. De står ansvarlig.

Lenke til kommentar

Det er en bedre switch enn den som sto der fra før, og den vil fungere :-)

Edit: Så sant altibox opererer med ett VLAN, og det ikke er trunk mot den gamle. Hvilken hjemmesentral har du, og hva står det på portene du har koblet til switchen på?

Jeg forstår ikke de tekniske uttrykkene i den uthevede teksten.

Hjemmesentralen heter telsey.

Den har følgende utganger:

TLF1, TLF2, TV1, TV2, PC

TLF1 er koblet til hustelefon, TLF2 er ikke koblet.

TV1 er koblet med en kort kabel inn til baksiden av den samme boksen. Tror den inneholder batteribackup eller noe slikt.

Derfor må begge TV-dekoderne dele TV2 med en switch.

Jeg har koblet dekoderen i stua direkte inn i TV2, men uten switch kan jeg ikke ha TV i to rom.

PC går til router for internett.

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget nettopp noe utrolig tøft.

Jeg kan koble en nettverkskabel fra TV2-utgangen på hjemmesentralen inn i routeren min.

Så kobler jeg Altibox-dekoderen til samme router.

Nå går TV-signalet gjennom routeren, samtidig som jeg bruker den til internett.

Utfordringen nå er at den bare har 5 porter. Må prioritere. Printeren kan bruke wifi, for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...