Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Test av hvilke kjønnsykdommer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke kjønnssykdommer tester dere dere for etter å ha hatt ubeskyttet sex med ny partner? 

Har ingen plager, og tviler på at jeg har noe, har bare lyst til å være sikker. Holder det med en klamydiatest?

Anonymous poster hash: 44d97...aa5

Jeg skal teste meg. Men har ikke testet meg ennå. Bør jo teste seg etter hver partner. Før jeg traff han forrige som jeg hadde testet jeg meg for alle sykdommer: hiv, hepatitt, gonore, klamydia, ja alt. Og det er viktig å gjøre det. Jeg skal gjøre det igjen :) 

Lenke til kommentar

Hvilke kjønnssykdommer tester dere dere for etter å ha hatt ubeskyttet sex med ny partner? 

Har ingen plager, og tviler på at jeg har noe, har bare lyst til å være sikker. Holder det med en klamydiatest?

Jeg skal teste meg. Men har ikke testet meg ennå. Bør jo teste seg etter hver partner. Før jeg traff han forrige som jeg hadde testet jeg meg for alle sykdommer: hiv, hepatitt, gonore, klamydia, ja alt. Og det er viktig å gjøre det. Jeg skal gjøre det igjen :)

Test alt, men det er vel hiv og hebatitt som er viktigst da de er uhelbredelig.

Lenke til kommentar

Test alt, men det er vel hiv og hebatitt som er viktigst da de er uhelbredelig.

Enig. Hiv og hepatitt er de som jeg alltid har bedt legen min å teste. De er viktigst, men sier alltid alt, men sier og husk hiv test og hepatitt for det er jeg livredd for. Det har alltid gått bra, tiltross for at jeg har hatt en del sexpartnere nå. 

Er litt pinlig å måtte be legen teste meg igjen ved neste underlivskontroll, men jeg kommer faktisk til å be han gjøre det, for jeg har hatt en partner som det ble slutt med. Og man vet jo ikke om han har rotet rundt. Tror det fins en del menn og kvinner som roter rundt der ute og... uten å teste seg mellom "slagene" 

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Jeg har aldri tidligere sjekket meg da jeg ikke har hatt noen symptomer som skulle indikere noe og heller ikke har mange partnerbytte som skulle sette meg særdeles i risikosonen. Ons har stort sett aldri vært aktuelt for min del. Testet meg i nåværende forhold da jeg anser dette som permanent og vi begynte å tenke på barn. Det var ens æren og en blodprøve samt pisseprøve.

Lenke til kommentar

Det finnes endel selvtester man kan kjøpe på feks. apotek, og unilab tilbyr noen via urinprøve som sendes i posten. Man trenger ikke gå til fastlegen da noe kan sjekkes på smittevernkontoret (hiv og hepatitt) som ikke gir info til fastlegen. Alternativt oppsøk Olafiaklinikken eller andre steder som finnes for ungdom rundt i landet.

Anonymous poster hash: 59311...a01
Lenke til kommentar

Veldig enkelt, gå til legen og si du skal teste deg for seksuelt overførbare sykdommer. Legen tar det veldig fint, og det er gratis! Han spør deg ut om hva slags type mennesker du har hatt sex med osv. Det er for å finne ut hvilke sykdommer du kan ha vært utsatt for. Så tas gjerne en urinprøve og en blodprøve. Deretter sendes det til labben, hvor de tester prøvene. Du kan velge om du vil få sms hvis alt er ok nå testen er utført. Hvis du har smitte, kalles du inn.

Det er smart å gjøre iblandt om man bytter partnere.

Fordeler:

Gratis, sikkerhet, trygghet for deg og partner, bekjemper spredning av sykdommer.

Ulemper:

Kan være flaut første gang, men det er noe som er helt normalt for en lege, så de takler det ofte veldig fint.

Anonymous poster hash: 30a24...bf2
Lenke til kommentar

Bomullspinnen er ganske udramatisk uansett ;)

Men for all del, TEST DERE! Det er gratis og fort gjort. Mange, spesielt jenter, får ikke symptomer av f.eks. Klamydia, men det kan få svært alvorlige konsekvenser om det ikke behandles. 

Test dere, heller en gang for mye enn en gang for lite :)

Lenke til kommentar

Går dere til legen kun for å sjekke dere? Sjekker dere dere etter hver partner? Hvordan sjekkes dette hos legen?

Man bør sjekke seg etter hver partner. Jeg sjekket meg før siste partner, og nå skal jeg sjekke meg igjen!. Jeg føler det er riktig å gjøre det, med tanke på at en ikke kan smitte en ny partner dersom det skulle være noe. Samtidig føler en seg bedre selv dersom man er frisk etter sjekken, og føler det som en NY start :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...