maanemann Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Jeg har noen spørsmål ang. disse teknologiene. Først, bare for å være sikker: har skjermer med disse teknologiene noen bieffekter i ikke-gaming relatert pcbruk ala skrive dokumenter i Word, bilde- og videoredigering, web-browsing osv? Det kan nå se ut til at G-Sync kommer til å tape kampen (i hvertfall hvis man ser på antall skjerm modeller). Hvordan vil fremtidige grafikkort uten G-Sync fungere med en G-Sync skjerm? Vil det fungere dårligere enn mot en skjerm uten G-Sync? Dersom G-Sync taper, vil det vel ikke være spesielt sannsynlig at Nvidia lager kort med støtte for Freesync?? Den korte versjonen av denne posten er: hvilken skjerm bør man kjøpe nå (g-sync,freesync eller uten) hvis man ønsker å oppgradre skjerm? Lenke til kommentar
blinc Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 (endret) Siste spørsmål først; har du AMD gpu kjøper du freesync, har du nvidia kjøper du gsync. Har du ingen av delene kan du jo først bestemme hva gpu du vil ha. Freesync skjermer er billigere fordi det er et licensing free produkt (for medlemmer av VESA). Kvaliteten mellom de 2 skal jeg ikke si så mye om fordi jeg bare har gsync selv. Men G-Sync innebærer eget scaler-kort som bl.a. muliggjør adaptive overdrive/underdrive. Dessuten har du ULMB. Ingen bi-effekter i word/desktop osv. En g-sync skjerm vil oppføre seg som en hvilken som helst annen skjerm om du tilkobler et skjermkort uten gsync støtte. Du vil da bare gå tilbake til fixed framerates; 120hz, 144hz osv Endret 2. februar 2016 av blinc Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 1. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2016 (endret) Siste spørsmål først; har du AMD gpu kjøper du freesync, har du nvidia kjøper du gsync. Har du ingen av delene kan du jo først bestemme hva gpu du vil ha. Freesync skjermer er billigere fordi det er et licensing free produkt. Kvaliteten mellom de 2 skal jeg ikke si så mye om fordi jeg bare har gsync selv. Ingen bi-effekter i word/desktop osv. En g-sync skjerm vil oppføre seg som en hvilken som helst annen skjerm om du tilkobler et skjermkort uten gsync støtte. Du vil da bare gå tilbake til fixed framerates; 120hz, 144hz osv Takk for gode var her! Det siste spørsmålet (som du svarte på først): gikk mer på om de fleste gamerne der ute nå tenker at g-sync og freesync bare var en parentes i teknologiens historie og blåser i det hele og kjøper seg en vanlig 144hz istedet. Altså om g-sync og freesync er bare fjas, eller noe å satse på. Slik det ser ut nå skal det vel mye til at vi har g-sync i mange år fremover? Hva gjør Nvidia hvis de taper? Lager G-sync 2? Går for opensource sync? Eller dropper hele sync og satser videre på 144hz teknoligien med andre typer skjermteknologi? Endret 1. februar 2016 av maanemann Lenke til kommentar
blinc Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Synkronisert oppdatering har nok kommet for å bli. Så jeg tror at flere og flere skjermer vil støtte det og til slutt være normalt. Det som ble litt dumt var at AMD og nVidia ikke kunne enes om en standard. Men sånn er utviklingen; selskaper utvikler nye teknologier for å tjene penger. Jeg vil tippe bransjen vil bli enige om en standard, men ikke de første åra. Utifra hva jeg vet tjener nvidia gode penger på g-sync og vil naturlig nok dekke in R&D og gjerne litt ekstra luksus til Jen-Hsun Huang. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Altså om g-sync og freesync er bare fjas, eller noe å satse på. Slik det ser ut nå skal det vel mye til at vi har g-sync i mange år fremover? Hva gjør Nvidia hvis de taper? Lager G-sync 2? Går for opensource sync? Eller dropper hele sync og satser videre på 144hz teknoligien med andre typer skjermteknologi? Freesync og G-sync er kuren for dette; https://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing Hvis maskinene blir kraftige nok og spillene blir bra nok programmert så trenger vi ikke disse teknologiene egentlig. Problemet er at det ikke kommer til å skje de nærmeste årene så før noe tar over så har dette kommet for å bli. Man kan si at CRT-skjermer hadde kommet for å bli helt til LCD-skjermer tok over, samme greia her. Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283 Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Synkronisert oppdatering har nok kommet for å bli. Så jeg tror at flere og flere skjermer vil støtte det og til slutt være normalt. Det som ble litt dumt var at AMD og nVidia ikke kunne enes om en standard. Men sånn er utviklingen; selskaper utvikler nye teknologier for å tjene penger. Jeg vil tippe bransjen vil bli enige om en standard, men ikke de første åra. Utifra hva jeg vet tjener nvidia gode penger på g-sync og vil naturlig nok dekke in R&D og gjerne litt ekstra luksus til Jen-Hsun Huang. Bransjen er enig om en standard, den kalles Adaptive Sync . AMD støtter dette og kaller sin implementasjon Freesync. Nvidia støtter også dette på laptoper med G-sync, eneste som skal til for at nyere GeForce kort støtter det er en driveroppdatering. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Bransjen er enig om en standard Men nvidia er ikke enig med VESA^^ Men på et tidspunkt vil nok standardene smelte sammen til en ny vesa standard, aka adaptive-sync 3.0 Nvidia støtter også dette på laptoper med mobile G-sync Tja, de støtter det gjennom eDP. Men systemet vil fortsatt være slags proprietært. Du kan ikke koble på en dp 1.2a skjerm og få Adaptive-Sync. Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 (endret) I min prisrange ser det ut til at det bare er (AOC 24" LED G-Sync g2460Pg). Jeg kunne godt tenkt meg litt større enn 24" og varmere farger som jeg liker så godt med ViewSonic f.eks. Men siden G-Sync sliter er det vel ikke akkurat mye som tyder på at det vil bli flere prisgustige g-sync-skjermer med det første....(?) Mange skryter av (AOC 24" LED G-Sync g2460Pg), men først og fremst til Counter Strike: https://www.komplett.no/product/815653/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-24-led-g-sync-g2460pg Hvor kalde tror dere fargene er? Og personlig liker jeg litt nyere grafikkmotorerer enn gamle Quake/Source til Counter Strike (f.eks CryoEngine som ble brukt i Crysis3). Hvordan tror dere spillopplevelsen med (AOC 24" LED G-Sync g2460Pg) er i nyere grafikkmotorer? Edit: Forresten pga deres svar har dette blitt en god tråd. Takk skal dere ha! Endret 2. februar 2016 av maanemann Lenke til kommentar
blinc Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 I min prisrange ser det ut til at det bare er (AOC 24" LED G-Sync g2460Pg). Jeg kunne godt tenkt meg litt større enn 24" og varmere farger som jeg liker så godt med ViewSonic f.eks. Men siden G-Sync sliter er det vel ikke akkurat mye som tyder på at det vil bli flere prisgustige g-sync-skjermer med det første....(?) IPS skjermer trumfer TN på farger. Det finnes gode 27" 1440p på markedet, men ja, de er dyre. G-Sync har en price premium på ~200$. Til tross for det selger det i bøtter og spann. Men de kan ikke holde prisen høyt i det uendelige. Er man på stramt budsjett sparer man noen kroner på å gå for AMD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå