Gå til innhold

Sluttkontroll på 24vdc skap

lawiet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man skal opp til fagprøve i automatisering så gjennomfører man ikke sluttkontroll av et skap men av et automatisert anlegg inklusive dokumentasjon.

Jeg har vel et lite inntrykk av at det kunne være lurt med litt mer og litt grundigere trening.

Lenke til kommentar

Hvis man skal opp til fagprøve i automatisering så gjennomfører man ikke sluttkontroll av et skap men av et automatisert anlegg inklusive dokumentasjon.

Jeg har vel et lite inntrykk av at det kunne være lurt med litt mer og litt grundigere trening.

nei, men jeg ha PLS, frekvensomformere koblet der inne, jeg mener å sluttkontroller koblingen i skapet.

Lenke til kommentar

Følg rutinene dere har på jobb, det holder i massevis.

skjønner ikke helt hva du mener

Jeg regner med du jobber som Automatiker? Så når dere er ferdig med en jobb tar dere en form for sluttkontroll? 

Jobber mest med el, men mest med frekvensomformer.

og da tester vi bare om at det ikke er noe overslag med faser og jord.

Men hvis du har noen andre på tanke, vær så snill kom med dem. kan hende jeg har vært borti det før,

Lenke til kommentar

Men hvis du har noen andre på tanke, vær så snill kom med dem. kan hende jeg har vært borti det før,

enten har dere manglende sluttkontroller ellers foretar noen andre dette. Er du mest med på installasjon? Er du med på looptest/commissioning? Om ikke bør du be om å få ta del i dette snarest. 

Lenke til kommentar

Mest på installasjon, men trenger jeg looptest, når je skal jobbe med frekvensomformer,pls og målevifte (som må kalibreres)?

enten har dere manglende sluttkontroller ellers foretar noen andre dette. Er du mest med på installasjon? Er du med på looptest/commissioning? Om ikke bør du be om å få ta del i dette snarest.

Lenke til kommentar

Mest på installasjon, men trenger jeg looptest, når je skal jobbe med frekvensomformer,pls og målevifte (som må kalibreres)?

Helt normalt å utføre en form for looptest når en har gjort en form for tilkobling. For å sikre seg mot feilkoblinger osv. Og i selve looptesten så inngår det gjerne en del ting til som kalibrering, test av nivå/alarm, megging osv. Kommer litt an på hvordan det er lagt opp. 

Sannsynligvis har bedriften din allerede fastsatt dette slik at det foreligger rutiner på dette allerede. Få fatt på noen slike skjema og bruk de på din fagprøve :) 

Lenke til kommentar

Helt normalt å utføre en form for looptest når en har gjort en form for tilkobling. For å sikre seg mot feilkoblinger osv. Og i selve looptesten så inngår det gjerne en del ting til som kalibrering, test av nivå/alarm, megging osv. Kommer litt an på hvordan det er lagt opp. 

Sannsynligvis har bedriften din allerede fastsatt dette slik at det foreligger rutiner på dette allerede. Få fatt på noen slike skjema og bruk de på din fagprøve :)

fagprøven min skal gå ut på bare styring, som pls og frekvensomformer.

Lenke til kommentar

Retningslinjene sier minimum 1. Reguleringssløyfe. 1. Styringssystem 4. Analoge målemetoder pluss nå også i dag, etter endring av læreplanen 1. mekanisk monteringsoppgave. Man må jo også gjennomføre og bestå to teoriprøver før praktisk fagprøve.

http://www.udir.no/globalassets/upload/larerplaner/elektro/5/automatikerfaget_vkii_bedrift_retningslinjer.rtf

(Retningslinje er basert på den gamle fagprøven, men de skal fortsatt være i bruk.) 

Her er ellers en beskrivelse av fagprøven i regi av Trainor som er, etter min mening, ikke så verst riktig.

https://www.trainor.no/cms/courses/view/993

Tviler vel litt på at man som fagprøvekandidat kan bestille en fagprøve som ikke oppfyller mål og krav i læreplanen.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...