lesles Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Hei, jeg sitter med en bachelor i økonomi og adm. til sommer. Leste litt om aktuar utdanning, og det virker utrolig spennende, i hvert fall for meg som er glad i tall. Det finnes en profesjon utdanning i Bergen, men jeg bor i Oslo, og det er derfor ikke aktuelt av personlige grunner. For å studere dette i Oslo kan må gå retninger: 1) Matematikk og økonomi 2) Matematikk, informatikk og teknologi. Begge disse utdanningene kvalifiserer til master i modellering og dataanalyse, som gir aktuar tittel. " Ved UiO er kravet for å få tildelt aktuarkompetanse følgende: Mastergrad i Modellering og dataanalyse med studieretning Finans, forsikring og risiko, fordypning i aktuarfag eller matematisk finans" Men hvilke studie bør jeg gå for, tatt hensyn til at jeg har en bachelor i økonomi..? Har matematikk og økonomi noen emner felles med økonomi og adm. som jeg kan få fritak for? Hvis ikke, vil det evt. lønne seg for meg å få enda mer økonomi kunnskaper enn det jeg allerede har? Eller hadde det vært lurt å velge matematikk, informatikk og teknologi istedet, for å egne seg ny kunnskap, dvs. lære seg programmering osv..? Noen som vil dele ideer og tanker? Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 (endret) Du vil nok kunne få godkjent emner i makro og mikro, men det utgjør maksimalt 40 studiepoeng. Sånn sett er bacheloren din i økad ganske verdiløs. Faktisk så er det neimen ikke sikkert at du får godkjent de heller, vil nesten anbefale deg å ta kontakt med UiO direkte og spørre de ifht til innpass av fag. Å velge mellom Maec og MiT blir litt hipp som happ siden det er konkrete fagkrav for å få tittelen aktuar. Men mtp på bakgrunnen din er vel sjansen størst for at du får godkjent eventuelle fag på Maec, og dermed har litt større fleksibilitet på bacheloren. Du trenger på ingen måte noe særlig økonomikunnskaper for å bli aktuar, økonomibiten er helt underordnet på studiet. En vanlig misoppfattning om maec er å tro at det er en slags matematikktung økonomiutdanning. Dette er helt feil, studerer du til å bli aktuar, så studerer du i praksis ren matematikk, med fokus på anvendelser. Særlig statistikk og sannsynlighetsregning er dominerende etterhvert. Programmering lærer du underveis. Viktigste rådet jeg kan gi er å være forberedt på mye hardt arbeid, det er en grunn til at aktuarer blir "godt" betalt for å si det slik. Strykprosenter over 20 er normen, og noen fag har opp mot 40-50% stryk ved ordinær eksamen. Endret 1. februar 2016 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
lesles Skrevet 1. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2016 Du vil nok kunne få godkjent emner i makro og mikro, men det utgjør maksimalt 40 studiepoeng. Sånn sett er bacheloren din i økad ganske verdiløs. Faktisk så er det neimen ikke sikkert at du får godkjent de heller, vil nesten anbefale deg å ta kontakt med UiO direkte og spørre de ifht til innpass av fag. Å velge mellom Maec og MiT blir litt hipp som happ siden det er konkrete fagkrav for å få tittelen aktuar. Men mtp på bakgrunnen din er vel sjansen størst for at du får godkjent eventuelle fag på Maec, og dermed har litt større fleksibilitet på bacheloren. Du trenger på ingen måte noe særlig økonomikunnskaper for å bli aktuar, økonomibiten er helt underordnet på studiet. En vanlig misoppfattning om maec er å tro at det er en slags matematikktung økonomiutdanning. Dette er helt feil, studerer du til å bli aktuar, så studerer du i praksis ren matematikk, med fokus på anvendelser. Særlig statistikk og sannsynlighetsregning er dominerende etterhvert. Programmering lærer du underveis. Viktigste rådet jeg kan gi er å være forberedt på mye hardt arbeid, det er en grunn til at aktuarer blir "godt" betalt for å si det slik. Strykprosenter over 20 er normen, og noen fag har opp mot 40-50% stryk ved ordinær eksamen. Takk for et utfyllende svar. Har du noen ideer om hvordan det er med jobbmuligheter? Søkte aktuar på finn.no, og det kom kun en stilling opp, og det i Bergen. Har virkelig ikke lyst til å ende arbeidsledig etter utdanning. Hvis man først velger å studere MIT, hvilke retning anbefales med tanke på gode/bedre jobbmuligheter? Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Du vil nok kunne få godkjent emner i makro og mikro, men det utgjør maksimalt 40 studiepoeng. Sånn sett er bacheloren din i økad ganske verdiløs. Faktisk så er det neimen ikke sikkert at du får godkjent de heller, vil nesten anbefale deg å ta kontakt med UiO direkte og spørre de ifht til innpass av fag. Å velge mellom Maec og MiT blir litt hipp som happ siden det er konkrete fagkrav for å få tittelen aktuar. Men mtp på bakgrunnen din er vel sjansen størst for at du får godkjent eventuelle fag på Maec, og dermed har litt større fleksibilitet på bacheloren. Du trenger på ingen måte noe særlig økonomikunnskaper for å bli aktuar, økonomibiten er helt underordnet på studiet. En vanlig misoppfattning om maec er å tro at det er en slags matematikktung økonomiutdanning. Dette er helt feil, studerer du til å bli aktuar, så studerer du i praksis ren matematikk, med fokus på anvendelser. Særlig statistikk og sannsynlighetsregning er dominerende etterhvert. Programmering lærer du underveis. Viktigste rådet jeg kan gi er å være forberedt på mye hardt arbeid, det er en grunn til at aktuarer blir "godt" betalt for å si det slik. Strykprosenter over 20 er normen, og noen fag har opp mot 40-50% stryk ved ordinær eksamen. Takk for et utfyllende svar. Har du noen ideer om hvordan det er med jobbmuligheter? Søkte aktuar på finn.no, og det kom kun en stilling opp, og det i Bergen. Har virkelig ikke lyst til å ende arbeidsledig etter utdanning. Hvis man først velger å studere MIT, hvilke retning anbefales med tanke på gode/bedre jobbmuligheter? Høy etterspørsel. Blir nok ikke problem å få jobb. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 (endret) Du vil nok kunne få godkjent emner i makro og mikro, men det utgjør maksimalt 40 studiepoeng. Sånn sett er bacheloren din i økad ganske verdiløs. Faktisk så er det neimen ikke sikkert at du får godkjent de heller, vil nesten anbefale deg å ta kontakt med UiO direkte og spørre de ifht til innpass av fag. Å velge mellom Maec og MiT blir litt hipp som happ siden det er konkrete fagkrav for å få tittelen aktuar. Men mtp på bakgrunnen din er vel sjansen størst for at du får godkjent eventuelle fag på Maec, og dermed har litt større fleksibilitet på bacheloren. Du trenger på ingen måte noe særlig økonomikunnskaper for å bli aktuar, økonomibiten er helt underordnet på studiet. En vanlig misoppfattning om maec er å tro at det er en slags matematikktung økonomiutdanning. Dette er helt feil, studerer du til å bli aktuar, så studerer du i praksis ren matematikk, med fokus på anvendelser. Særlig statistikk og sannsynlighetsregning er dominerende etterhvert. Programmering lærer du underveis. Viktigste rådet jeg kan gi er å være forberedt på mye hardt arbeid, det er en grunn til at aktuarer blir "godt" betalt for å si det slik. Strykprosenter over 20 er normen, og noen fag har opp mot 40-50% stryk ved ordinær eksamen. Takk for et utfyllende svar. Har du noen ideer om hvordan det er med jobbmuligheter? Søkte aktuar på finn.no, og det kom kun en stilling opp, og det i Bergen. Har virkelig ikke lyst til å ende arbeidsledig etter utdanning. Hvis man først velger å studere MIT, hvilke retning anbefales med tanke på gode/bedre jobbmuligheter? Du har ikke så mye valg, fordi du er nødt til å ta visse emner for å kunne få tittelen aktuar. Om du velger MiT -> Finans Forsikring og Risiko -> Aktuarfag, så er 140/180 studiepoeng "låst", slik at du da har du alle fag du trenger på bachelornivå for å kunne gå videre med en master innen modellering og dataanalyse. Du har da 40 valgfrie studiepoeng, men det ligger litt i kortene at minst 20 av dem er låst til "støttefag", fag det kan ha vært greit å ta selvom de ikke er obligatoriske. Så det er nesten ikke rom for vingling, hvis man ikke vil påta seg ekstra fag, noe som ikke er å anbefale. Se her: http://www.uio.no/studier/program/mit/studieretninger/ffr/oppbygging/ og her: http://www.mn.uio.no/math/studier/om/aktuarkompetanse/ Hvis du snakket om MiT generelt, så tror jeg at sjansen for å få en god jobb er stor så lenge man velger anvendt, og gjerne litt informatikktungt. Statistikk er veldig hett, og vil sannsynligvis (pun not intended) bli bare mer og mer aktuelt. (les Big Data). Endret 1. februar 2016 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 (endret) Tenkte på dette selv for en liten stund siden. Egentlig skulle jeg ønske jeg valgte matematikk og økonomi fra starten av. Endte opp med en kvantitativt "tung" master i økonomi. Har veldig lyst å bygge på til en aktuartittel etterhvert selv, da jeg virkelig merker behovet for matematikk. Det vil absolutt være gode jobbmuligheter, hvertfall for flinke studenter. Det er et forholdsvis lite marked for aktuarer sammenlignet med økonomer så man er kanskje mer avhengig av "flaks" i forhold til å få en god jobb eller ikke. Men nå skal det være sagt. Har du en økonomibakgrunn og i tillegg blir utdannet aktuar så har du veldig mye pent på CV-en. Ellers interessant det der greiene om Big Data. Nå i disse automatiseringstider så kan det være smart å tenke på at aktuarer, finansanalytikere og ledere scorer bra på å ikke være så utsatt for å bli erstattet av roboter. Endret 1. februar 2016 av Nimrad Lenke til kommentar
lesles Skrevet 1. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2016 Tenkte på dette selv for en liten stund siden. Egentlig skulle jeg ønske jeg valgte matematikk og økonomi fra starten av. Endte opp med en kvantitativt "tung" master i økonomi. Har veldig lyst å bygge på til en aktuartittel etterhvert selv, da jeg virkelig merker behovet for matematikk. Det vil absolutt være gode jobbmuligheter, hvertfall for flinke studenter. Det er et forholdsvis lite marked for aktuarer sammenlignet med økonomer så man er kanskje mer avhengig av "flaks" i forhold til å få en god jobb eller ikke. Men nå skal det være sagt. Har du en økonomibakgrunn og i tillegg blir utdannet aktuar så har du veldig mye pent på CV-en. Ellers interessant det der greiene om Big Data. Nå i disse automatiseringstider så kan det være smart å tenke på at aktuarer, finansanalytikere og ledere scorer bra på å ikke være så utsatt for å bli erstattet av roboter. Du var interessant. Vil du påstå at økonomi er "tung"? Eller er master tung? Tror faktisk matematikk og økonomi vil være mye mer utfordrende. Er du ferdig med master i økonomi nå? Leste gjennom trådene dine, og ser du valgte master i finans, noe som faktisk kunne ha vært aktuelt for meg. Har du fått deg jobb? Evt. hvilke typer jobber kan du få? Kan du bli aksjemegler? Eller det kun aktuarer som tar seg av risikovurdering av aksjer osv.? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 (endret) Var en student som tok bachelor i finans på BI for noen år siden. Gikk ut med nesten kun A og startet på MIT. Tok en master i financial engineering i USA etter MIT og nå jobber han i Sundal collier. Litt offtopic, men følte det måtte nevnes, matte er gull! Endret 1. februar 2016 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 ^googlet meg frem og fant vedkommende. Imponerende med tre grader på seks år, selv om han antakeligvis nøt godt av synergieffekter. Godt eksempel på hvor slagkraftig en ganske "undervurdert" grad kan bli. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 1. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2016 ^googlet meg frem og fant vedkommende. Imponerende med tre grader på seks år, selv om han antakeligvis nøt godt av synergieffekter. Godt eksempel på hvor slagkraftig en ganske "undervurdert" grad kan bli. Del gjerne kilde med oss Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Jeg vet ikke om det strider mot regelverket å linke til enkeltpersoner. Men jeg fant linkedinprofilen til vedkommende ved å google: sundal collier mit bi finans. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 1. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2016 Jeg vet ikke om det strider mot regelverket å linke til enkeltpersoner. Men jeg fant linkedinprofilen til vedkommende ved å google: sundal collier mit bi finans. Burde ikke være noe problem, alt som er offentlig, er offentlig. Men takk Lenke til kommentar
lesles Skrevet 1. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2016 Jeg vet ikke om det strider mot regelverket å linke til enkeltpersoner. Men jeg fant linkedinprofilen til vedkommende ved å google: sundal collier mit bi finans. Burde ikke være noe problem, alt som er offentlig, er offentlig. Men takk Se her, fant noe som var relevant for min del: "Fordi jeg allerede har en bachelorgrad, trenger jeg bare de obligatoriske fagene og kan ta bachelorgraden i matematikk, informatikk og teknologi på to år." - kilde: http://www.rbnett.no/lokal/molde/article505790.ece Stemmer dette?! Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Du var interessant. Vil du påstå at økonomi er "tung"? Eller er master tung? Tror faktisk matematikk og økonomi vil være mye mer utfordrende. Er du ferdig med master i økonomi nå? Leste gjennom trådene dine, og ser du valgte master i finans, noe som faktisk kunne ha vært aktuelt for meg. Har du fått deg jobb? Evt. hvilke typer jobber kan du få? Kan du bli aksjemegler? Eller det kun aktuarer som tar seg av risikovurdering av aksjer osv.?I stor grad er det ikke før på mastergrad det blir tungt innen økonomi. Matematikk og økonomi vil nok være hakket mer utfordrende enn vanlig økonomi. Jeg jobber deltid innen finans, men har fortsatt 1,5 år igjen av masteren så jeg har ikke noe fast jobb enda. I vår selskap (fondsforvaltning) er de aller fleste siviløkonomer og så er det en og annen kjernefysiker, ingeniører o.l. Jeg vet om én som har tatt matematikk og økonomi her hos oss, men han tok ikke master innen samme felt. Han bygget på med en MBA fra NHH etterhvert og i følge han var det en god kombinasjon av økonomisk forståelse kombinert med tyngre matte fra bachelor. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 "– Sparebanken Vest påpekte for eksempel at man ville investere i et større teknologimiljø samtidig som man kutter ansatte med annen kompetanse. Det er fordi bankene trenger ansatte med kompetanse å utvikle fremtidens løsninger, sier Staavi." http://e24.no/digital/dnb/finans-norge-om-kutt-i-storbankene-digitaliseringen-spiser-arbeidsplasser/23609106 Enda en grunn til å studere MIT? Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Du vil nok kunne få godkjent emner i makro og mikro, men det utgjør maksimalt 40 studiepoeng. Sånn sett er bacheloren din i økad ganske verdiløs. Faktisk så er det neimen ikke sikkert at du får godkjent de heller, vil nesten anbefale deg å ta kontakt med UiO direkte og spørre de ifht til innpass av fag. Å velge mellom Maec og MiT blir litt hipp som happ siden det er konkrete fagkrav for å få tittelen aktuar. Men mtp på bakgrunnen din er vel sjansen størst for at du får godkjent eventuelle fag på Maec, og dermed har litt større fleksibilitet på bacheloren. Du trenger på ingen måte noe særlig økonomikunnskaper for å bli aktuar, økonomibiten er helt underordnet på studiet. En vanlig misoppfattning om maec er å tro at det er en slags matematikktung økonomiutdanning. Dette er helt feil, studerer du til å bli aktuar, så studerer du i praksis ren matematikk, med fokus på anvendelser. Særlig statistikk og sannsynlighetsregning er dominerende etterhvert. Programmering lærer du underveis. Viktigste rådet jeg kan gi er å være forberedt på mye hardt arbeid, det er en grunn til at aktuarer blir "godt" betalt for å si det slik. Strykprosenter over 20 er normen, og noen fag har opp mot 40-50% stryk ved ordinær eksamen. Takk for et utfyllende svar. Har du noen ideer om hvordan det er med jobbmuligheter? Søkte aktuar på finn.no, og det kom kun en stilling opp, og det i Bergen. Har virkelig ikke lyst til å ende arbeidsledig etter utdanning. Hvis man først velger å studere MIT, hvilke retning anbefales med tanke på gode/bedre jobbmuligheter? Eg er aktuar, og kan gje deg litt inside info. For 10-20 år sidan var det få som valgte dette studiet. I Bergen var det kanskje 5 studentar i kvart "kull", som i praksis var toårige syklusar. Så kom det nettsider med artiklar som "liker du tall? Da bør du bli aktuar, lønna er god" osv. Og resultatet var at det plutseleg vart svært mange som ville bli det. Ved UiB dei siste åra har der vore om lag 15-20 stk som har studert til dette, altså ei mangedobling. Men det utan at bransjen har hatt behov for fleire folk. Der eg jobber har det ikkje blitt tilsett ein aktuar på over 4 år. Når du søkjer på FINN og berre ser ei relevant stillingsannonse, som for øvrig har lagt ute kvart år i minst fem år (eg veit litt om kvifor, men det vert på sida her), så er ikkje det tilfeldig. Svært mange nyutdanna aktuarar må i dag finna seg anna arbeid. Men fortvil ikkje, det er mange jobbar kor god tallforståing er relevant, og er ein blant dei dyktigaste studentane er det også bra sjanse om nokon skulle lysa ut etter nyutdanna aktuarar. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Du vil nok kunne få godkjent emner i makro og mikro, men det utgjør maksimalt 40 studiepoeng. Sånn sett er bacheloren din i økad ganske verdiløs. Faktisk så er det neimen ikke sikkert at du får godkjent de heller, vil nesten anbefale deg å ta kontakt med UiO direkte og spørre de ifht til innpass av fag. Å velge mellom Maec og MiT blir litt hipp som happ siden det er konkrete fagkrav for å få tittelen aktuar. Men mtp på bakgrunnen din er vel sjansen størst for at du får godkjent eventuelle fag på Maec, og dermed har litt større fleksibilitet på bacheloren. Du trenger på ingen måte noe særlig økonomikunnskaper for å bli aktuar, økonomibiten er helt underordnet på studiet. En vanlig misoppfattning om maec er å tro at det er en slags matematikktung økonomiutdanning. Dette er helt feil, studerer du til å bli aktuar, så studerer du i praksis ren matematikk, med fokus på anvendelser. Særlig statistikk og sannsynlighetsregning er dominerende etterhvert. Programmering lærer du underveis. Viktigste rådet jeg kan gi er å være forberedt på mye hardt arbeid, det er en grunn til at aktuarer blir "godt" betalt for å si det slik. Strykprosenter over 20 er normen, og noen fag har opp mot 40-50% stryk ved ordinær eksamen. Takk for et utfyllende svar.Har du noen ideer om hvordan det er med jobbmuligheter? Søkte aktuar på finn.no, og det kom kun en stilling opp, og det i Bergen. Har virkelig ikke lyst til å ende arbeidsledig etter utdanning. Hvis man først velger å studere MIT, hvilke retning anbefales med tanke på gode/bedre jobbmuligheter? Eg er aktuar, og kan gje deg litt inside info. For 10-20 år sidan var det få som valgte dette studiet. I Bergen var det kanskje 5 studentar i kvart "kull", som i praksis var toårige syklusar. Så kom det nettsider med artiklar som "liker du tall? Da bør du bli aktuar, lønna er god" osv. Og resultatet var at det plutseleg vart svært mange som ville bli det. Ved UiB dei siste åra har der vore om lag 15-20 stk som har studert til dette, altså ei mangedobling. Men det utan at bransjen har hatt behov for fleire folk. Der eg jobber har det ikkje blitt tilsett ein aktuar på over 4 år. Når du søkjer på FINN og berre ser ei relevant stillingsannonse, som for øvrig har lagt ute kvart år i minst fem år (eg veit litt om kvifor, men det vert på sida her), så er ikkje det tilfeldig. Svært mange nyutdanna aktuarar må i dag finna seg anna arbeid. Men fortvil ikkje, det er mange jobbar kor god tallforståing er relevant, og er ein blant dei dyktigaste studentane er det også bra sjanse om nokon skulle lysa ut etter nyutdanna aktuarar. ah, det var kjipt. Så jobbmuligheter som aktuar er lite altså.. Hvilke andre yrker kan man jobb i med aktuar utdannelse? Jeg liker å bruke tall til å analysere.. Anbefaler du evt. andre retning i matematikk, informatikk og teknologi? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Som Knut påpeker er det risikofylt å gå for noe så spesifikt som aktuarutdanning. Det du kan være klar over er at du allerede har en godt diversifisert utdanning når du har en bachelor i økonomi i tillegg. Det er lite som er mer attraktivt enn en god matematiker som også har god økonomiforståelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå