Gå til innhold

Excel - legge sammen bokstaver til en sum?


AndersT2

Anbefalte innlegg

Høres litt rart ut. Men finnes det en måte at jeg kan summere sammen bokstaver og la det bli til tall i Excel (Det programmet kan jo så mye)

 

Grunnen er enkel. Vi bruker ett bemanningsskjema på jobben, som viser hvor alle som er ute å jobber er, og om de er på jobb, syke og når de skal ha ferie. Skjemaet som noen har laget her har det slik at når man setter A i ett felt, så blir det blått, S så blir det rødt, og F så blir det grønt osv.

 

Sjefen ønsker enket å kunne få opp en sum, så det er lett å se at vi har fått med alle gutta, da de blir flyttet litt rundt om kring på arket ettersom hvilket prosjekt de er på.

 

Min enkle ide var å sette tallet 1 i rutene og summere det sammen, men da jeg startet å fikse det i regnearket, så la jeg merke til at de brukte regler for å sette inn fargene (bokstavene stod til 1 i størrelse, så de var umulig å se).

 

Jeg kunne enkelt endret A, S og F til 1,2,3 osv, men da blir jo summen feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres litt rart ut. Men finnes det en måte at jeg kan summere sammen bokstaver og la det bli til tall i Excel (Det programmet kan jo så mye)

 

Grunnen er enkel. Vi bruker ett bemanningsskjema på jobben, som viser hvor alle som er ute å jobber er, og om de er på jobb, syke og når de skal ha ferie. Skjemaet som noen har laget her har det slik at når man setter A i ett felt, så blir det blått, S så blir det rødt, og F så blir det grønt osv.

 

Sjefen ønsker enket å kunne få opp en sum, så det er lett å se at vi har fått med alle gutta, da de blir flyttet litt rundt om kring på arket ettersom hvilket prosjekt de er på.

 

Min enkle ide var å sette tallet 1 i rutene og summere det sammen, men da jeg startet å fikse det i regnearket, så la jeg merke til at de brukte regler for å sette inn fargene (bokstavene stod til 1 i størrelse, så de var umulig å se).

 

Jeg kunne enkelt endret A, S og F til 1,2,3 osv, men da blir jo summen feil.

 

http://s000.tinyupload.com/download.php?file_id=73995821637198552817&t=7399582163719855281739529

 

Litt usikker på hva du ville ha, men ser for meg at man kan løse det på en slik måte.

Lenke til kommentar

Det kom opp noe etter jeg valgte HVIS som må fylles ut også

 

 

Jeg ser hvis jeg drar musen over alle cellene, så summerer den nede på status linjen (den som også zoom ligger på). Og da summerer den tall og bokstaver slik jeg ønsker det, og hopper over tomme celler. Men hvordan får jeg lagret det til en celle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...