Gå til innhold

[Løst] Mottar pakke fra utlandet under momsgrense - må likevel betale?

samaron

Anbefalte innlegg

Blir noe off-topic, men litt morsomt. Importerte en videospiller fra tyskland en gang. Den ble beslaglagt for å være en forbudt vare. Brukte vel 2 eller 3 timer på telefonen hvor jeg prøvde å forklare det er en helt vanlig videospiller. Kunne umulig være forbudt. Etter mye venting fikk jeg svar "åpnet pakken nå, du har helt rett. Blir sendt videre med en gang."

:rofl: Takk takk for dagens lille.

Tror nok ikke du kommer til å få noe mer hjelp her. Du får ta kontakt med tollen på det nummeret som var i spoilersaken min og sende e-post. Ring flere ganger så du får snakket med forskjellige personer, det er desverre slik at ikke alle kan jobben sin (reglene) like bra. Høres nesten ut som en NAV-sak dette her :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å få dette ordnet før du henter ut pakken. Har flere ganger fått fortollingsgebyr + moms strøket fra hentelappen. Jeg har sendt dokumentasjon til en bestemt epostadresse som jeg dessverre ikke klare å huske, men den må jo posten eller tollvesenet kunne gi deg. Det har aldri vært noen problemer og ting har blitt ordnet opp iløpet av noen få dager.  

Jeg fant: [email protected]

Fant også denne: [email protected]

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er noe jeg ikke har fått med meg her men mva grensen er på 350kr ikke 1000

mva grensen for vanlig handel er på 350 kroner og dette inkluderer frakt, så om du kjøper noe til 200 og må betale 160 i frakt så er du da over grensen,

På gave så kan du få ting til en verdi av 1000 kr og frakt/forsikring teller ikke med, så da kan du få en ting til 1.000 kr og betale 1.000 kr i frakt uten og betale mva

Lenke til kommentar

Kan en ikke da handle for 1000 kroner og rett og slett få utsalgstedet til å skrive "gave" ?

Enormt mye rare lover

Gavegrensen gjelder bare mellom privatpersoner.

"Gaver fra privatperson til privatperson med vareverdi inntil NOK 1000,- er fritatt fra toll, moms og særavgifter. Unntaket er alkoholholdige drikkevarer og tobakk"

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling-og-tollregler/toll-og-avgiftsregler-nar-du-handler-i-utenlandske-nettbutikker

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk e-post i dag at nå var informasjonen endret på forsendelsen. Trengte ikke betale moms for å få hentet ut pakken nå. Endelig! Føler dette tok unødvendig lang tid, og ikke så enkelt når man blir bedt om å henvende seg til 2-3 forskjellige steder i løpet av prosessen. Virker jo som at ingen vil være ansvarlige for feilen. Her var problemet at pakken ikke ble registrert som gave når informasjonen ble lagt inn i systemet her i norge.

Likevel stoppet ikke problemene der. Må tømme ut litt ekstra frustrasjon nå. Oppdaget at forsendelsen var overlevert til sjåfør og skulle leveres på døren. Ventet vel og lenge. Så ser jeg postbilen i vinduet, den slenger litt i postkassen og kjører videre. "Hva i svarte..." tenkte jeg mens jeg løp ut i bilen for å kjøre etter han. I postkassen fant jeg en "forsøkt levert, ikke hjemme" lapp. Fikk tak i sjåføren et par kilometer nede i veien og viftet med lappen. Da fikk jeg beskjed at han ikke har pakken med seg. Forbannet så hoppet jeg i bilen og kjørte til post i butikk disken. Der fant dem ikke pakken i hylla og insisterte på at den er med sjåføren. Fikk nettopp hentet den ut. For noe rot dette postvesenet er... Vil egentlig ha erstatning for sløsing av tid og mye unødvendig frem og tilbake kjøring. Ikke første gangen dem har slengt en "forsøkt levert, ikke hjemme" lapp i postkassen mens jeg har stått å sett på. Får dem ekstra betalt per forsøkte levering eller noe? Ikke vet jeg.

Endret av samaron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

er ikke bare posten som gjør merkelige ting. en pakke som skulle bli levert med DHL fra amazon og som jeg sporet sto som utlevert. pakken fant jeg midtvinters på baksiden av søppeldunken hvor den hadde ligget i helgen. Ikke mye snakk om å ringe/banke på døren eller ta en telefon eller ta pakken tilbake å prøve å levere på nytt senere.

Lenke til kommentar

De sparer penger og tid ved å ikke levere på døren, dermed leverer de pakken til nærmeste utleveringssted

Har selv hatt pakker hvor det står forsøkt levert og tilogmed noen ganger hvor budet ringer og sier om det er geit at de legger igjen pakken på et utleveringssted, begge tilfeller så er det kun for å spare tid/penger

Grunnen til at jeg vet at pakkene ikke er forsøkt levert er at jeg jobber der jeg bor og innenfor arbeidstiden så er det alltid noen som kan ta imot pakker

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Posten er noe ræl uten like. Bor 150 meter unna postkontoret, så jeg VIL at de skal legge igjen der, men fått en del slike "forsøkt levert" lapper hvor det aldri var noen postmann innom. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...