Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Get hastighetsøkning med verre ping

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å følge tipset mitt, og kjøre MTR? Da får man traceroute-statistikk over tid, og kan pinpointe hvor latencyen oppstår, og om det er konsekvent.

Og du har vel enda ikke (som jeg har fått med meg) oppgitt hvor du tester latencyen mot.

Lenke til kommentar

Hva med å følge tipset mitt, og kjøre MTR? Da får man traceroute-statistikk over tid, og kan pinpointe hvor latencyen oppstår, og om det er konsekvent.

Og du har vel enda ikke (som jeg har fått med meg) oppgitt hvor du tester latencyen mot.

God idé.

Installasjon av MTR på OS X i 3 steg + eksempel på bruk - alt fra terminalen:

Installer XCode Command Line Tools:

xcode-select --install

Installer Homewbrew:

/usr/bin/ruby -e "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/master/install)"

Installer MTR-pakka i Homebrew:

brew install mtr

Start MTR mot Googles DNS-server:

sudo /usr/local/Cellar/mtr/0.86/sbin/mtr 8.8.8.8

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd det samme på speedtest.net nå. Bor også i Trondheim (loqal). Har dog testet mot IT-Sjefen sin server i Trondheim. (Sikker på at det ikke er der du også har testet mot? Jeg har ikke sett Sunndalsøra som alternativ før nå nylig).

Tilfeldigvis da jeg oppdaterte firmware på ruteren min så gikk jeg inn for å teste. Akkurat samme erfaring. Fra 9 til 22ish ms. Men gikk ned fra 165ish til 65 mbit. Trodde jeg hadde gjort noe feil.

Men tror det ligger i speedtest ja. Nå får jeg riktignok riktig antall mbit opp og ned (150/15), men ms er ikke tilbake der det var.

Ping mot vg.no samt spillservere jeg har vært innom jamt siden i høst har samme ping som før.

Lenke til kommentar

Hastigheten på alle down og up tester ligger på max av linjekapasitet min. 75/30

Men å streame video f.eks går seint som faen. Buffrer , hakker osv hele tiden. Veldig ujevnt. Problemene startet akkurat samme dag som GET ga meg en hastighetsøkning.

Problemet mitt i forhold til kundesupport hos GET er at jeg ikke får testet med kablet forbindelse da jeg har en macbook air uten nettverksport. Dermed kan ikke GET hjelpe meg sier de da de må eliminere at det ikke er min lokale wifi som er problemet, selv om jeg selv vet at det ikke er problemet.

Lenke til kommentar

God idé.

xcode-select --install

Installer Homewbrew:

/usr/bin/ruby -e "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/master/install)"

brew install mtr

prøvde den der men skjer ingenting når jeg prøver den installer homebrew kommandoen. Linken fungerer heller ikke

Lenke til kommentar

God idé.

xcode-select --install

Installer Homewbrew:

brew install mtr

prøvde den der men skjer ingenting når jeg prøver den installer homebrew kommandoen. Linken fungerer heller ikke

Testet avinstallering av Homebrew og ny installasjon - fungerer strålende hos meg - det gikk bra med forutgående steg (XCode CLT)? -du bruker hele kommandoen inkl. linken på kommandolinja? Du skriver det skjer ingenting? Ingen feilmeldinger, ingen feedback?

Her er slik det ser ut hos meg etter ny installasjon av Homebrew, MTR og test av MTR:

$ /usr/bin/ruby -e "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/master/install)"

==> This script will install:

/usr/local/bin/brew

/usr/local/Library/...

/usr/local/share/man/man1/brew.1

Press RETURN to continue or any other key to abort

==> /usr/bin/sudo /bin/mkdir /Library/Caches/Homebrew

Password:

==> /usr/bin/sudo /bin/chmod g+rwx /Library/Caches/Homebrew

==> /usr/bin/sudo /usr/sbin/chown user /Library/Caches/Homebrew

==> Downloading and installing Homebrew...

remote: Counting objects: 4004, done.

remote: Compressing objects: 100% (3849/3849), done.

remote: Total 4004 (delta 35), reused 2108 (delta 23), pack-reused 0

Receiving objects: 100% (4004/4004), 3.27 MiB | 5.79 MiB/s, done.

Resolving deltas: 100% (35/35), done.

From https://github.com/Homebrew/homebrew

* [new branch]      master     -> origin/master

HEAD is now at 73e5d87 geos: audit fixes

==> Installation successful!

==> Next steps

Run `brew help` to get started

$ brew install mtr

==> Downloading https://homebrew.bintray.com/bottles/mtr-0.86.el_capitan.bottle.1.tar.g

######################################################################## 100.0%

==> Pouring mtr-0.86.el_capitan.bottle.1.tar.gz

==> Caveats

mtr requires root privileges so you will need to run `sudo mtr`.

You should be certain that you trust any software you grant root privileges.

==> Summary

/usr/local/Cellar/mtr/0.86: 8 files, 133.3K

$ sudo /usr/local/Cellar/mtr/0.86/sbin/mtr 8.8.8.8

Password:

My traceroute  [v0.86]

(0.0.0.0)                                         Fri Feb  5 16:11:50 2016

Keys:  Help   Display mode   Restart statistics   Order of fields   quit

Packets               Pings

Host                                       Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev

1. router.asus.com                          0.0%     6    1.1   1.1   0.9   1.4   0.0

2. 10.234.128.1                             0.0%     6    6.7   7.7   6.7  10.4   1.3

3. cm-84.208.41.45.getinternet.no           0.0%     6    8.2   8.0   7.2   9.5   0.6

4. ae7-0.no-323-rt2.get.no                  0.0%     6    7.1   8.2   6.5  13.7   2.6

5. ae10-0.prg-peer2.osl.no.ip.tdc.net       0.0%     6    6.5   7.5   6.5   9.0   0.8

6. ae1-0.kst-peer1.sto.se.ip.tdc.net        0.0%     6   14.1  14.6  12.6  16.8   1.6

7. google.ae3-0.kst-peer1.sto.se.ip.tdc.ne  0.0%     6   13.6  14.8  12.9  20.3   2.6

8. 216.239.40.29                            0.0%     5   13.0  13.7  13.0  14.0   0.0

9. 66.249.95.235                            0.0%     5   14.4  14.4  12.4  16.3   1.8

10. google-public-dns-a.google.com           0.0%     5   13.8  14.2  12.8  15.2   0.7

Endret av inside_446486
Lenke til kommentar

Hastigheten på alle down og up tester ligger på max av linjekapasitet min. 75/30

Men å streame video f.eks går seint som faen. Buffrer , hakker osv hele tiden. Veldig ujevnt. Problemene startet akkurat samme dag som GET ga meg en hastighetsøkning.

Problemet mitt i forhold til kundesupport hos GET er at jeg ikke får testet med kablet forbindelse da jeg har en macbook air uten nettverksport. Dermed kan ikke GET hjelpe meg sier de da de må eliminere at det ikke er min lokale wifi som er problemet, selv om jeg selv vet at det ikke er problemet.

Om du kun ser dette problemet hos YouTube med buffring og hakking, så er det faktisk mulig at du kan skylde på Google for dette.

Etter at de gikk over til å bruke DASH for overføring av innhold, så har det gått i rykk og napp, var ett rent mareritt her fram til jeg la inn en addon i Firefox som heter "YouTube control center" denne lar deg skru av DASH.

Og uten DASH så får du hentet ned filmen til maks fart på linja uten å tenke på at Google skal spare noen kroner på båndbredde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...