Gå til innhold

Dompaphann på morgentur ... .

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om denna er så dom i pappen som navnet tilsier veit jeg ingenting om. Men fargerik og flott er'n. Blank i auet som om'n skulle vært på mikrobryggeri og smakt på varene er'n også.

Kanskje du skulle bytte den Tamron 70-200 med en Tamron 16-300 så slipper du å croppe så mye som her. Jeg er veldig fornøyd med min for da slipper jeg å dra med meg ekstra teleskop. Men du som er så nøye på fokuset vil kanskje ikke synes det er bra nok?

Roar

Lenke til kommentar

Å så nydelig bilde av fuglen og den nydelige duse bakgrunnen med flotte farger :)

Hei, TCL Photography.

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding !

Kjøttmeis og dompap har øyne som er plassert i det svarte hodet, og blir derfor ofte knapt synlige på bilder.

Denne fuglen satt imidlertid gunstig til, slik at det ble "catchlight" i øyet.

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Om denna er så dom i pappen som navnet tilsier veit jeg ingenting om. Men fargerik og flott er'n. Blank i auet som om'n skulle vært på mikrobryggeri og smakt på varene er'n også.

Kanskje du skulle bytte den Tamron 70-200 med en Tamron 16-300 så slipper du å croppe så mye som her. Jeg er veldig fornøyd med min for da slipper jeg å dra med meg ekstra teleskop. Men du som er så nøye på fokuset vil kanskje ikke synes det er bra nok?

Roar

Hei, Roar.

Mange takk for hyggelig tilbakemelding med forslag til nytt objektiv.

Dompap har usedvanlig dårlig nærhukommelse og stedssans, og greier knapt å finne mat som er samlet til vinterforråd.

Ang. Tamron'en, så er 70-200 mm-objektivet beregnet for fullformat, mens 16-300 mm-objektivet er for bruk på DX-kameraer.

Det vil derfor ikke være kompatibelt med Nikon D810.

Med bildesensor på 36MP, tåler bildene fra D810 å beskjæres ganske mye, men det er grenser for alt.

Jeg er spent på å få brukt det nye Tamron 150-600 mm-objektivet utover våren, - med blenderområde

F./ 5.0-6.3 trengs det godt lys !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Dekorativt og flott av den vakre dompapen. Naturlige farger og flott plassering av det syltynne skarphetsplanet. Du må da være rimelig nær for å få slike bilder med 200mm på FX? :)

Hei, Lassern.

Mange takk for hyggelig tilbakemelding !

Nikon D800 / D810 har 36MP, og det gir relativt mye "rom" for beskjæring.

I tillegg er Tamron'en skarpttegnende, og det gjør det mulig å "dra på litt ekstra" når det gjelder beskjæring.

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Flott herr dompap, herr Andersson :) Mandag 1 februar har æ sett mange spekkhugger og hvaler fra stranda ved jobb jakte på silden i fjorden  :) Ikke mulighet at fange dem på bilde men likevel en flott opplevelse :)

​Hilsen herr Olsson :cool: 

Hei, Leif.

Mange takk for hyggelig kommentar !

Det må være en formidabel opplevelse å se spekkhoggere og andre hvalarter på nært hold !

La oss håpe at du får fotografert når anledningen byr seg igjen !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Flott herr dompap, herr Andersson :) Mandag 1 februar har æ sett mange spekkhugger og hvaler fra stranda ved jobb jakte på silden i fjorden  :) Ikke mulighet at fange dem på bilde men likevel en flott opplevelse :)

Hei, Leif.

Det må være en formidabel opplevelse å se spekkhoggere og andre hvalarter på nært hold !

M v h

Albert.

Hei Albert.

Ja er en flott opplevelse at se spekkhoggere komme så nert og andre hvaler også. Speciellt spekkhoggerne kan komme veldigt nert. Håper helga bjuder på finvær med sol? og då muligheter at se dem fra land og prøve seg på bilde.

Hilsen Leif :cool:

Lenke til kommentar

Hei, Leif.

M v h

Albert.

Hei Albert.

Ja er en flott opplevelse at se spekkhoggere komme så nert og andre hvaler også. Speciellt spekkhoggerne kan komme veldigt nert. Håper helga bjuder på finvær med sol? og då muligheter at se dem fra land og prøve seg på bilde.

Hei, igjen , Leif.

Da sier jeg : "Gudd løkk" !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Hei, Leif.

M v h

Albert.

Hei Albert.

Hei, igjen , Leif.

Da sier jeg : "Gudd løkk" !

M v h

Albert.

Takk takk Albert.

Ja gudene må gi en held ?

Hilsen Leif ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Nydelig portrettert dompap .

Meget flott komponert ,skarpt og med flott fargepalett og fint lys. Samt en fin og behagelig dus bakgrunn.

Mvh

Alec

Lenke til kommentar

Kjempe bilde av Pappen..det går vel ikke å få det skarpere en dette… hold deg til Nikon, ingen grund til å skifte..))

En snodig fugel dompapen, jeg forer hele året, ( Onsøy) de siste åra har den vært her om sommeren, nesten ingen på vinteren, rare tider nå, det meste er i endring. Vinterfuglen har blitt en sommerfugel.

Mvh Ivar

Lenke til kommentar

Nydelig portrettert dompap .

Meget flott komponert ,skarpt og med flott fargepalett og fint lys. Samt en fin og behagelig dus bakgrunn.

Mvh

Alec

Hei, Alec.

Tusen takk for hyggelig kommentar !

Dompap'en satt på en grein på fòrplassen, og positur og lysforhold ga mulighet for å ta et bedre bilde av denne fuglearten enn jeg noen gang har gjort.

Heldigvis så jeg dompaphannen før den oppdaget meg, og jeg fik tatt tatt to bilder, - hvorav ett brukbart, før den fløy ... .

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Kjempe bilde av Pappen..det går vel ikke å få det skarpere en dette… hold deg til Nikon, ingen grund til å skifte..))

En snodig fugel dompapen, jeg forer hele året, ( Onsøy) de siste åra har den vært her om sommeren, nesten ingen på vinteren, rare tider nå, det meste er i endring. Vinterfuglen har blitt en sommerfugel.

Mvh Ivar

Hei, I,Olin foto.

Mange takk for hyggelig tilbakemelding !

I flere år har vi sett en og annen dompap i naboenes trær, men denne fuglearten har, - etter det vi har observert, aldri kommet til fòrplassen vår, - før nå.

Vi bor på Kråkerøy, men jeg er vokst opp nokså sentralt i Fredrikstad.

Der var dompap'er et vanlig syn om vinteren, - de kom ofte i små flokker på 6-8 individer, og forsynte seg iherdig av havrenek og solsikkefrø.

Vi får håpe at leveforholdene for denne vakre, stillfarne fuglen ikke er blitt forverret, slik det er for gråspurv blant annet i England, der bestanden er redusert med 60% på 25 år.

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Velfødd dompap ser det ut til. Skarp og fin i fullstørrelse versjon. Flott øyekontakt/gjengivelse.

Mvh Ragnar

Hei, Ragnar.

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding !

Ja, denne hannfuglen var "rund og god", - slik de vel skal være, men flere av de øvrige dompap'ene som har vært her, har vært slanke som bjørkefinker og stillitser !

Hver gang det har vært dompap'er her, har jeg forsøkt å få tatt et brukbart bilde, men de plasserer seg ofte bak greiner og stammer, og jeg tror ikke jeg har opplevd andre fuglearter som har vært like "fotofobiske" !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...