Gå til innhold

Den store Evernote tråden

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Velger å starte en ny tråd slik at man kan snakke om, diskutere Evernote på litt mer generell basis.

Jeg vet det sitter noen der ute som er guruer på Evernote og selv om man ikke bør være noen rakattforsker for å skrive noen notater samt skjønne poenget med Evernote så må jeg si at jeg allikevel sitter litt fast. Mest grunnet manglende fantasi muligens.....

Jeg har de siste dagene lest meg opp samt sett en del videoer av folk som kan bruke Evernote og spesielt når det kommer til tagging av notatene. Jeg har fått med meg at det er tagging som gjelder og ikke mappestruktur når det kommer til Evernote så derfor har jeg lyst til å teste dette ut.

Jeg har derfor laget meg fire enkle hoved tagger som heter "hva" "hvem" "hvor" når". Disse er enkle og huske neste gang man skal tagge nye notater. Så langt alt vel... Men før jeg fortsetter så slenger jeg inn en screenshot av hvordan det ser ut i dag:

post-30214-0-27354800-1454284944_thumb.png

For det første så ber jeg dere se bort fra det faktum at jeg kun har noen og tyve notater. Man blir ikke akkurat svimmel av å lete seg frem i dem, men jeg ønsker uansett å bygge opp en fornuftig tag struktur som er nøyaktig nok samt lett å huske etc.

La oss si jeg har hatt motorsykkelen på service. Kvitteringen jeg får vil jeg gjerne legge inn under "kvitteringer" samt "motorsykkel" i tillegg til navnet på stedet jeg tok servicen under "hvor" og datoen under "når". Problemet er at jeg føler jeg må legge til flere tagger i notatet under "hva" da jeg også vil at den skal ligge under "motorsykkel". Da føler jeg at jeg begynner å tagge meg litt ut slik at det sklir ut litt.

Sikkert noen her som kan se på dette med friske øyne og det finnes helt sikkert en helt håpløs enkel løsning. Jeg er åpen for mange forslag og fortell gjerne hvordan dere tagger også. Gjerne med screenshots. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ingen grunn til at det skal være noe problem å slenge på "service" eller "motorsykkel" i tillegg. Det er sjeldent ett problem med for mange tagger på ett notat. Er det en relevant tag så skal den legges til.

I tillegg ett lite tips. "Samletagger" - slik som "butikker" som ikke brukes i faktiske notater men for å organisere alle taggene kan med fordel navngis med ett spesialtegn forran slik at de ikke dukker opp når du skal tagge ett notat. Eg bruker punktum.

Taggen ".meg" ser eg heller ingen poeng med. Alle notatene omhandler deg på ett eller annet vis. Slik eg tenker i det minste da :)

post-14502-0-11382600-1454311010_thumb.png

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg føler jeg savner når det kommer til søk i tagger og det er muligheten for å velge flere tags når man skal finne et notat. Altså at man nærmer seg det man leter opp mer og mer etter hvert som man velger flere tags etc.

Man kan som sagt søke, men hadde vert mye enklere å valgt flere tags ved hjelp av å sette haker ved dem og eller og markert flere med musepekeren ved å holde shift-tasten inne.

Det fungerer fin slik det er nå for min del, men når man nærmer seg noen tusen notater så må man tenke seg litt om før man tagger seg helt ut i verdensrommet.

Flere tips og råd rundt tagging i Evernote tas dog i mot med takk. Del gjerne hvordan dere andre gjør det. Kanskje får jeg noen flere ideer :)

Lenke til kommentar

Joda, men kunne nok tenkt meg en litt mer sofistikert greie. Når man er i tag oversikten så får man (vertfall ikke jeg) opp de notatene som passer til taggen man markerer før man dobbeltklikker. Jeg vil at taggene skal dukke opp på sammer måte som når det søkes.

men det skal sies... jeg er som tidligere nevnt ganske sær og vil gjerne ha det på min egen måte. Når man skal styre alt via tagger og ikke notebooks så er dte viktig at tagge funksjonen er sømløs. Spesielt med tanke på det å finne frem notater.

Funker OK foreløpig, og svakhetene jeg nevner vil nok ikke bli merkbare i praksis før notatbunken stiger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...