Gå til innhold

pc mus leverer 400 mA, dødelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann vet ikke om dette er riktig plass, men kanskje noen elektrikkere som kan svare.

Så akkurat at pc musa jeg har leverte 400mA er ikke det en dødlig mengde strøm?

Musa trekker 400mA ja. 10mA er nok til å drepe et menneske om det går rett gjennom hjertet.

Hvorfor er du bekymret for dette?

Kjøleskapet ditt drar vel rundt 20A, men det har vel ikke drept deg enda?

Lenke til kommentar

10mA er nok til å drepe et menneske om det går rett gjennom hjertet.

 

 

30 mA er ansett som den minste strømmen som kan være dødelig, selv om man i praksis må se på varighet og individuelle forskjeller.

Ta en titt på linken under hvor jeg har skrevet mer om dette.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779072&page=3891&&do=findComment&comment=22757789

Lenke til kommentar

En kamerat av meg mente at vist du skulle få en strøm gjennomgang av data musa så kunne det ta livet av deg, jeg trodde ikke det var mulig men tydeligvis da.

 

Ohms lov gjelder.

 

Det betyr at det er impedansen til et kretselement som bestemmer hvor mye strøm som trekkes.

I ditt tilfelle er impedansen i datamusen tilstrekkelig lav slik at USB-spenningskilden på 5 V fører til et strømtrekk på 0.4 A.

 

Hvis man setter 5 V på kroppen din, f.eks fra hånd til hånd, vil kroppens impedans være så høy at strømmen som passerer gjennom deg trolig ikke er målbar med tradisjonelle måleinstrumenter. Vi snakker microampere eller kanskje tilogmed nanoampere om du har litt tørr og tykk hud.

 

Se forøvrig linken i forrige innlegg.

 

edit: og denne linken: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779072&p=22758457

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du setter strømmen direkte på hjertet, ja. Krever åpen hjernekirurgi for å få til, men joda, er mulig. Kan vel muligens, teoretisk drepe deg på andre måter, men høyst usannsynlig og krever veldig uvanlige situasjoner.

Hvorfor lurer du egentlig?

Er ikke slik at du trenger å være bekymret for at musa skal ta livet av deg...

Lenke til kommentar

1: man setter ikke strøm på noe som helst. Man setter spenning på slik at lasten trekker den strømmen impedansen dikterer.

 

2: selv 50 V AC er rimelig harmløst. Hvis man derimot er gjennomvåt, har anlegg for hjertefeil og i tillegg er skikkelig uheldig så kan det dog være farlig.

(Skal sies at et av de verste strømgjennomgangene jeg har opplevd var 90 volt AC. Da var jeg skikkelig klam i hendene og tok et godt tak i en jordleder som hadde jordfeil)

Lenke til kommentar

Hvis man snur litt på flisa og sammenlikner dette med andre fysiske fenomener som er mer velkjent for den gjengse mann i gata så omformulerer jeg ditt spørsmål slik:

 

Er 5 km/t en dødelig hastighet? Ja eller nei?

 

Svaret på det er at det kommer an på om det er DIN masse som møter veggen med denne hastigheten, eller om det er en kropp oppstilt mot en betongvegg med et fullastet vogntog som kommer trillende mot i samme hastighet.

Med det grelle eksempelet over prøver jeg å vise at det er andre variabler som spiller inn.

 

Så kan vi si at spenninga i USB-porten kan sammenliknes med farta - og kroppens evne til å lede strøm kan sammenliknes med massen. I dette tilfellet vil sistnevne ha en slik egenskap at 5V ikke er farlig (men du vil nok merke det om du berører to motsatte poler med tungen).

Lenke til kommentar

Man regner med at i værste fall så har man ca 1000ohm impedanse mellom hånd-hånd eller hånd-fot.

5v/1000ohm = 0.005ampere, eller 5 milliampere. I værste fall.

(Tallet er tatt fra Røde Kors og førstehjelpskurset vi var på i forrige uke).

Normalt sett vil denne impedansen være ganske mye høyere.

 

Tar du et multimeter og setter på motstandsmåling, så vil du stort sett få tall mellom 10kilo og 1 mega ohm.

Lenke til kommentar

Kjøleskapet ditt drar vel rundt 20A, men det har vel ikke drept deg enda?

Snakk om skivebom!

Et moderne kjøleskap har en tilkoblingseffekt på under 100W, mens et vanlig kombiskap er på 100-150W. Skal vi være litt runde og generelle kan vi si ca 0,5A. Et stort side by side-skap ligger vanligvis på litt over 1A.

Lenke til kommentar

Kanskje drite i hvor mye strøm musa drar og heller fundere rundt hva "rammen" på musa er laget av? Tviler på at musa til TS er laget av materialer slik at strøm kan slå gjennom skallet og drepe ham. Alle mus jeg har hatt har et fint plastlag rundt elektronikken som, etter hva jeg vet, ikke leder strøm ;)

Lenke til kommentar

 

Kjøleskapet ditt drar vel rundt 20A, men det har vel ikke drept deg enda?

Snakk om skivebom!

Et moderne kjøleskap har en tilkoblingseffekt på under 100W, mens et vanlig kombiskap er på 100-150W. Skal vi være litt runde og generelle kan vi si ca 0,5A. Et stort side by side-skap ligger vanligvis på litt over 1A.

 

Du er nok nærmere enn meg. Googlet bare i hast og så at dette var skrevet på en side. Var bare for å ha noe til å sammenligne med.

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

 

Kjøleskapet ditt drar vel rundt 20A, men det har vel ikke drept deg enda?

Snakk om skivebom!

Et moderne kjøleskap har en tilkoblingseffekt på under 100W, mens et vanlig kombiskap er på 100-150W. Skal vi være litt runde og generelle kan vi si ca 0,5A. Et stort side by side-skap ligger vanligvis på litt over 1A.

 

Fra veggen, ja. Noen kjøleskap har kompressorer som går på 12v/24v, og da blir strømtrekket endel høyere internt. :)

 

Uansett.. til trådstarter..

Det er strømmen som går gjennom kroppen din som skader deg, ikke den som går internt i musa.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Man regner med at i værste fall så har man ca 1000ohm impedanse mellom hånd-hånd eller hånd-fot.

5v/1000ohm = 0.005ampere, eller 5 milliampere. I værste fall.

(Tallet er tatt fra Røde Kors og førstehjelpskurset vi var på i forrige uke).

Normalt sett vil denne impedansen være ganske mye høyere.

 

Tar du et multimeter og setter på motstandsmåling, så vil du stort sett få tall mellom 10kilo og 1 mega ohm.

 

Du kan dessverre ikke basere deg på dette tallet uten å ha litt mer innsikt i hvor det kommer fra.

 

Det er nemlig slik at kroppens impedans er spenningsavhengig. Til vår disfavør.

Det betyr at impedansen synker med påtrykket spenning.

 

Se nøye på grafen under og les hva jeg opprinnelig skrev om den i dette innlegget.

 

post-49706-0-85160700-1442157744.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...