-Siberian- Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 I borettslaget mitt skal det legges inn fiber om kort tid. De har drevet med graving og greier utvendig i det siste, og nå skal de inn i hver leilighet etter hvert. Hva blir egentlig gjort der? Har idag et klassisk tv-uttak med slik coaxkabel. Hva vil det bli etterpå? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Antagelig gjør de ingenting med uttaket som allerede er der, men du får antagelig bare ett nytt. Vanskelig å si sikkert, men vil nå tro det, ettersom det både er billigst og best. Lenke til kommentar
covah Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Hvilken leverandør er det? Med Canal Digital fiber får du en fiberbox med kabel til standard coax-uttak for TV. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Det er to metoder som benyttes; 1. Fiber inn i boretalaget og fiber videre til hver leilighet 2. Fiber inn i boretslaget og bruk av gammel coax ut til leilighetene. 1 er best, 2 er billigst. Lenke til kommentar
Fibermannen Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Det er to metoder som benyttes; 1. Fiber inn i boretalaget og fiber videre til hver leilighet 2. Fiber inn i boretslaget og bruk av gammel coax ut til leilighetene. 1 er best, 2 er billigst. Eller som lynet internett gjør. Fiber til en switch og cat6 til hver kunde Lenke til kommentar
covah Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Det er to metoder som benyttes; 1. Fiber inn i boretalaget og fiber videre til hver leilighet 2. Fiber inn i boretslaget og bruk av gammel coax ut til leilighetene. 1 er best, 2 er billigst. Eller som jeg nevnte med Canal Digital, fiber til hver leilighet, men en coax-converter til tv-signal. Var i hvert fall det jeg fikk med Canal Digital i borettslaget mitt da jeg bodde i Oslo. Veldig greit, iom. at man da enkelt kan sparke ut tv-dekoderen og bruke en CAM direkte i TV-en hvis man vil det. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Regn med man får: Slik har værtfall vært før, hadde håpet canaldigital heller hadde hatt: 2 Port Wall Mountable SC Fiber Termination Box Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Regn med man får: Slik har værtfall vært før, hadde håpet canaldigital heller hadde hatt: 2 Port Wall Mountable SC Fiber Termination Box Ikke vits å få en boks for fiberterminering dersom signalene kommer inn i leilighet over coax... For øvrig leverer vel CD ut Cisco DPC3010 eller EPC3010 modem? Hos oss har vi alternativ 2 som Evelen! skrev, altså: Fiber til blokka/borettslaget og deretter internett over eksisterende coax-kabling. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Canaldigital har: Technicolor TC4210 for docsis 3.0 kunder som klarer i terorien 800 mbit nedlasting og rundt 100 mbit opp. Er lenge siden canaldigital har hatt Cisco 3000 modem de er for lengst utgått. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 I borettslaget mitt skal det legges inn fiber om kort tid. De har drevet med graving og greier utvendig i det siste, og nå skal de inn i hver leilighet etter hvert. Hva blir egentlig gjort der? Har idag et klassisk tv-uttak med slik coaxkabel. Hva vil det bli etterpå? Dette burde vel du ha fått info om fra borettslaget. Vil tippe at dere får en ny kontakt (nettverk/cat5) og at den gamle blir urørt. Fortell hvilken leverandør som skal inn, så er det enklere å si hvilken løsning det sansynligvis blir. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Uansett levrandør vil jeg si verste med fiber det ikke finnes standard: Multimode (850nm brukes vel lite mot kunder) Singlemode (AON) bruker vel Tx: 1310nm RX:1550nm GPON (EPON) bruker vel,PON 1310/1490nm Så levrandør som altibox gjør det lettere å bytte utstyr og muligens mere verdt invisteringen en Gpon\Epon. Jeg kunne ønsket det var slik man kunne ha fiber helt til pcen\Tven men da må man ha SFP eller SFP+ i så fall modul. Er ganske mange år til det vil skje da det er dyrere hvis man ikke kjøper brukt utstyr. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Det finnes standarder. Sånn i hovedtrekk. Singlemode: Over lengre avstander Multimode: Over kortere avstander PON er vel bare en måte å splitte fiberen, slik at man ikke trenger en fiber per endepunkt fra sentral. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Men slik jeg prøver å forstå, PON betyr ikke som mitt eksempel: Singlemode (AON) bruker vel Tx: 1310nm RX:1550nm GPON (EPON) bruker vel,PON 1310/1490nm Så fiberen muligens er ikke helt lik som kan brukes videre hvis man går fra GPON\EPON til AON nett? Så borettslag som senere vil bytte levrandør får veldig høye utbyttingkostnader da nesten alt må byttes ut? Vet ikke sikkert på GPON om SC kontakt er brukt der, mens AON ofte bruker SR kontakt. Så man bør tenke seg ekstra før man går for fiber i tillegg til bindingstider. Lenke til kommentar
Calibreeze_ Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Det finnes standarder. Sånn i hovedtrekk. Singlemode: Over lengre avstander Multimode: Over kortere avstander PON er vel bare en måte å splitte fiberen, slik at man ikke trenger en fiber per endepunkt fra sentral. Ikke minst at SM er etterhvert blitt VESENTLIG billigere enn MM ... Men ja, PON er bare en måte å splitte fibersignalet på, omtrendt a'la en "1 til 2" coax splitter. Eller 1 til 32 for den saks skyld. Det interne tapet er også noen lunde det samme. Hva du får inn i leiligheten din vil også variere litt fra levrandør til levrandør, og utførelsesmetode til utførelsesmetode. Uansett: 1. Det kommer en fiberkabel inn i kjelleren på bygget. Denne kan ha nok fibre slik at alle hustandene får 'en hver', eller så blir det satt opp en PON-splitter (passivt optisk nettverk), eller så blir det satt opp en switch/elektronikk i kjelleren. 2.1 Det legges kabelkanaler i trappegangen e.l., og i denne legges det enten opp en fiberkabel til hver leielihet, en cat5/6 kabel til hver, eller så vil det gå en 'stigekabel' (fiber), og en liten skjøt i hver etasje, hvor det så trekkes en enkel fiberkabel inn til hver leielighet, den ser omtrent ut som en 'standard' hvit cat5 kabel. Om du vil ha uttaket ditt på stua, så må du bedregne å få lagt/stiftet en kabel langs taklist o.l. fram til stue. 2.2 Det eksisterende coax anlegget trekkes ut, og det trekkes inn en ny fiberkabel eller cat5/6 kabel, alt ettersom om det bare blir en skjøt, eller om det er elektronikk i kjeller. 2.3. Det eksisterende coax anlegges brukes som signalbærer fra kjeller og til leiligheter, med de negative konsekvensene dette medfører. Om det er en altibox-partner som er levrandør av anlegget, så vil jeg anta at det blir lagt fram fiber. Om dette går i eksisterende rør eller om det legges i trappeganger vil nok variere litt fra partner til parter, og ikke minst OM det er mulig å trekke ut de gamle kablene. Om bygget har rør som går rimelig vertikalt opp til hver bolig/i serie mellom hver bolig, så er dette vanligvis ikke noen problemer, men ingen regel uten unntak. Hilsen en fibermontør Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Takk for et utfyllende svar, Calibreeze_. Var i gang med et innlegg selv, men ser du har forklart det bedre enn jeg klarte. Lenke til kommentar
-Siberian- Skrevet 1. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2016 Fint med masse svar Kan informere om at det er Canal Digital det er snakk om. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Hvorfor CAT5\6? Tenk om kundene er som meg? Gjerne vil ha 1 gigabit\10 gigabit men kan ikke fordi utstyret koster en formue? Multimode er billig på bruktmarkedet, får 10 gigabit til 300 kr til SFP+ Cisco 10Gb SFP+ SFP-10G-SR SFP+ Tranceiver Finisar FTLX8571D3BCL Dette er bevis på det er mulig å skaffe utstyr tilsvarende bayonette for å dekke opp behovet for ekstrem brukere. Skulle gjerne kjøpt det selv om borettslag støtter dette. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Fint med masse svar Kan informere om at det er Canal Digital det er snakk om. De brukte eksiterende coax og eksisterende uttak i vårt borettslag. Er bare et par år siden de la det inn. Tipper det er det samme hos dere. Hvorfor CAT5\6? Tenk om kundene er som meg? Gjerne vil ha 1 gigabit\10 gigabit men kan ikke fordi utstyret koster en formue? Multimode er billig på bruktmarkedet, får 10 gigabit til 300 kr til SFP+ Cisco 10Gb SFP+ SFP-10G-SR SFP+ Tranceiver Finisar FTLX8571D3BCL Dette er bevis på det er mulig å skaffe utstyr tilsvarende bayonette for å dekke opp behovet for ekstrem brukere. Skulle gjerne kjøpt det selv om borettslag støtter dette. Nei, 99.999% av kundene er ikke som deg. Garantert. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 (endret) Uansett: 1. Det kommer en fiberkabel inn i kjelleren på bygget. Denne kan ha nok fibre slik at alle hustandene får 'en hver', eller så blir det satt opp en PON-splitter (passivt optisk nettverk), eller så blir det satt opp en switch/elektronikk i kjelleren Noen som vet om dette er:Cisco switch normaltsett? Cisco ME 4600 er vanlig i dag men man splitter de etter denne? Ellers ville slik ha koster over 1 milion kr så det ville vært for dyrt for et borettslag? Teoretisk sett er det billigere nok å strekke en fiberkabel uten splitter 10 KM en det koster for slik utstyr (Cisco) på korte strekninger under 100 meter. Endret 1. februar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå