Gå til innhold

merkbar ytelse økning og samtidig beholde lav støy


Anbefalte innlegg

Jeg har idag:

ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA

Intel i5 3580K 3.4 Ghz

16GB Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

ViewSonic VX2433wm (skjerm)

 

Ganske standard oppsett i 2013 (snaue 3 år siden). Det forrige oppsettet hadde jeg i snaue 6 år før utstyret merket tidens tann. Men allerede nå merker jeg at spill ser litt blasse ut og havner i low til max medium i oppsett.

 

Jeg ser på www at folk sier man merker en oppgradering ifra 660Ti til 970. Noe testen i linken under viser (selv om den er ifra 660Ti til 780)

 

http://www.anandtech.com/bench/product/860?vs=827

 

Jeg har vært svært fornøyd med den lave støyen i oppsettet mitt og ønsker å fortsette med det. Nederst i testen ser man at 780 bråker mer enn 660Ti selvom 780 vel skal være en stille GPU slik som 660Ti og 760 

 

Finnes det noen 970 kort som matcher ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA på støy?

 

Noen lettere oppgradering på skjerm som vil gi betydelig bedre ytelse?

 

Edit: Jeg ble ikke helt overbevist over bildekvalitetesøkningen her (se under). Selv om det ikke er en helt fair test med 660Ti SLI vs 970:

 

Edit2: Jeg ser at guru3d hevder MSI 970 Gaming 4GB ligger på 39db i stress. Så da svarer det på spørsmålet mitt i og med at det er 10db lavere enn 660Ti.

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_970_gaming_review,10.html

 

Da står jeg igjen med tips til lettere oppgraderinger som gir merkbar ytelse?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk! 

jeg ser at det krangles litt imellom ASUS sitt 970 DirectCU og MSI 970 Gaming miljøet. 300kr i prisforskjell. 

 

Noe av det jeg har likt med mitt ASUS 660Ti DirectCU er at det ikke bruker egne ASUS drivere, men NVIDIA sine drivere. På den måten får man oppdaterte drivere og slipper å vente på at ASUS skal tilplasse sine drivere, evt. slutter å støtte kortet. Det er det samme med MSI såvidt jeg leser i reviews(?)

 

Noen peker på byggekvaliteten til til MSI kortet. Er den grei?

Lenke til kommentar

Tror du har missforstått noe angående drivere til skjermkort.

Det er nvidia som lager drivere, ikke produsentene.

Det samme gjelder såklart også amd, intel osv.

 

Bestandig last ned skjermkort drivern fra nvidia/amd/intel sine sider.

 

hehe det er sånn det har blitt nå. Var ikke sånn før. 

Ikke misforstått.

Lenke til kommentar

 

Tror du har missforstått noe angående drivere til skjermkort.

Det er nvidia som lager drivere, ikke produsentene.

Det samme gjelder såklart også amd, intel osv.

 

Bestandig last ned skjermkort drivern fra nvidia/amd/intel sine sider.

hehe det er sånn det har blitt nå. Var ikke sånn før.

Ikke misforstått.

Det har ikke vært sånn på iallefall 15år. Ikke så lenge eg har bygget selv.

Lenke til kommentar

Du skriver ikke hvilken kjøler du har på cpu, vifter i kabinett etc.

 

Her kan være mye å hente :)

 

Det ligger ett EVGA 980TI hybrid på finn.no til ok pris, dette pluss overklokking av cpu og evt kjøler du har eller ikke har vil gi deg fornuftige støynivå og opplevelsen av ny pc :)

 

Har du ikke ssd anbefales dette veldig, både mtp støy og opplevd ytelse.

Lenke til kommentar

Du skriver ikke hvilken kjøler du har på cpu, vifter i kabinett etc.

 

Her kan være mye å hente :)

 

Det ligger ett EVGA 980TI hybrid på finn.no til ok pris, dette pluss overklokking av cpu og evt kjøler du har eller ikke har vil gi deg fornuftige støynivå og opplevelsen av ny pc :)

 

Har du ikke ssd anbefales dette veldig, både mtp støy og opplevd ytelse.

 

Ja, det ble et 970 kort ifra MSI og det ga økt ytelse. Viftene etc. er OEM. Liker det sånn med fare for at modding ikke blir optimalt og mtp evt. videresalg. SSD ja. :)

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du betale full pris for et kort så lenge etter at det kom, kan du ikke vente til det kommer en ny modell? GTX 970 kom 18 september 2014, om 10 dager er det 1 år og 5 måneder siden det kom. Da er det ikke forsvarlig å betale full pris. Selv om det ikke prises ned synker den praktiske verdien av et kort med 3% per måned etter release fordi man kommer nærmere neste generasjon for hver måned som går.

 

Når neste serie av kort kommer blir det krymping av  produksjonsprosessen. Da vil du få lik ytelse som GTX 970 med bare halve effektbruken. Det er noe å tenke på for deg som er opptatt av støy.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du betale full pris for et kort så lenge etter at det kom, kan du ikke vente til det kommer en ny modell? GTX 970 kom 18 september 2014, om 10 dager er det 1 år og 5 måneder siden det kom. Da er det ikke forsvarlig å betale full pris. Selv om det ikke prises ned synker den praktiske verdien av et kort med 3% per måned etter release fordi man kommer nærmere neste generasjon for hver måned som går.

 

Når neste serie av kort kommer blir det krymping av  produksjonsprosessen. Da vil du få lik ytelse som GTX 970 med bare halve effektbruken. Det er noe å tenke på for deg som er opptatt av støy.

 

Tja si det. Jeg skal følge med neste serie. Lavere effektbruk virker defintivt interessant! Etter en litt spilltørke har det dukker det opp endel int. spill om dagen. jeg sitter derfor ikke på gjerdet til neste generasjon. Men dersom det blir overkommelig pris på de får jeg selge 970 fort. 

 

Men til dette med pris på stillegående nye kort (altså ikke 970). Ser vi på 980 Ti (som ihvertfall er ment som et stillegående kort) er ikke det spesielt billig. Hvis neste generasjon legger seg på tilsvarende pris. Blir det uansett litt å vente på en grei pris på disse kortene.

 

Edit:

Obs! veldig spekulativ info ifra reddit:

2016 nov-dec 1199-1399$+- water cooled GTX 1080 ti Engine Specs 3.5-4x gtx980 4k 5856 cuda cores 1950 base 

 

Det blir vel GTX 1080 Ti som tar over for  980 Ti da, som det stillegående kortet i neste generasjon. Første gangen jeg (ihvertfall) har sett vannkjølet kort ifra OEM.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Prisen synker ikke på kort, den svinger etter dollarkursen ved innkjøp, men det kan være høy pris de første ukene mtp early adapters som det heter. Tror egentlig det er et mer utbredt fenomen i USA enn her.

 

Toppkortene kommer heller ikke med det samme. Blir sannsynlig kort til 3-5k som kommer. Mulig det matcher ytelsen på GTX 980 Ti, kanskje noe over og halv effektbruk. Litt tidlig å si, men det er hva som er forventet.

 

Spør du meg så greier du 4 måneder med lavere innstillinger, med mindre du holder på med noe spesielt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hvis det kun er skjermkort du vil bytte, gå for et MSI gaming. Har to plaine 980 selv som her helt......tyssssssst.

 

Ikke det at din CPU er noen brems, men kanskje en 3770K vil gi litt ekstra, samt å bytte ut CPU-kjøler til en Noctua NH-D14 (eller D15) hvis du har plass. Disse kan kjøres uten vifte (har D15 på min 4790K som går vifteløst vinterstid)

 

Jeg har selv en maskin stående med samme HK som deg, med 3770K og HyperX 2400 MHz CL9 RAM og D14 kjøler. PÅ benchmarks henger den snaue 5% bak 4790K-maskina. Begge har MSI 980 Gaming GPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...