Gå til innhold

Overvåke S.M.A.R.T disker

KriB

Anbefalte innlegg

Er det mulig? Fins det et prog som gjør det?

Er litt nysgjerrig på tempen på mine tre WD 120 GB SE disker. To av dem står foran en vifte, mens den ene ikke fikk plass foran viften siden jeg hadde for kort kabel. Lurer på om det er vits å investere i kabel bare for å få ned tempen. Lurer på hvor mye det har å si. (Jeg kan kjenne forskjell på dem med hånden).

Endret av KriB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten notis om programmet. Det finner kun to av tre disker, noen som vet om den bare sjekker IDE0? Der står to av diskene som Master/Slave, mens den tredje står som Slave på IDE1 "bak" en CD-Brenner som Master.

Noen som vet noe?

Edit: skriveleif

Endret av KriB
Lenke til kommentar
Utmerket?

Den viser alle diskene mine som 128 Gb, noe de ikke er. Dessuten viser den bare tempen på den første disken (finner ihverfall ikke noen måte å forandre det på).

Hmm.. Jeg måtte sjekke selv, og det samme skjer her. 160GB'ene mine oppgis til å være 128GB i Dtemp. Sikkert bare programmet som ikke er programert for større disker. Håper de lager en fiks etter hvert.

Lenke til kommentar

Mine Seagate Barracuda V 120GB og Barracuda 7200.7 120GB ligger på henholdsvis 24 og 26 grader. Har derfor problemer med å forstå hvordan dere da kan oppleve temperaturer som svever opp mot 50. :)

Bruker SIGuardian litt innimellom, dette programmet spår ved hjelp av statistikk over feil når disken din vil feile. Har ikke prøvd de andre programmene dere nevner.

Det som derimot er verdt å nevne er IBMFeatureTool, som gir deg mulighet til å stille om på hvordan disken din yter/bråker, altså hvor mye den vektlegger kjapphet overfor stillhet. Dette kjekke verktøyet finnes på ibms sider, men alle funksjonene fungerer selvsagt ikke på alle disker.

Lenke til kommentar

Er litt nysgjerrig på tempen på mine tre WD 120 GB SE disker. To av dem står foran en vifte, mens den ene ikke fikk plass foran viften siden jeg hadde for kort kabel. Lurer på om det er vits å investere i kabel bare for å få ned tempen. Lurer på hvor mye det har å si. (Jeg kan kjenne forskjell på dem med hånden).

Kan du ikke forlenge ledningen ? Har jeg gjort.

Lenke til kommentar

WD 120GB SE disker støtter ikke temperaturavlesning gjennom S.M.A.R.T... Har to av disse selv, samt en WD 80GB og en Raptor... Den eneste av diskene mine som jeg finner noe temperatur på er Raptoren!

Lenke til kommentar
WD 120GB SE disker støtter ikke temperaturavlesning gjennom S.M.A.R.T... Har to av disse selv, samt en WD 80GB og en Raptor... Den eneste av diskene mine som jeg finner noe temperatur på er Raptoren!

Aha!

Da er det ikke jeg som begynner å bli flaggermusblind allikevel. Da er det ikke noe sted man kan se temp på dem da?

Lenke til kommentar
Mine Seagate Barracuda V 120GB og Barracuda 7200.7 120GB ligger på henholdsvis 24 og 26 grader. Har derfor problemer med å forstå hvordan dere da kan oppleve temperaturer som svever opp mot 50.

Kommer an på romtemperature. Med din drivetemp bør temperaturen i rommet være ca. -5 :)

Min romtemp er 22-23, temp inne i kassen på 30-35, diskene rundt 10 grader over det igjen, opp mot 20 grader over kassetemp, noe som er helt i tråd med

http://www.storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php

I følge storagereview ligger din disk 0,2 grader lavere enn mine disker, etter mitt syn likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...