Gå til innhold

[Løst] CPU varm (100c), men viftene går rolig?


K115

Anbefalte innlegg

Hei alle data folk! :D

 

Jeg har en mini gamer fra Komplett, ca 2 år gammel.

Denne var inne til reparasjon pga. dette CPU tullet forrige uke, fikk den tilbake med nytt hovedkort og en ny original CPU kjøler montert. Da skulle den har vært i orden, noe jeg ser at den ikke er.

 

Det hele startet (for 1 mnd siden) med at CPU ble varm, jeg husker ikke om viftene (hadde vannkjøling montert på det gamle hovedkortet) gikk for fullt den gang heller, men jeg tviler på de gjorde det, cpu ble liksom bare unormalt varm helt uten videre en vakker dag :S

 

Jeg hadde pcen med meg til dream hack i sverige i fjor sommer, kan pcen ha fått seg en dunk mon tro?

 

Uansett, etter jeg hentet den på PuP forrige uke, så fikk jeg med helt nytt hovedkort og ny original cpu kjøler (enkel kjøler). Pcen fungerer fint med ny formatert Win7, men alle programmer inkl. hw monitor og speccy, viser at temp er rundt ca 100 C xD (når viftene ikke tvinges til full speed)

 

Jeg gikk deretter inn i bios og tvang alle vifter i pcen til MAX SPEED! :D I skrivende stund, så er temp fine rundt 50C.

 

CPU er i7 4771 3,5Ghz.

 

 

Så, jeg bestilte nettopp cpu rensevæske og ny kjølepasta som jeg tenkte å tilføre selv, da jeg ikke orker å vente 2 uker på komplett reparasjonsavd. Det tok så mye tid syns jeg.

 

 

Jeg tenker jo at problemet kan være flere ting;

- CPU i seg selv har en defekt feil, den vil fungere, men noe er feil med den? Sensorene til CPU er defekt?

- En feil i viften? (lite sannsynlig da HK og Vifte er ny)

- Kjølepasta dårlig montert, luftbobler eller feil montasje rett og slett?

 

 

Jeg skal oppdatere dere her etter jeg har tatt å renset CPU grundig og montert den som om det var snakk om en PC til 100K. Men dette er noen rare greier altså, nå som HK er nytt, og til og med ny CPU kjøler :S

 

 

 

Kom gjerne med noen gode forslag til meg, det hadde jeg satt pris på! :D

 

I verste fall, må jeg vell gjerne kjøpe ny CPU, noe komplett burde dekke?

 

Uansett, jeg takker for alle svar jeg får.  =)

 

 

 

EDIT; Jeg vil legge til at jeg har sendt melding til komplett, og skal høre hva de har å si. Tror dere jeg heller burde sende den tilbake i stedet for å bryte garantien ved å prøve å fikse den selv? Til tross for at dette vil ta tid (2 uker) ;O

post-400659-0-37993600-1454267413_thumb.jpg

Endret av erl115115
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SPM: Hadde du en AIO (Vannkjøler) så fikk du en ny standard luftkjøler?

 

Kan være kjølepasta. Prøv f.eks å belaste CPUen og rapporter tilbake mtp temps.

Ang spm; Nei, det var jeg som ønsket vanlig CPU, grunnet problemer med vannkjøling tidligere.

 

Jeg kan ta en stress test med vifter på full speed og rapportere temps? (akkurat nå står viftene på fullt og temp 50)

Lenke til kommentar

Gjerne.

 

Sjekk også i kontrollpanel under sikkerhet, gå inn til strøminnstillinger og sjekk om du har på "high performance". Skal være på "balanced".

Strøm instilling already done;) (ender alltid på den når jeg formaterer :p) Men jeg kjører stress test nå straks, og så oppdaterer jeg her.

 

Bruker denne: http://silver.urih.com/

 

EDIT;

Under hele stress testen (med viftene på full speed hele tiden), så gikk cpu fra idle til 90% og temp fra 50C til ca 100C. Etter testen, så gikk cpu idle igjen (0%) og temp ned til 50C sakte, men sikkert. (80C nå, men på vei ned) :p

 

EDIT2; Glemte å sette strøm til balanced:P Men gjorde det og testet igjen, samme resultater! Men en høyere score på benchmarken, fra 11000 til 13000+ :)

post-400659-0-83515300-1454270058_thumb.jpg

Endret av erl115115
Lenke til kommentar

Sjekk også i kontrollpanel under sikkerhet, gå inn til strøminnstillinger og sjekk om du har på "high performance". Skal være på "balanced".

 

:blink:

 

Høres ut som kjølepasta spør du meg, men det hadde vært utrolig merksnodig om Komplett glemte det. Kan godt hende det er noe feil med temperatursensoren også. Hvor går grensa for automatisk avslåing egentlig?

Lenke til kommentar

 

Sjekk også i kontrollpanel under sikkerhet, gå inn til strøminnstillinger og sjekk om du har på "high performance". Skal være på "balanced".

 

:blink:

 

Høres ut som kjølepasta spør du meg, men det hadde vært utrolig merksnodig om Komplett glemte det. Kan godt hende det er noe feil med temperatursensoren også. Hvor går grensa for automatisk avslåing egentlig?

 

Grensa går over 105C på intel sin 4th gen. Men jeg syns også dette er snodig, åpnet tower for å se om det var varmt, noe det var! :p Viften plugget jeg ut og inn igjen, alle vifter går rundt og fungerer.

 

Jeg tenker å gå frem slik;

- Sjekke med komplett om det går greit at jeg bytter selv uten å miste garanti

- Hvis ja, så prøver jeg med kjølepasta selv, hvis nei, så sender jeg tilbake til komplett (og kjøper en ny pc etterpå, lol)

- Samme hva resultatet gir over, så skal jeg uansett ha meg en vanlig stasjonær pc igjen, ikke mini gamer, for jeg har aldri hatt så mye problemer med en pc før nå etter jeg kjøpte denne mini gamer'n! :(

 

Det mes snodige her er at komplett ikke har sjekket temps i bios en gang! Der stod det 91+ Celsius, så rart at de kun bytter HK og skriver at det var defekt, da jeg skrev til de at CPU er problemet (eller rundt i CPU området)...

 

Jeg prøvde meg på en memory test også, men testen krasjer og stopper opp... Kanskje HK har blitt for hett.. igjen xD

Lenke til kommentar

UPDATE;

 

Dette er det rareste.... Jeg plugget ut cpu fan, og plugget den (godt) tilbake... Startet pc med idle temp 30 C :S 

Satt viftene til normale hastigheter igjen, og startet stresstest = 20 000 score og en maks temp på 60C.

 

Jeg forstår ingen ting.... Jeg såg heller aldri etter om den gikk rundt en gang (dumme meg), trodde jo den fungerte da pluggen stod rett plugget osv, tenkte bare aldri å se etter at den faktisk gikk rundt (noe alle de andre gjorde). Jeg tror rett og slett at cpu fan pluggen aldri har stått skikkelig i, siden det var så varmt i tillegg, så har den sikkert aldri gått rundt siden jeg fikk den fra PuP. Men pluggen stod i da jeg åpnet kabinettet, så noe må det har vært.. (en dunk eller noe?)

Jeg skal allikevel ta en form for memory test, siden den hang seg i sted. 

 

Men jeg liker ikke tanken på at dette her kan skje på denne måten, at pluggen til viften måtte tas ut og inn igjen for at problemet skulle løses. Rett og slett mystisk da pluggen har en mekanisme som går at den kun kan plugges inn på en (og korrekt) måte... :S

 

Noen som har opplevd noe lignende før?

 

 

 

UPDATE2;

 

Siden alt virker nå, så tenker jeg å oppdatere hele pcen med Win10 og UEFI mode, i stedet for Legacy mode xD

Det var kanskje på tide, jeg fant ut dette etter at jeg tok en memtest;

- over 100 errors i legacy mode, men 0 errors i UEFI mode.

 

Så jeg går for det nyeste tenker jeg. I tillegg, så virker viften veldig fint, den går som det surrer og temps er fine, rundt ca 30C ^^

 

Takker for alle svar som kom, er veldig glad jeg fant ut av det! ^^ Saken er dermed LØST.

Endret av erl115115
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...