Gå til innhold

Valg av HK, minne og SSD til 5820K

Anbefalte innlegg

Tiden er moden for oppgradering av komputeren. i7 2600K'en skal pensjoneres og flytte over i gamlehjemmet (serveren).

Følgende behov skal dekkes:

• Videoredigering (Sony Vegas m.m.)
  • Reason og div softsynth
  • Gaming (FPS/racing/SIM)
  • VR (DK2 nå, får se hva fremtiden bringer)
  • Virtualisering/Linux

På sikt (2-3 år) skal mediesenter-PC arve innmaten fra denne, er derfor interessert i mATX HK.

Har et gedigent Corsair kabinett, 800 watt Gigabyte strømforsyning og vannkjøling med 2 x 24cm radiatorer. 

Skal ikke oppgradere GPU nå, GTX780 holder til mitt bruk en liten stund til, 970/980 har bedre støtte for VR men regner med at neste generasjon vil være enda bedre og CV1 får jeg ikke før tidligst til høsten hvis jeg velger å bestille det. Sitter litt på gjerdet på VR-fronten.

Har etter endel lesing kommet frem til at i7 5820K virker som et godt valg av CPU. Grei ytelse i spill nå og knallbra ytelse med software som utnytter alle mulighetene. Litt dyr med tanke på alderen men dollarkurs og oljepris er det lite jeg kan gjøre med. Klokker OK med god kjøling (og det har jeg).

Har kjørt gjenbruk av innmat med oppgradering av server og stue-PC annenhver gang.Kunne derfor tenkt meg mATX hovedkort da stue-PC'n ikke er så stor og den trenger oppgradering om etpar år (nedklokket og undervoltet q6600 i dag). 

Det jeg lurer på er:

1. Er ASUS X99-M et dugelig hovekort til mitt bruk eller er det mye å hente på et full size og mer avansert kort ( feks https://prisguiden.no/produkt/asus-rampage-v-extreme-217547 )?
  2. Er det flere versjoner av ASUS X99-M eller er det bare prisguiden som forvirrer meg?
  3. Minne? 16 GB (2x8) virker fornuftig men hvilken type?
  4. OS-disk skal selvfølgelig være en SSD men hvilken type? Er PCIe SSD verd å satse på fremfor S-ATA SSD? Hvilken?

Takknemlig for all hjelp, begynner å bli såpass gammel at det er vanskelig å holde seg oppdatert om alt til enhver tid.

EDIT: nummerert spørsmål

Endret av uggabugga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16 GB DDR4 minne for LGA 2011-3 de fleste vil nok fungere velg de billigste. (DDR4 1333/1600/2133) støtter ut av boksen.

3000 mhz brikker må du nok sette opp selv i bios.

PCI-E SSD er å anbefale ja, særlig om hovedkortet støtter det. Pass på å bruke PCI-E da ofte m.2 slot deler båndbredde med sata kontrolleren vært problemet med det før. Derfor er ATX større fordel ikke ITX\MicroATX.

Selv fikk jeg lyst på Asus Z10PE-D16 WS men synd at man må ha Xeon cpu med Intel® QPI) hvis det skal fungere.

Worksstation er vel egentlig server hovedkort men kan brukes til windows 8.1\windows 10 så sant det finnes drivere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

1. Er det flere versjoner av ASUS X99-M eller er det bare prisguiden som forvirrer meg?

Svarer meg selv jeg :-)

Ut ifra denne artikkelen er det to versjoner, ASUS X99-M WS uten wifi og ASUS X99-M WS/SE med wifi/Bluetooth. Litt forrvirrende i prisguiden som gir 6 forskjellige varianter.

Dukker også opp et nytt spørsmål; vannkjøleblokk! Kan jeg bruke den jeg har eller er 5820K fysisk mye større/mindre. Har en ganske standard EK kjøleblokk som fungerer godt. Noen som vet hvor jeg finner fysiske mål på CPU og monteringshull i HK/CPU sokkel for kjøler. 

Da ligger det an til følgende handleliste:

• Intel Core i7-5820K                                  3949,-
  • Samsung 950 Pro 512GB M.2                 3290,-
  • Crucial Ballistix Sport 2400MHz 16GB     1034,-
  • Asus X99-M WS/SE                                 2899,-

EDIT: lagt til handleliste

Endret av uggabugga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...