Dibest1 Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 HeiLurte på hjelp til RAM bruken i PC-en min. Har 4 brikker installert. 2 brikker er 4 gb og 2 brikker er 2 gb (anntar jeg) Når jeg sjekker på speccy hvor mye MHz RAMen har, så viser den 666. er ikke dette noe lavt? Er dette optimalt, eller burde jeg fjerne de to 2gb RAMbrikkene eller beholde de evt? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Hastigheten på alle 4 brikkene blir det samme som den laveste. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Hva om du setter hastigheten manuelt til 1333 mhz eller 1600 mhz i bios? Husk du ikke bør gjøre dette hvis alle brikkene støtter den hastigheten kan i verstefall ødlegge rambrikkene over tid eller at maskinen fryser\blir ustabilt. Ofte i cpu-z pleier hastigheten å vise halvparten av det som er praksis. Lenke til kommentar
Dibest1 Skrevet 31. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2016 Hva om du setter hastigheten manuelt til 1333 mhz eller 1600 mhz i bios? Husk du ikke bør gjøre dette hvis alle brikkene støtter den hastigheten kan i verstefall ødlegge rambrikkene over tid eller at maskinen fryser\blir ustabilt. Ofte i cpu-z pleier hastigheten å vise halvparten av det som er praksis. Kjøpte PCen brukt, så tror jeg kanskje burde bare kaste de 2GB brikkene på søpla? De på 4gb er så og si nye. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Trenger ikke å kaste ting som funger, hvis du først får maskinen å bli stabil, men det er vanskeligere å få forskjellige brikker å fungere likt, særlig hvis det er 1.5 volt brikker sammen med 1.65 volt. Enten må du ha for mye eller for lite med volt og håpe på det funger uten problemer, særlig når du overklokker. Lenke til kommentar
Dibest1 Skrevet 31. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2016 Trenger ikke å kaste ting som funger, hvis du først får maskinen å bli stabil, men det er vanskeligere å få forskjellige brikker å fungere likt, særlig hvis det er 1.5 volt brikker sammen med 1.65 volt. Enten må du ha for mye eller for lite med volt og håpe på det funger uten problemer, særlig når du overklokker. tenker uansett å ta de ut av PCen og legge de bort etter informasjonen jeg har fått her. Er vel kanskje ikke så lett å få solgt slike brikker heller. Får kanskje lagre de til evt. senere bruk. Takk for hjelp Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 (endret) Samtlige PC-er jeg har bygget de siste årene setter speningen automatisk etter SPD-infoen for hver enkelt slot. Samme med timing og frekvenser. Dog mulig den setter hastighet lik som til laveste brikke. Og 666MHz tilsvarer 1333MHz datarate. Edit: Men har du ikke bruk for mere enn 8GB minne så taper du ingenting på å ta de ut heller. Endret 31. januar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Dibest1 Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 Samtlige PC-er jeg har bygget de siste årene setter speningen automatisk etter SPD-infoen for hver enkelt slot. Samme med timing og frekvenser. Dog mulig den setter hastighet lik som til laveste brikke. Og 666MHz tilsvarer 1333MHz datarate. Edit: Men har du ikke bruk for mere enn 8GB minne så taper du ingenting på å ta de ut heller. Ok. Jeg tok de ut og ser at "speccy" økte MHz til 932 nå. Har ikke bruk over 8 GB registrert til nå. Får håpe det er optimalt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå