Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan koble 2 spolet element og hvilken port kan jeg ha?

Håkonv

Anbefalte innlegg

Hei.

Treng litt hjelp til hvordan koble eit to spolet element. Treng ogso litt hjelp til port.

Har en forsterker, boss r3400d, den har desse spesifikasjonane:

3400 W MAX Power, 1 Channel 2550 W X 1 RMS @ 1 ohm 1275 W X 1 RMS @ 2 ohm 638 W X 1 RMS @ 4 ohm 5100 W X 1 RMS Strapped Bridged Power @ 2 ohm.

Skal koble den til dette elementet. Men vet ikke hvordan jeg kobler det, siden den er to spolet.

http://www.bassbrothers.no/bilstereo/basshoeyttalere/12/ground-zero-gzrw-30xspl-d2

Porten som er anbefalt er 16cm diameter og 30cm lang. Men basskassa er for liten til det. Går det and å bruke anna form enn rund? Og hvordan kan jeg regne ut kor stor jeg trenger når jeg har målene fra en rund? Går det med andre former enn firkantet og rund?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver spole fungerer som én høyttaler. du kan da koble de i parallell og få 1 ohm, eller koble de i serie og få 4 ohm.

Parallell: Koble sammen begge pluss og koble de til pluss på forsterker. Koble sammen begge minus og koble de til minus på forsterker.

Serie: Fra pluss på forsterker til pluss på spole1. Fra minus på spole1 til pluss på spole2. Fra minus på spole2 til minus på forsterker.

Kassa kan ha akkurat åssen form du vil bare det innvendige volumet er det samme.

Merk at med den porten du oppga må volumet i kassa være på 60 liter.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hver spole fungerer som én høyttaler. du kan da koble de i parallell og få 1 ohm, eller koble de i serie og få 4 ohm.

Parallell: Koble sammen begge pluss og koble de til pluss på forsterker. Koble sammen begge minus og koble de til minus på forsterker.

Serie: Fra pluss på forsterker til pluss på spole1. Fra minus på spole1 til pluss på spole2. Fra minus på spole2 til minus på forsterker.

Kassa kan ha akkurat åssen form du vil bare det innvendige volumet er det samme.

Merk at med den porten du oppga må volumet i kassa være på 60 liter.

Takk for raskt svar. Tenke kanskje no at det hadde blitt betre med denne? Serie koblet. http://www.bassbrothers.no/bilstereo/basshoeyttalere/12/ground-zero-gzrw-30xspl-d1

Tenkte på forma på porten ikke kassa. Å kasse har jeg, 60L.

Lenke til kommentar

Det vanligste er rund, firkanta og rektangulær (slot port). De kan ha bøyer og vinkler men er usikker på utregningene der. For et rundt rør vil jeg tippe senterlinja i røret må være like lang som for en rett port. Diameteren må selvsagt også være lik hele veien.

Forsterkeren din klarer 1 ohm så 2x2 ohm-elementet er ikke en dum idé. Mer at dette setter store krav til strømforsyning.

post-18544-0-03650800-1454252880_thumb.jpg

post-18544-0-36116700-1454252889_thumb.jpg

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det vanligste er rund, firkanta og rektangulær (slot port). De kan ha bøyer og vinkler men er usikker på utregningene der. For et rundt rør vil jeg tippe senterlinja i røret må være like lang som for en rett port. Diameteren må selvsagt også være lik hele veien.

Forsterkeren din klarer 1 ohm så 2x2 ohm-elementet er ikke en dum idé. Mer at dette setter store krav til strømforsyning.

Men blir ikkje det for mykje wrms igjen når det e 1 ohm da?

Lenke til kommentar

Det er bedre å ha for mye effekt tilgjengelig enn for lite. Effekten styrer du jo til syvende og sist med volumkontrollen.

At forsterkeren er svakere enn elementet er absolutt ingen garanti for at det ikke sprenges. Heller motsatt.

Kjøper du 2x2 ohm så kan du lett velge mellom maks effekt (1 ohm) og maks stabilitet (4 ohm). Kjøper du 2x1 ohm så har du egentlig kun ett valg. 2 ohm.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...