jjkoggan Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 (endret) Jada, Hollywood maler et nøye bildet av fattigdom i USA! Hva gjør Norge med folk som ikke har råd til husleia fordi de kaster bort alle sine penger på narkotika/alkohol/gambling eller generellt uansvarlig slik at uansett hvor penger de får, blir de fattige?Det er klart, det er altfor mange tragiske eksempler av altfor mange folk i USA men når "fattig" naboen min som tjener 60% av median inntekt I usa har en fin leilighet, eier sin egen ny bil og reiser til Europa til sommeren og har en levestandard ikke ulikt middelklassen blant mange land i sørEuropa, det synes jeg fattigdommen i USA måles av galt målestokk.Junkyer er et luksusproblem, største problemet er kriminalisering istedenfor tilbud og behandling. For å få råd til narkotika så er man nødt til å ha penger, dersom vi ikke hadde hatt trygdeordninger så hadde vi hatt mye mer kriminalitet. I Norge har vi relativt få uteliggere, de som er der har ofte problemer med rus eller psykiske problemer. Ofte kommer de fleste inn i et eller annet system med tiden. Det negative er overdosedødsfall som vi topper, en bra ting er sprøyterom og bedre hadde vært om man satset mer på helsesektoren, og avkriminaliserte bruk og isteden konsentrerte seg om å ta "toppene". Du svarer ikke spørsmålet. Hva skjer med folk som mister alle sine penger? Går de aldri til å selge alt de har til å betale deres husleie? Mange rike folk greier å kaste bort alle sine penger, trygde klarer ikke å gi nok penger til disse folk Siden noen kaster bort penga sine på knark og fyll istedenfor mat og hjem, så skal altså ikke alle de andre som trenger trygda for å holde liv i seg og familien få dette? Hva i alle dager har disse kriminelle å gjøre med de fattige folk utover at begge sliter med å ha råd til livets opphold? Man kan da ikke holde på sånn, det vil alltid være råtne epler uten at det er de som skal legge grunnlaget for landets velferdssystem. Gouldfan hevdet at slike desperate folk ikke eksisterte i Norge. Alle land har slike folk. Generøs velferd fungerer helt fint når det ikke finnes store deler av befolkningen som har det vanskelig å bli produktivt. Rasisme og segregering i et multikulturellt samfunn samt forskjellige syn om arbeidsmoral, utdannelse kan føre til at mange ville helst leve på trygd enn å bli produktivt, særlig hvis det blir et komfortabelt liv Dette ser vi rundt Europa blant etniske minoriteter. Hva skjer når det blir 40% etniske minoriteter i Europa? To ting skjer- arbeidsledigheten øker slik at fære produktive folk må støtte enda mer mindre produktive folk og støtte for en generøs velferdstat blir lavere når disse folk ikke ser ut som Kari og Ola Endret 23. februar 2016 av jjkoggan Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Det er bare ett stort problem med Bernie; Han vil ikke få gjennomført noe som helst i Kongressen. For det første er det fortsatt muligheter for en GOP-ledet Kongress etter høstens valg, og for det andre så mangler han bred støtte fra Demokratene i Kongressen. Jeg tror Bernie (eller en kandidat som han) er minst fire, kanskje åtte år for tidlig ute. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Det er bare ett stort problem med Bernie; Han vil ikke få gjennomført noe som helst i Kongressen. For det første er det fortsatt muligheter for en GOP-ledet Kongress etter høstens valg, og for det andre så mangler han bred støtte fra Demokratene i Kongressen. Jeg tror Bernie (eller en kandidat som han) er minst fire, kanskje åtte år for tidlig ute.Meningsmålinger viser ikke store endringer mot venstre, men større avstand mellom høyre og venstre. Denne polarisering fører ikke til noe godt, Denne valgkamp har populistene Trump og Sanders en god sjanse, ikke pga politikken sin men fordi de er populister som klager og skriker på mainstream media og mainstream politikere. De uttrykker velgernes frustrasjon med dagens politikk og media, ikke fordi de ønsker store ideologiske endringer men fordi de synes kongressen og presidenten er idioter og/eller korrupte Den norske fantasien at amerikanere mener skandinaviske politikken er overlegen og bør bli kopiert i USA er bare en fantasi. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Det er ikke en fantasi jeg deler ihvertfall, og kjenner ingen andre nordmenn som mener amerikanere tror den norske politikken er overlegen. En stor del av familien min er amerikansk born and raised, ser ikke ut som de tror nordmenn har denne fantasien heller. Jeg snublet forøvrig over en morsom video for etpar år siden som jeg legger ved. Ikke fordi jeg har noen fantasier eller henger alle mine håp på at mannen har fantasier om oss. Heller ikke fordi Cathy Griffin ofte inkluderer "Norway" nærmest som et buzzword uansett hva hun snakker om (f.eks. NYE med Anderson Cooper, but I digress), men fordi mannen her rett og slett er morsom i fremføringen sin og setter ting litt på spissen. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Det er ikke en fantasi jeg deler ihvertfall, og kjenner ingen andre nordmenn som mener amerikanere tror den norske politikken er overlegen. En stor del av familien min er amerikansk born and raised, ser ikke ut som de tror nordmenn har denne fantasien heller. Jeg snublet forøvrig over en morsom video for etpar år siden som jeg legger ved. Ikke fordi jeg har noen fantasier eller henger alle mine håp på at mannen har fantasier om oss. Heller ikke fordi Cathy Griffin ofte inkluderer "Norway" nærmest som et buzzword uansett hva hun snakker om (f.eks. NYE med Anderson Cooper, but I digress), men fordi mannen her rett og slett er morsom i fremføringen sin og setter ting litt på spissen. Det han må svarer på er hvorfor sosialdemokratiene rundt Europa ikke får de samme økonomiske resultater som Skandinavia mens europeiske amerikanere tjener mer penger (gjennomsnittet) når de flytter til USA enn tidligere landsmenn Er enig at resultatene i Skandinavia ville overraske mange konservative amerikanere. Spørsmålet er scalability, er Skandinavia en outlier? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Det han må svarer på er hvorfor sosialdemokratiene rundt Europa ikke får de samme økonomiske resultater som Skandinavia mens europeiske amerikanere tjener mer penger (gjennomsnittet) når de flytter til USA enn tidligere landsmenn Er enig at resultatene i Skandinavia ville overraske mange konservative amerikanere. Spørsmålet er scalability, er Skandinavia en outlier? Han burde kanskje lage en ny video om dette. Jeg har sett fremstillinger om at Scandinavia er en europeisk solskinnshistorie, og at innenfor Scandinavia er Norge en solskinnshistorie. Er det direkte overførbart til andre land? Jeg har mine tvil, og det handler ikke bare om størrelsen. Jeg fortalte deg tidligere at jeg mener det kan være interessant å se hvordan landet man bor i oppfattes av andre. Det er mange analytikere som deler synspunktene i videoen over, men også mange som har uttalt seg ganske annerledes og mer kritisk til Norge i lignende videoer, TV-innslag osv. Felles for de fleste positive oppfatningene er at de baserer seg på erfaringene og tallene Norge har å vise til. De fleste negative analysene (ikke alle, men de fleste jeg har sett) baserer seg på ideologi og modeller. Begge sider har mye rett, den norske solskinnshistorien burde vært umulig, men i det norske tilfellet sier virkeligheten noe annet. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Det han må svarer på er hvorfor sosialdemokratiene rundt Europa ikke får de samme økonomiske resultater som Skandinavia mens europeiske amerikanere tjener mer penger (gjennomsnittet) når de flytter til USA enn tidligere landsmenn Er enig at resultatene i Skandinavia ville overraske mange konservative amerikanere. Spørsmålet er scalability, er Skandinavia en outlier? Han burde kanskje lage en ny video om dette. Jeg har sett fremstillinger om at Scandinavia er en europeisk solskinnshistorie, og at innenfor Scandinavia er Norge en solskinnshistorie. Er det direkte overførbart til andre land? Jeg har mine tvil, og det handler ikke bare om størrelsen. Jeg fortalte deg tidligere at jeg mener det kan være interessant å se hvordan landet man bor i oppfattes av andre. Det er mange analytikere som deler synspunktene i videoen over, men også mange som har uttalt seg ganske annerledes og mer kritisk til Norge i lignende videoer, TV-innslag osv. Felles for de fleste positive oppfatningene er at de baserer seg på erfaringene og tallene Norge har å vise til. De fleste negative analysene (ikke alle, men de fleste jeg har sett) baserer seg på ideologi og modeller. Begge sider har mye rett, den norske solskinnshistorien burde vært umulig, men i det norske tilfellet sier virkeligheten noe annet. Jeg går med nobelprisvinnende økonom Miltin Friedman når han ble spurt om Skandinavia og fattigdom Scandinavian economist once stated to Milton Friedman: "In Scandinavia we have no poverty." Milton Friedman replied, "That's interesting, because in America among Scandinavians, we have no poverty either." Indeed, the poverty rate for Americans with Swedish ancestry is only 6.7%, half the U.S average. Economists Geranda Notten and Chris de Neubourg have calculated the poverty rate in Sweden using the American poverty threshold, finding it to be an identical 6.7% The Scandinavian economies have a very small homogenous population. That enables them to get away with a great deal they couldn’t otherwise get away with. What works for Sweden won’t work for France or Germany or Italy … in a homogenous culture, they are willing to pay higher taxes in order to achieve commonly held goals. But common goals are much harder to come by in larger more heterogeneous populations Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 I følge Victor Norman kan den norsk vekst i oljealderen forklares ved hjelp av svensk vekst + olje (flaks) + utvikling hos handelspartnere og valutasvingninger (hovedsakelig pga. Kina. Flaks). Hvis dette stemmer, og jeg tviler egentlig ikke på det, så er ikke den norske modellen spesielt suksessfull ift. den nordiske. Det er gode resultater det også, for all del. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 I en lengre periode for noen ti-år siden var Norge en favoritt-hakkekylling for svenskene. Våre svenskevitser var en respons på deres norrbagg-vitser, og nordmenn ble av mange ansett som blærete oljetullinger. Det skjuler seg endel anerkjennelse (og misunnelse) av forskjeller i lott mellom de to landene i det. Norge har absolutt vært heldig med naturressurser, oljen en av dem. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 I en lengre periode for noen ti-år siden var Norge en favoritt-hakkekylling for svenskene. Våre svenskevitser var en respons på deres norrbagg-vitser, og nordmenn ble av mange ansett som blærete oljetullinger. Det skjuler seg endel anerkjennelse (og misunnelse) av forskjeller i lott mellom de to landene i det. Norge har absolutt vært heldig med naturressurser, oljen en av dem.Dette fortsetter i Wisconsin, Minnesota og Iowa, usually involving the stupid but hard working Norwegian. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Hehe min onkel satt i ledelsen hos Chrysler til han ble pensjonist, men resten av familien er i CA. Hver gang jeg er på besøk vanker det svenske norskevitser. Pussig, for vi er norske eller norskamerikanere alle sammen. Kanskje humor er sunt. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Jada, Hollywood maler et nøye bildet av fattigdom i USA! Hva gjør Norge med folk som ikke har råd til husleia fordi de kaster bort alle sine penger på narkotika/alkohol/gambling eller generellt uansvarlig slik at uansett hvor penger de får, blir de fattige?Det er klart, det er altfor mange tragiske eksempler av altfor mange folk i USA men når "fattig" naboen min som tjener 60% av median inntekt I usa har en fin leilighet, eier sin egen ny bil og reiser til Europa til sommeren og har en levestandard ikke ulikt middelklassen blant mange land i sørEuropa, det synes jeg fattigdommen i USA måles av galt målestokk.Junkyer er et luksusproblem, største problemet er kriminalisering istedenfor tilbud og behandling. For å få råd til narkotika så er man nødt til å ha penger, dersom vi ikke hadde hatt trygdeordninger så hadde vi hatt mye mer kriminalitet. I Norge har vi relativt få uteliggere, de som er der har ofte problemer med rus eller psykiske problemer. Ofte kommer de fleste inn i et eller annet system med tiden. Det negative er overdosedødsfall som vi topper, en bra ting er sprøyterom og bedre hadde vært om man satset mer på helsesektoren, og avkriminaliserte bruk og isteden konsentrerte seg om å ta "toppene". Du svarer ikke spørsmålet. Hva skjer med folk som mister alle sine penger? Går de aldri til å selge alt de har til å betale deres husleie? Mange rike folk greier å kaste bort alle sine penger, trygde klarer ikke å gi nok penger til disse folkSiden noen kaster bort penga sine på knark og fyll istedenfor mat og hjem, så skal altså ikke alle de andre som trenger trygda for å holde liv i seg og familien få dette? Hva i alle dager har disse kriminelle å gjøre med de fattige folk utover at begge sliter med å ha råd til livets opphold? Man kan da ikke holde på sånn, det vil alltid være råtne epler uten at det er de som skal legge grunnlaget for landets velferdssystem. Gouldfan hevdet at slike desperate folk ikke eksisterte i Norge. Alle land har slike folk. Generøs velferd fungerer helt fint når det ikke finnes store deler av befolkningen som har det vanskelig å bli produktivt. Rasisme og segregering i et multikulturellt samfunn samt forskjellige syn om arbeidsmoral, utdannelse kan føre til at mange ville helst leve på trygd enn å bli produktivt, særlig hvis det blir et komfortabelt liv Dette ser vi rundt Europa blant etniske minoriteter. Hva skjer når det blir 40% etniske minoriteter i Europa? To ting skjer- arbeidsledigheten øker slik at fære produktive folk må støtte enda mer mindre produktive folk og støtte for en generøs velferdstat blir lavere når disse folk ikke ser ut som Kari og Ola Dette er hovedsakelig en fordomm. De aller fleste innvandrere tar hvilken som helst jobb. Og ofte jobber nordmenn ikke vil ha. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 (endret) Jada, Hollywood maler et nøye bildet av fattigdom i USA! Hva gjør Norge med folk som ikke har råd til husleia fordi de kaster bort alle sine penger på narkotika/alkohol/gambling eller generellt uansvarlig slik at uansett hvor penger de får, blir de fattige?Det er klart, det er altfor mange tragiske eksempler av altfor mange folk i USA men når "fattig" naboen min som tjener 60% av median inntekt I usa har en fin leilighet, eier sin egen ny bil og reiser til Europa til sommeren og har en levestandard ikke ulikt middelklassen blant mange land i sørEuropa, det synes jeg fattigdommen i USA måles av galt målestokk.Junkyer er et luksusproblem, største problemet er kriminalisering istedenfor tilbud og behandling. For å få råd til narkotika så er man nødt til å ha penger, dersom vi ikke hadde hatt trygdeordninger så hadde vi hatt mye mer kriminalitet. I Norge har vi relativt få uteliggere, de som er der har ofte problemer med rus eller psykiske problemer. Ofte kommer de fleste inn i et eller annet system med tiden. Det negative er overdosedødsfall som vi topper, en bra ting er sprøyterom og bedre hadde vært om man satset mer på helsesektoren, og avkriminaliserte bruk og isteden konsentrerte seg om å ta "toppene". Du svarer ikke spørsmålet. Hva skjer med folk som mister alle sine penger? Går de aldri til å selge alt de har til å betale deres husleie? Mange rike folk greier å kaste bort alle sine penger, trygde klarer ikke å gi nok penger til disse folkSiden noen kaster bort penga sine på knark og fyll istedenfor mat og hjem, så skal altså ikke alle de andre som trenger trygda for å holde liv i seg og familien få dette? Hva i alle dager har disse kriminelle å gjøre med de fattige folk utover at begge sliter med å ha råd til livets opphold? Man kan da ikke holde på sånn, det vil alltid være råtne epler uten at det er de som skal legge grunnlaget for landets velferdssystem. Gouldfan hevdet at slike desperate folk ikke eksisterte i Norge. Alle land har slike folk. Generøs velferd fungerer helt fint når det ikke finnes store deler av befolkningen som har det vanskelig å bli produktivt. Rasisme og segregering i et multikulturellt samfunn samt forskjellige syn om arbeidsmoral, utdannelse kan føre til at mange ville helst leve på trygd enn å bli produktivt, særlig hvis det blir et komfortabelt liv Dette ser vi rundt Europa blant etniske minoriteter. Hva skjer når det blir 40% etniske minoriteter i Europa? To ting skjer- arbeidsledigheten øker slik at fære produktive folk må støtte enda mer mindre produktive folk og støtte for en generøs velferdstat blir lavere når disse folk ikke ser ut som Kari og Ola Hva er det du snakker om? Kameraten min gav bort 200000 av studielånet sitt under psykose. Det som skjedde var at studielånet hans ble slettet og han ble umyndiggjort med verge. Det samme vil skje med spillegale siden det også er en psykisk lidelse. Dvs da får en verge en advokat ansvaret for økonomien din, og du kan ikke lenger kaste 200000 ut av vinduet!! Dersom retten også bestemmer at du var psykisk syk når du tok opp lån, så blir lån slettet. Det er hva som skjer!! Endret 24. februar 2016 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Hva er det du snakker om? Kameraten min gav bort 200000 av studielånet sitt under psykose. Det som skjedde var at studielånet hans ble slettet og han ble umyndiggjort med verge. Det samme vil skje med spillegale siden det også er en psykisk lidelse. Dvs da får en verge en advokat ansvaret for økonomien din, og du kan ikke lenger kaste 200000 ut av vinduet!! Dersom retten også bestemmer at du var psykisk syk når du tok opp lån, så blir lån slettet. Det er hva som skjer!! Selv om du har et hus og nok mat så finnes det mange desperate folk som lider av avhengighets problemer. De blir desperate til å ha nok penger til å kjøpe det de MÅ ha, selv om de aldri sulter eller blir hjemløse. En del låner penger fra kriminelle til å få det de må ha og deres gjeld blir aldri slettet, som selvfølgelig gjør dem enda mer desperate. Pawnshops rundt USA er fullt av folk som har varme hus og nok mat, men som er desperate for penger til å få det de må ha. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 (endret) Hva er det du snakker om? Kameraten min gav bort 200000 av studielånet sitt under psykose. Det som skjedde var at studielånet hans ble slettet og han ble umyndiggjort med verge. Det samme vil skje med spillegale siden det også er en psykisk lidelse. Dvs da får en verge en advokat ansvaret for økonomien din, og du kan ikke lenger kaste 200000 ut av vinduet!! Dersom retten også bestemmer at du var psykisk syk når du tok opp lån, så blir lån slettet. Det er hva som skjer!! Selv om du har et hus og nok mat så finnes det mange desperate folk som lider av avhengighets problemer. De blir desperate til å ha nok penger til å kjøpe det de MÅ ha, selv om de aldri sulter eller blir hjemløse. En del låner penger fra kriminelle til å få det de må ha og deres gjeld blir aldri slettet, som selvfølgelig gjør dem enda mer desperate. Pawnshops rundt USA er fullt av folk som har varme hus og nok mat, men som er desperate for penger til å få det de må ha. Kameraten min fikk ikke noe lån av kriminelle, idag har han fått tilbake vergeretten og har tilogmed en egen regningskonto som står urørt, fordi han ikke vil bli gjort umyndiggjort igjen. Rus, psykisk, spillegale faller alle inn i den kategorien. De blir tatt vare på av systemet, og får ikke penger. De får stønad direkte til mat, og helsepersonell følger ofte opp og handler for dem. Sett iforhold til USA så er USA rene Texas ville vesten, der folk pantsetter protesebeinet sitt som de mistet i krigen for å kjøpe seg crack. Det illegale spillemiljøet vil jeg si er snevert i Norge, når bettson og poker nå igjen vel er lovlig på nett, har man et problem så sperrer de visakortet. Ulovlige spilleklubber fins i storbyen som Oslo og Gøteborg, men det er mest for de store kara fra Sahara, som Nokasgjengen og andre kriminelle. De aller fleste spiller på bettesider eller Norsk tipping eller hva det heter. En del låner penger av kriminelle?, vel for det første så er det ulovlig svart gjeld, og jeg tror det omtrent bare gjelder folk som er narkomane. Endret 24. februar 2016 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Ellers tror jeg narkodealere flest er smarte nok til å ikke låne bort mer enn 100000 til folk som har verge og ikke får penger fysisk. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Det er ikke en fantasi jeg deler ihvertfall, og kjenner ingen andre nordmenn som mener amerikanere tror den norske politikken er overlegen. En stor del av familien min er amerikansk born and raised, ser ikke ut som de tror nordmenn har denne fantasien heller. Jeg snublet forøvrig over en morsom video for etpar år siden som jeg legger ved. Ikke fordi jeg har noen fantasier eller henger alle mine håp på at mannen har fantasier om oss. Heller ikke fordi Cathy Griffin ofte inkluderer "Norway" nærmest som et buzzword uansett hva hun snakker om (f.eks. NYE med Anderson Cooper, but I digress), men fordi mannen her rett og slett er morsom i fremføringen sin og setter ting litt på spissen. Det han må svarer på er hvorfor sosialdemokratiene rundt Europa ikke får de samme økonomiske resultater som Skandinavia mens europeiske amerikanere tjener mer penger (gjennomsnittet) når de flytter til USA enn tidligere landsmenn Er enig at resultatene i Skandinavia ville overraske mange konservative amerikanere. Spørsmålet er scalability, er Skandinavia en outlier? Forskjellen er at fattigdomsproblemet er større i amerika. Lønningene er større og bilene er større og billigere, og hus er vel uten at jeg vet rimeligere også. Feks for 40-50000 i Amerrica så får man en rimelig ny bil... Avgiftene er ikke der. Men boms er det overalt, som tigger penger til mat fordi de sannsyneligvis er vanlige folk krigsveteran, ufør, psykisk syk eller narkoman. Disse folkene har det klart bedre i Norge. Jeg tør påstå at de aller fleste tiggere pr idag i Norge er rumenske. Da narkisene har fått = Oslo som er en annen fin greie med Norge. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 (endret) Det han må svarer på er hvorfor sosialdemokratiene rundt Europa ikke får de samme økonomiske resultater som Skandinavia mens europeiske amerikanere tjener mer penger (gjennomsnittet) når de flytter til USA enn tidligere landsmenn Er enig at resultatene i Skandinavia ville overraske mange konservative amerikanere. Spørsmålet er scalability, er Skandinavia en outlier? Han burde kanskje lage en ny video om dette. Jeg har sett fremstillinger om at Scandinavia er en europeisk solskinnshistorie, og at innenfor Scandinavia er Norge en solskinnshistorie. Er det direkte overførbart til andre land? Jeg har mine tvil, og det handler ikke bare om størrelsen. Jeg fortalte deg tidligere at jeg mener det kan være interessant å se hvordan landet man bor i oppfattes av andre. Det er mange analytikere som deler synspunktene i videoen over, men også mange som har uttalt seg ganske annerledes og mer kritisk til Norge i lignende videoer, TV-innslag osv. Felles for de fleste positive oppfatningene er at de baserer seg på erfaringene og tallene Norge har å vise til. De fleste negative analysene (ikke alle, men de fleste jeg har sett) baserer seg på ideologi og modeller. Begge sider har mye rett, den norske solskinnshistorien burde vært umulig, men i det norske tilfellet sier virkeligheten noe annet. Jeg går med nobelprisvinnende økonom Miltin Friedman når han ble spurt om Skandinavia og fattigdomScandinavian economist once stated to Milton Friedman: "In Scandinavia we have no poverty." Milton Friedman replied, "That's interesting, because in America among Scandinavians, we have no poverty either." Indeed, the poverty rate for Americans with Swedish ancestry is only 6.7%, half the U.S average. Economists Geranda Notten and Chris de Neubourg have calculated the poverty rate in Sweden using the American poverty threshold, finding it to be an identical 6.7% The Scandinavian economies have a very small homogenous population. That enables them to get away with a great deal they couldn’t otherwise get away with. What works for Sweden won’t work for France or Germany or Italy … in a homogenous culture, they are willing to pay higher taxes in order to achieve commonly held goals. But common goals are much harder to come by in larger more heterogeneous populations Jeg hører veldig ofte fra Ammerica at det er fordi de har olje, eller fordi de er så få. Sverige har en relativt stor populasjon sammenlignet med Norge, og de får det da til. Danmark er fler, de har også nordiske modellen, bare mer liberale til en lille en. USA er et gigantisk nettverk av stater. Dersom hver og en stat proporsjonerer hvert budgett etter et trygdesystem så blir det noe annet. Det kan ikke være like vilkår for Detroit og New Orleans som for New York etc.... Da statene er helt totalt forskjellige iforhold til innkomst og befolkning. De har muligheten til å proporsjonere lokalt og annet føderalt. Endret 25. februar 2016 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Jada, Hollywood maler et nøye bildet av fattigdom i USA! Hva gjør Norge med folk som ikke har råd til husleia fordi de kaster bort alle sine penger på narkotika/alkohol/gambling eller generellt uansvarlig slik at uansett hvor penger de får, blir de fattige?Det er klart, det er altfor mange tragiske eksempler av altfor mange folk i USA men når "fattig" naboen min som tjener 60% av median inntekt I usa har en fin leilighet, eier sin egen ny bil og reiser til Europa til sommeren og har en levestandard ikke ulikt middelklassen blant mange land i sørEuropa, det synes jeg fattigdommen i USA måles av galt målestokk.Junkyer er et luksusproblem, største problemet er kriminalisering istedenfor tilbud og behandling. For å få råd til narkotika så er man nødt til å ha penger, dersom vi ikke hadde hatt trygdeordninger så hadde vi hatt mye mer kriminalitet. I Norge har vi relativt få uteliggere, de som er der har ofte problemer med rus eller psykiske problemer. Ofte kommer de fleste inn i et eller annet system med tiden. Det negative er overdosedødsfall som vi topper, en bra ting er sprøyterom og bedre hadde vært om man satset mer på helsesektoren, og avkriminaliserte bruk og isteden konsentrerte seg om å ta "toppene". Du svarer ikke spørsmålet. Hva skjer med folk som mister alle sine penger? Går de aldri til å selge alt de har til å betale deres husleie? Mange rike folk greier å kaste bort alle sine penger, trygde klarer ikke å gi nok penger til disse folkSiden noen kaster bort penga sine på knark og fyll istedenfor mat og hjem, så skal altså ikke alle de andre som trenger trygda for å holde liv i seg og familien få dette? Hva i alle dager har disse kriminelle å gjøre med de fattige folk utover at begge sliter med å ha råd til livets opphold? Man kan da ikke holde på sånn, det vil alltid være råtne epler uten at det er de som skal legge grunnlaget for landets velferdssystem. Gouldfan hevdet at slike desperate folk ikke eksisterte i Norge. Alle land har slike folk. Generøs velferd fungerer helt fint når det ikke finnes store deler av befolkningen som har det vanskelig å bli produktivt. Rasisme og segregering i et multikulturellt samfunn samt forskjellige syn om arbeidsmoral, utdannelse kan føre til at mange ville helst leve på trygd enn å bli produktivt, særlig hvis det blir et komfortabelt liv Dette ser vi rundt Europa blant etniske minoriteter. Hva skjer når det blir 40% etniske minoriteter i Europa? To ting skjer- arbeidsledigheten øker slik at fære produktive folk må støtte enda mer mindre produktive folk og støtte for en generøs velferdstat blir lavere når disse folk ikke ser ut som Kari og Ola Dette er hovedsakelig en fordomm. De aller fleste innvandrere tar hvilken som helst jobb. Og ofte jobber nordmenn ikke vil ha.De får ikke mange jobber pga rasisme eller lavutdannelse eller språkvansker blant annet. Flere gir seg etterhvert. Resultatet blir at de blir mindre produktive Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Hva er det du snakker om? Kameraten min gav bort 200000 av studielånet sitt under psykose. Det som skjedde var at studielånet hans ble slettet og han ble umyndiggjort med verge. Det samme vil skje med spillegale siden det også er en psykisk lidelse. Dvs da får en verge en advokat ansvaret for økonomien din, og du kan ikke lenger kaste 200000 ut av vinduet!! Dersom retten også bestemmer at du var psykisk syk når du tok opp lån, så blir lån slettet. Det er hva som skjer!! Selv om du har et hus og nok mat så finnes det mange desperate folk som lider av avhengighets problemer. De blir desperate til å ha nok penger til å kjøpe det de MÅ ha, selv om de aldri sulter eller blir hjemløse. En del låner penger fra kriminelle til å få det de må ha og deres gjeld blir aldri slettet, som selvfølgelig gjør dem enda mer desperate. Pawnshops rundt USA er fullt av folk som har varme hus og nok mat, men som er desperate for penger til å få det de må ha. Kameraten min fikk ikke noe lån av kriminelle, idag har han fått tilbake vergeretten og har tilogmed en egen regningskonto som står urørt, fordi han ikke vil bli gjort umyndiggjort igjen. Rus, psykisk, spillegale faller alle inn i den kategorien. De blir tatt vare på av systemet, og får ikke penger. De får stønad direkte til mat, og helsepersonell følger ofte opp og handler for dem. Sett iforhold til USA så er USA rene Texas ville vesten, der folk pantsetter protesebeinet sitt som de mistet i krigen for å kjøpe seg crack. Det illegale spillemiljøet vil jeg si er snevert i Norge, når bettson og poker nå igjen vel er lovlig på nett, har man et problem så sperrer de visakortet. Ulovlige spilleklubber fins i storbyen som Oslo og Gøteborg, men det er mest for de store kara fra Sahara, som Nokasgjengen og andre kriminelle. De aller fleste spiller på bettesider eller Norsk tipping eller hva det heter. En del låner penger av kriminelle?, vel for det første så er det ulovlig svart gjeld, og jeg tror det omtrent bare gjelder folk som er narkomane. Du er naiv til å tro at alle med avhengighet problemer greier seg fint og ikke deltar i kriminelle handlinger eller er desperate nok tilby selge alt de har Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå