Gå til innhold

Bernie Sanders er kansje ikke så ille som folk tror?

Anbefalte innlegg

Det er ikke en fantasi jeg deler ihvertfall, og kjenner ingen andre nordmenn som mener amerikanere tror den norske politikken er overlegen. En stor del av familien min er amerikansk born and raised, ser ikke ut som de tror nordmenn har denne fantasien heller.

Jeg snublet forøvrig over en morsom video for etpar år siden som jeg legger ved. Ikke fordi jeg har noen fantasier eller henger alle mine håp på at mannen har fantasier om oss. Heller ikke fordi Cathy Griffin ofte inkluderer "Norway" nærmest som et buzzword uansett hva hun snakker om (f.eks. NYE med Anderson Cooper, but I digress), men fordi mannen her rett og slett er morsom i fremføringen sin og setter ting litt på spissen. :grin:

Det han må svarer på er hvorfor sosialdemokratiene rundt Europa ikke får de samme økonomiske resultater som Skandinavia mens europeiske amerikanere tjener mer penger (gjennomsnittet) når de flytter til USA enn tidligere landsmenn

Er enig at resultatene i Skandinavia ville overraske mange konservative amerikanere. Spørsmålet er scalability, er Skandinavia en outlier?

Forskjellen er at fattigdomsproblemet er større i amerika. Lønningene er større og bilene er større og billigere, og hus er vel uten at jeg vet rimeligere også. Feks for 40-50000 i Amerrica så får man en rimelig ny bil... Avgiftene er ikke der.

Men boms er det overalt, som tigger penger til mat fordi de sannsyneligvis er vanlige folk krigsveteran, ufør, psykisk syk eller narkoman.

Disse folkene har det klart bedre i Norge.

Jeg tør påstå at de aller fleste tiggere pr idag i Norge er rumenske. Da narkisene har fått = Oslo som er en annen fin greie med Norge.

Fattigdom er større i Usa men ikke blant skandinaviske amerikanere. De store problemer ligger hos minoriteter, noe Norge har til mye mindre grad.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det han må svarer på er hvorfor sosialdemokratiene rundt Europa ikke får de samme økonomiske resultater som Skandinavia mens europeiske amerikanere tjener mer penger (gjennomsnittet) når de flytter til USA enn tidligere landsmenn

Er enig at resultatene i Skandinavia ville overraske mange konservative amerikanere. Spørsmålet er scalability, er Skandinavia en outlier?

Han burde kanskje lage en ny video om dette. Jeg har sett fremstillinger om at Scandinavia er en europeisk solskinnshistorie, og at innenfor Scandinavia er Norge en solskinnshistorie. Er det direkte overførbart til andre land? Jeg har mine tvil, og det handler ikke bare om størrelsen.

Jeg fortalte deg tidligere at jeg mener det kan være interessant å se hvordan landet man bor i oppfattes av andre. Det er mange analytikere som deler synspunktene i videoen over, men også mange som har uttalt seg ganske annerledes og mer kritisk til Norge i lignende videoer, TV-innslag osv. Felles for de fleste positive oppfatningene er at de baserer seg på erfaringene og tallene Norge har å vise til. De fleste negative analysene (ikke alle, men de fleste jeg har sett) baserer seg på ideologi og modeller. Begge sider har mye rett, den norske solskinnshistorien burde vært umulig, men i det norske tilfellet sier virkeligheten noe annet.

Jeg går med nobelprisvinnende økonom Miltin Friedman når han ble spurt om Skandinavia og fattigdom

Scandinavian economist once stated to Milton Friedman: "In Scandinavia we have no poverty." Milton Friedman replied, "That's interesting, because in America among Scandinavians, we have no poverty either." Indeed, the poverty rate for Americans with Swedish ancestry is only 6.7%, half the U.S average. Economists Geranda Notten and Chris de Neubourg have calculated the poverty rate in Sweden using the American poverty threshold, finding it to be an identical 6.7%

The Scandinavian economies have a very small homogenous population. That enables them to get away with a great deal they couldn’t otherwise get away with. What works for Sweden won’t work for France or Germany or Italy … in a homogenous culture, they are willing to pay higher taxes in order to achieve commonly held goals. But common goals are much harder to come by in larger more heterogeneous populations

Jeg hører veldig ofte fra Ammerica at det er fordi de har olje, eller fordi de er så få.

Sverige har en relativt stor populasjon sammenlignet med Norge, og de får det da til. Danmark er fler, de har også nordiske modellen, bare mer liberale til en lille en.

USA er et gigantisk nettverk av stater. Dersom hver og en stat proporsjonerer hvert budgett etter et trygdesystem så blir det noe annet. Det kan ikke være like vilkår for Detroit og New Orleans som for New York etc.... Da statene er helt totalt forskjellige iforhold til innkomst og befolkning.

De har muligheten til å proporsjonere lokalt og annet føderalt.

Dette er slik det fungerer allerede.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...