Gå til innhold

Mest bang4buck skjermkort?


heipameg

Anbefalte innlegg

Jeg mangler bare et skjermkort igjen så er jeg klar for en ny PC.

Lurer på om noen visste om noen gode skjermkort med mest bang4buck? Må kunne håndtere nyere spill på god kvalitet.

 

Jeg har sett på en splitter ny gtx 960 for 1949kr, eller så har jeg en kompis som vil selge meg en gtx 760 for 1300kr. Noen tanker? 

Maks 2000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billigste GTX970 ligger på ~3000Kr, men det er med referansekjøler. De fleste vil anbefale med tredjepartskjøler som MSI's Gaming 4G som er en av de rimeligste i så måte, den ligger på ~3600Kr.

 

Ett R9 380, eller ett GTX960 med en god tredjepartskjøler får man rundt 2000Kr.

 

Om man sammenlikner disse R9 380/GTX960 selv med det billigste GTX970, så havner vi på ~identisk ytelse per krone, om vi regner GTX970 som 50% raskere i FullHD. Skjønt R9 380 er litt raskere enn GTX960 ut av boksen. Og går man for MSI's GTX970 Gaming 4G, så stemmer det ikke lenger med best bang for buck.

 

Ut av TPUs summary der ser vi videre at et GTX780 er kun ~15% raskere enn et R9 280X/7970GHz. Så et slikt AMD skjermkort til en tusenlapp er et mye bedre kjøp enn et GTX780 til 2000 Kr.

Lenke til kommentar

Nå må du gi deg, ett 970 er 50% raskere, men ett 780 kun 15%? Mulig jeg misforstår, men kan iværtfall dele min erfaring. Hadde 780 i gamle riggen, og lånte et 970 som ventekort mens jeg venta på det nye 980 ti i kortet mitt. Og i spill fikk jeg tilnærmet lik ytelse med 780 som på 970en, noe fps bak, men ikke mye forskjell. Er etter min erfaring rundt 5% ytelses forskjell fra 780 til 970, i FireStrike er det kun snakk om 300-500 (maks) poeng i forskjell (med begge på stock). Så kjøper man ett 780 for 2k så er man ikke langt unna 970 ytelse, så sparer lett 1k på et slikt kjøp (om man ser på ytelse).

Ett 780 for 2k er nok ett langt bedre kjøp enn 280x om man er ute etter ren ytelse. Og skal man ha ytelse så er min erfaring at pris/ytelse ratio minker jo høyere opp på stigen man går. Så derfor kan man ikke sammenligne ytelse/pris på mid-range og high-end card, det blir bare feil.

Ja 1k er billig for 280x, men dette kortet må tross alt byttes ut tidligere enn ett 780 kort om man skal henge med i tiden. Bedre kjøpe skikkelig en gang enn flere små oppgraderinger, for det blir dyrere i lengden. Så kan ikke si at et 280x til 1k er et bra kjøp, er en grunn til at det er så billig :p Tross alt blir nok ikke lenge før TS må innvestere i enda en skjermkort oppgradering om han går for 280x, dersom vi skal være litt realistiske ;)

Jeg sier vurder 970 eller 780, varer nok endel lengre enn 280x/380/960.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Du må lære deg å lese både tabeller og postene du svarer på. Jeg henviste til TPU's summary, og i denne klassen er det naturlig å gå ut fra at man spiller i FullHD. Gjennomsnittet av 19 spill (Altså "real world", ikke noe syntetisk benchmark) for GTX780 er som jeg skrev i forrige post. At GTX780 scorer ~15%, eller mer nøyaktig 17% raskere enn et 280X, og 14% raskere enn et 7970GHz. Ikke akkurat hva jeg vil si er verdt det dobbelte av hva du kan få et 280X/7970GHz for.

 

Men dette er bare et gjennomsnitt. AMD kortene suger i OpenGL, og ytelse fra spill til spill kan variere stort. I Wolfenstein (OpenGL) trenger man ikke mer enn et GTX660ti for å grisebanke AMD kortene. Mens i Shadow of mordor er selv GTX970 bare 18% raskere enn 7970GHz. Som igjen er nesten 50% raskere enn et GTX770.

 

Jeg tviler ikke på din erfaring med GTX780, men det er en helt annen arkitektur enn GTX970, og følgelig varierer resultatene fra spill til spill ganske drastisk der også.

 

Poenget mitt var uansett bare at om GTX780 skal være verdt det dobbelte av et 280X/7970GHz, så må det nesten være dobbelt så raskt også. Og det er det langt ifra i gjennomsnitt. Om man skal anbefale noe til 2000 Kr, så måtte det være 2x280X/7970GHz om man har PSU til det. ;)

Lenke til kommentar

Litt offtopic(men samtidig litt ontopic)

 

Er på utkikk på et bangfor the buck kort å ha fram til neste generasjon og ser på 960 og r9 380. Vurderer 960 mest pga drivere og at jeg har hørt at den egentlig er like bra straks man overclocker dem litt osv.

 

Hvor mye forskjell gjør 100 mhz mer clockspeed på en 960 i si f.eks fallout 4? i fps mener jeg.

Vurderte denne: https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/nvidia/evga-geforce-gtx960-4gb-sc-gaming/228042.11111/

Men de skrudde nettopp opp prisen(over helga med 200kr).

Får 960 (2gb) vel og merke ned i 1800 demobrukt.

f.eks https://www.komplett.no/product/871673/datautstyr/demovarer-billigkroken/skjermkort/gigabyte-geforce-gtx-960-2gb-demo#reviews

 

Ser den første har litt høyere fabrikks OC.

 

Begge er itx kort, så er vel litt begrenset med OC muligheter kontra fulllengde kort? Leser at det skal være fint mulig å overclocke 960 fulllengde kort til 1500mhz. men spørsmålet mitt er vel mer om hvor mye forskjell dette gjør i faktisk fps.

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar

Er strømforbruk av betydning for deg, dvs har du en normalt stor strømforsyning ?

 

780Ti brukt har 3gb minne og er vanskelig å slå til 2-2500,-

Har du bestemt deg for å gå for nytt ser det ut til at du har bra oversikt selv :)

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Er strømforbruk av betydning for deg, dvs har du en normalt stor strømforsyning ?

 

780Ti brukt har 3gb minne og er vanskelig å slå til 2-2500,-

Har du bestemt deg for å gå for nytt ser det ut til at du har bra oversikt selv :)

var mer nyskjerrig på hvor mye 100-200 mhz clockspeed gjør i fps på si 960? altså før man spytter i et par hundre lapper ekstra for bedre 3part kjølere.

 

 

Har normal strømforsyning. 650w.

Er også heller skeptisk til å kjøpe brukte grafikkkort til flere tusen på nett.  ihvertfall på finn.

Og  skal jo ha kort "nå" og ikke om 2mnd så 780 ti kortene som ligger ute koster betydelig mer enn 2-2500.

Billigste nye 970 er 2999. Men vil jo helst prøve å holde meg under 2000, og helst itx format.

Har tenkt å bruke kortet i et superbudget itx build til lillebroren min til sommeren.

Så er ute etter et billig gaming kort for 1080p som funker i et halvår.

Mest krevende spillet jeg skal spille er arma 3 og fallout 4. demobrukte 960 for 1800 ser ut som det beste kjøpet for meg ihvertfall. 

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...