Gå til innhold

Hvor kan jeg kjøpe plastmodeller?

Anbefalte innlegg

Hei

Har lyst til å prøve meg på bygging av plastmodeller, og trenger litt hjelp med å komme igang. Hovedsakelig lurer jeg på hvor jeg kan finne modeller, og hvilke produsenter jeg bør gå for. Tamiya må da være et trygt valg.

Lurer også på hvilken skala som er best. Det vil si, hvis jeg vil ha flere modeller, så vil jeg at de skal være samme skala, og det er kanskje en skala som har større utvalg en andre skalaer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver du å snikreklamerer for deg selv? 3D-printing er uansett ikke pent nok til å lage små plastmodeller, og det er sikkert noen her på forumet som har litt peiling.

har man tilgang til en skikkelig 3d printer så er det mulig,vet om en del som får printet deler til byggesettbiler hos shapeways.

hva er det du vil bygge da?bil,fly,mc,lastebil eller båt?

Lenke til kommentar

Hei

Har lyst til å prøve meg på bygging av plastmodeller, og trenger litt hjelp med å komme igang. Hovedsakelig lurer jeg på hvor jeg kan finne modeller, og hvilke produsenter jeg bør gå for. Tamiya må da være et trygt valg.

Lurer også på hvilken skala som er best. Det vil si, hvis jeg vil ha flere modeller, så vil jeg at de skal være samme skala, og det er kanskje en skala som har større utvalg en andre skalaer?

Hvilke type modeler da? Tenker du, skip, fly eller kjøretøy?

Om du tenker militære kjøretøy er 1:56 en ok standard spesielt om du tenker ww2. Da vil du også ha stor tilgang til soldater i samme skala.

Lenke til kommentar

Driver du å snikreklamerer for deg selv? 3D-printing er uansett ikke pent nok til å lage små plastmodeller, og det er sikkert noen her på forumet som har litt peiling.

har man tilgang til en skikkelig 3d printer så er det mulig,vet om en del som får printet deler til byggesettbiler hos shapeways.

hva er det du vil bygge da?bil,fly,mc,lastebil eller båt?

Det går absolutt an, men overflaten blir ikke noe pen med mindre man bruker masse tid på å behandle plasten. Man vil kunne se linjer overalt, og det blir simpelthen for mye arbeid. For å ikke snakke om at jeg ikke eier 3D-printer.

Blir vel ganske så mye dyrere å bestille en 3D-print enn å kjøpe noe masseprodusert?

Det vil jeg tro, spesielt siden jeg ikke vet hvor mye tid jeg egentlig ønsker å bruke på dette. Tamiya-modeller ligger på 200-400 omtrent, så det er ikke så gale.

Hei

Hvilke type modeler da? Tenker du, skip, fly eller kjøretøy?

Om du tenker militære kjøretøy er 1:56 en ok standard spesielt om du tenker ww2. Da vil du også ha stor tilgang til soldater i samme skala.

Jeg tenkte på militære kjøretøy fra andre verdenskrig. Til å begynne med ønsker jeg å bygge en Panzer IV H, og da tenkte jeg helst på Tamiya sin 1/35 modell. Er det dårlig utvalg i denne skalaen?

Jeg er redd at hvis jeg velger noe mindre, så blir det for smått og fiklete for meg. Tror det er greit å starte med noe som har litt størrelse, også hvis jeg ønsker å bruke mer tid på denne hobbyen, så kan jeg kanskje prøve meg på noe mindre på sikt. Det var kanskje unødvendig av meg å spørre om skala på dette tidspunktet.

Jeg har bare bygget en modell før, og det var en veldig enkel Honda motorsykkel. Der var plasten allerede farget, så jeg trengte bare å sette den sammen, også feste klistermerkene. Men det var 17 ish år siden. Har malt litt Warhammer-figurer siden, men jeg klarte aldri å komme inn i grooven. :p Jeg er relativt uerfaren, med andre ord.

Jeg ønsker ikke soldater i det hele tatt. Kun kjøretøy.

Jeg regner med alle slike ensfargede modeller må grunnes først?

Jeg fant en norsk nettbutikk som hadde en del modeller og utstyr; Amundsen Hobby. Er det en ok butikk å handle fra?

http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt.php?selected_id=19463&StrSearch=35209

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

ang militært,så er 1:35 og 1:72 det mest vanlige,tamiya er blant de bedre på passform og kvalitet

lønner seg og grunne alle deler,og selv så liker jeg og bruke tamiya sitt extra thin cement(glassflaske med grønt lokk)

har ikke handlet fra Amundsen selv,men vet flere som har gjort det,og prisene er nok rimelig like uansett

Lenke til kommentar

Nei det gjøre jeg ikke. Trudde du skulle konstruere og bygge egne modeller. Når jeg leser videre i tråden så skjønner jeg at det du spør om er ferdige byggesett hvor du bare trenger å lime sammen delene og så male dem. Slikt finner du på hobbybutikker og leketøysforretninger.

Lenke til kommentar

Slikt finner du på hobbybutikker og leketøysforretninger.

Takk for tipset, det hadde jeg aldri gjettet. Nå har ikke jeg slike butikker i nærheten, og derfor spør jeg etter tips for hvilke nettbutikker som er greie å ha med å gjøre.

Forøvrig, hvis det ikke er noen innspill for hvorfor jeg ikke burde velge Tamiya sin Panzer 4 H fra Amundsen, så går jeg for det.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Nå hadde ikke Smallsize den modellen jeg ønsket, men det ser ut som de ellers har greit utvalg. Jeg vurderte Amazon, men de kan være litt vanskelig å ha med å gjøre. Amazon England har ofte helt vannvittige fraktkostnader, og Amazon USA sender ikke alltid til Norge. Men jeg skal ha dem i bakhodet.

Prismessig vil jeg gjøre det så billig som mulig til å starte med. Riktig nok må jeg kjøpe inn litt verktøy og slikt, men det blir en engans greie. Radiostyrt kunne vært moro på sikt, men jeg klarer meg med en enkel plastmodell for nå. :)

Tror jeg har funnet alt jeg trenger nå. Lister opp alt her, så kom med innspill om jeg mangler noe.

1:35 GERM.PZ.KPFW. IV. AUSF.H
SURFACE PRIMER GRAY 180 ml
AS22 Dark earth spraymaling
X11 chrome silver akryl maling,10 ml
Dark Grey Model Wash 35 ml.
EXTRA-THIN CEMENT 40 ml
KUTTEMATTE 30x22 cm (trenger egentlig ikke denne)
Avbitertang
Filer
Hobbykniv

Redigert: Ah, en ting til. Hvordan er beltene på slike modeller? Er de også av plast, og må monteres, grunnes og males? Eller er de av gummi? Må de behandles i det hele tatt?

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...