Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

En utfordring vedrørende mobilt trådløst nettverk.

Anbefalte innlegg

Er eier av en bobil og er en del på farten. I den forbindelsen har jeg søkt etter en løsning for å kunne forenkle den trådløse forbindelsen på plasser der wifi nettet er åpent eller man kan få tilgang betaltjeneste.

Nettet består av en Huawei bredband router med 4 port switch samt en ASUS router RT N66U som er satt opp som AP. Når jeg er i bevegelse, kan øvrige familiemedlemmer surfe på nettet på GSM båndet på bredband routeren (må bare ha en leverandør som tilbyr mye data og er GSM dekning).

På taket står en rundstråleantenne med innebygget GPS.

Når man ankommer bestemmelsestedet, er det greit å spare på datatrafikken og heller koble trådløst til et tilgjengelig nettverk. Problemet da er at man må gjøre dette med hver enhet (PC, mobil osv.).

Min utfordring: er det noen som kjenner til hvordan man kan sette opp AP'n slik at den kan koble seg opp mot det åpne nettet eller om man kan konfigurere AP'n til å koble til slik nett mot tilgang.

Fordelen med dette er at Wifi nettet man er koblet opp mot, kun ser en IP adresse, selv om flere er koblet opp på det interne nettet. Man kunne da slippe å koble opp hver enhet så lenge disse allerde er koblet mot nettverket i bilen.

Det er mulig det ikke går med et AP, men så lenge teknologien er tilgjengelig fra en vanlig mobiltelefon (WiFI browser), burde det også være mulig fra et AP?

Noen som ser en løsning på dette?

Dobe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det heller lønner seg å ha et mobilt bredbåndsabonnement med stor kvote enn å holde på med løsningen du ønsker å bruke. Det er mye mer sikkert enn å koble seg opp på åpne public nettverk. Netcom f.eks tilbyr jo et abonnement på 200 GB/mnd. Det holder lenge ved normal bruk som netflix, spotify, spilling (via 4G og 3G), nett tv osv. Nå er jo også dekning en stor faktor, men huawei sine routere støtter jo eksterne antenner. 

Et eksempel er å bruke to slike antenner. Da får du godt signal når antennene rettes mot senderen i nærheten og god hastighet.

Husker ikke helt hvor mye det koster for to slike antenner, men mellom 1-2000 kr må du regne med, så kan du besøke nettsiden www.finnsenderen.no for å se hvor nærmeste sender befinner seg.

test-4g+ruter+huawei+b593.jpg?o=4417163&

41qbk1pbXCL._SX425_.jpg

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar

Tror det heller lønner seg å ha et mobilt bredbåndsabonnement med stor kvote enn å holde på med løsningen du ønsker å bruke. Det er mye mer sikkert enn å koble seg opp på åpne public nettverk. Netcom f.eks tilbyr jo et abonnement på 200 GB/mnd. Det holder lenge ved normal bruk som netflix, spotify, spilling (via 4G og 3G), nett tv osv. Nå er jo også dekning en stor faktor, men huawei sine routere støtter jo eksterne antenner. 

Et eksempel er å bruke to slike antenner. Da får du godt signal når antennene rettes mot senderen i nærheten og god hastighet.

Husker ikke helt hvor mye det koster for to slike antenner, men mellom 1-2000 kr må du regne med, så kan du besøke nettsiden www.finnsenderen.no for å se hvor nærmeste sender befinner seg.

test-4g+ruter+huawei+b593.jpg?o=4417163&

41qbk1pbXCL._SX425_.jpg

Som sagt så har jeg allerede siste versjon av Huawei for 3G og 4G med rundstråleantenne til 2500,- Det er ikke det som er utfordringen, men muligheten å koble et trådløst nettverk mot et annet nett enten det er åpent eller et lukket nett.

Ut fra det jeg leser, har du ikke noe forslag til løsning. Jeg har allerde forklart årsaken til at jeg ser på denne løsningen.

Det trenger jo ikke nødvendigvis være tilstrekkelig kapasitet når en familie på 5 belaster samme 3G eller 4G på det interen nettet.

Som jeg skrev i tråden, det trenger nødvendigvis å være mulig. Og jeg antar det er få andre som har søkt slik løsning med mindre man har tenkt på samme løsning kun i den hensikt å utnytte åpne nett gratis som folk ikke vet selv de har åpne.

Jeg får vel forske på dette nærmere selv ser det ut for, men takk for interessen uansett :-)

Mvh. Dobe

Lenke til kommentar

La meg se.. 

Du er på jakt etter en enhet som prioriterer å bruke wifi når tilgjengelig men en mobil bærer (3G/4G) når det ikke er wifi tilgjengelig?

Jeg jobber med sånne løsninger og det finnes. 

Problemet er bare at det er JÆVLIG dyrt å få noe bra og det krever gjerne forskjellige typer hardware. 

En løsning som kanskje kan fungere for deg er peplink, men det er også dyrt.. veldig dyrt. 

Men du må nok uansett kombinere flere typer hardware for å få en bra løsning på det. 

Lenke til kommentar

Er du Linux kyndig så er sjansene for å få det til, men dette blir da i en separat boks som router.

Men dette krever mye lesing av dokumentasjon og arbeid i oppsett, og tolker jeg posten din rett så er ikke dette din gate.

Hei.

Du har helt rett når det gjelder at dette ikke er min gate. Jeg er rimelig i oppstartfasen når det gjelder bredbånd GSM routere og det å sy sammen slike systemer.

Jeg har holdt på i årevis med netteverk basert på interne løsninger, men dette er stort sett basert på MS. Kjører MS Server 2008 og har eiendommen full av switcher. IP camera, Genius Access punkt osv. Men har desverre ikke satt meg inn i Linux med unntak av å kjøre Ubuntu på et par maskiner. Som du sikkert skjønner, er jeg makelig anlagt og synes det å knotte kommandoer er irriterende. Jeg la det bak med etter både basic, fortran og Pascalog maskinkoding. Men Linux er jo en sak man må ha interesse for..

Ellers har jeg heller ikke vært så opptatt av Wifi. Er av den gamle skolen der kun kabel gjelder. Har syslet med alt fra terminering av coakskabler til komplett 1GB netteverk i alle rom. Men i bobil sammenheng er det jo stort sett WIFI som gjelder. Og dermed denne utfordringen.

Mvh. Dobe

Lenke til kommentar

La meg se.. 

Du er på jakt etter en enhet som prioriterer å bruke wifi når tilgjengelig men en mobil bærer (3G/4G) når det ikke er wifi tilgjengelig?

Jeg jobber med sånne løsninger og det finnes. 

Problemet er bare at det er JÆVLIG dyrt å få noe bra og det krever gjerne forskjellige typer hardware. 

En løsning som kanskje kan fungere for deg er peplink, men det er også dyrt.. veldig dyrt. 

Men du må nok uansett kombinere flere typer hardware for å få en bra løsning på det. 

Ja, du er inne påløsningen. Liker ikke ting som er Jæ... dyrt, men liker utfordringer. Min første tanke var, hvordan kan en mobiltelefon med wifi aktivert, søke og finne et åpent nettverk hvor den kan koble seg til dersom man har WPA tilgangen eller nettet er åpent. Jeg ser jo utfordringen med sikerhet, men dersom begge wifi nettene går med WPA, er det kun de som kan knekke WPA på en av disse.

Har vurdert Hot spot løsninger for nettverk, men det virker som det kun er satt opp som en tilbyder. Altså ikke det jeg trenger. Driver og eksprimenterer med oppsett at trådløs router i repeater setting, men har ikke fått testet dette ut.

Det er mulg jeg må opp med både AP og router, men jeg beholder jo Huawei som DHCP og master i systemet. Å kunne knytteseg opp mot et vanlig WiFi er bare pluss. SÆRLIG når man kommer til utlandet. Nå er det jo bare til å samle sammen alle simkortene til de som er på turen og bruke opp etter som man reiser, men likevel en ugunstig måte å løse det på.

Mvh. Dobe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...