Gå til innhold

hvilken ide-kabel til cd-rom !

mr x

Anbefalte innlegg

bare et spørsmål om ide-kabler...

har et Chieftec Dragon Midi Tower er ca 52 cm høyt..

skal innstalere et til cd-rom, men min ide-kabel er for kort(ca 45cm)

fins jo så mye/typer ide-kabler på webshopene..

tenke på en kabel som er på 90cm,men ser at man kan ha 3 uttak(sokkel)

denne tenkte jeg på:

http://www.psdata.no/default.asp?banid=375

vil dette bli noe problem for meg..!

Endret av mr x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

denne du mener?

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=954...lAction=details

Bruker selv "vanlige grå ide kabler", sånne som følger med når du kjøper nye ide-enheter ;) og bryr meg lite om det er kabler for disks, discs eller HDD som psdata er så nøye med, har faktisk aldri vært borti en sånn inndeling før..

Det med 3 uttak har jeg heller ikke vært borti, så om du kan linke til varen du tenkte på hadde det vært greit.. (linken du gav går til hovedsiden til psdata ;))

Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig svaret som JimL gir. Hvis vi ser bort fra runde kabler, så finnes det to hovedtyper IDE flatkabler:

- 80 leders (for å dempe forstyrrelser). Disse må man bruke på harddisker, men fungerer like fint på CD ROM etc.

- 40 leders. Disse tåler ikke den høye overføringshastigheten til dagens harddisker, men de fungerer helt fint på CD ROM.

Pluggene er helt like, eneste forskjellen er altså at 80-leders er bedre dempet mot støy og tåler høyere hastigheter.

For å kludre situasjonen litt til, så finnes det også noe som heter "cable select". Det kan benyttes for å velge master/slave av kabelen selv. Det sikreste er dog å sette dette manuelt på de enhetene man har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...