SirreStrikk Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Hei, Tanken er å kjøre min veteran nedover til Kroatia, og ha den stående der de neste 5 årene. Problemet er at jeg ikke får tatt norsk EU kontroll på den, og da vil forsikringen forsvinne i samme slengen. Så spørsmålet mitt er om det er mulig å komme seg rundt dette på noen måte? Det er uaktuelt å importere bilen til Kroatia, da det er klin umulig å komme seg gjennom det byråkratiske. Og jeg vil ikke få godene som følger med det å ha veteran (billig årsavgift og forsikring). Lenke til kommentar
daruu Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Hvorfor ikke kjøpe en billig bil i Kroatia istedet? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Og hvordan er reglene for å bruke en utenlandsk registrert bil i Kroatia? I Norge er det 3 måneder som gjelder. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Er bilen ny nok til at dette er lov? (Hvis den er virkelig gammel er det regler som forhindrer slik eksport) Forsikringen funker da selv om man ikke tar EU-kontroll, og i enkelte tilfeller kan norske myndigheter utsette kontrollfrist lenge eller tillate at man tar en kontroll i annet land. Lenke til kommentar
SirreStrikk Skrevet 31. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2016 (endret) Hvorfor ikke kjøpe en billig bil i Kroatia istedet? Fordi forsikring, årsavgift + andre avgifter er veldig dyrt her siden jeg er utlending. Og hvordan er reglene for å bruke en utenlandsk registrert bil i Kroatia? I Norge er det 3 måneder som gjelder. Jeg må ut med bilen hver 3.mnd i følge lovverket. Det tar meg for så vidt 1 time å kjøre over til Bosnia, men av det jeg har hørt fra de lokale så er det nok med å bare si til politiet at du nylig har vært i Bosnia/Slovenia om du skulle bli stoppet. Er bilen ny nok til at dette er lov? (Hvis den er virkelig gammel er det regler som forhindrer slik eksport) Forsikringen funker da selv om man ikke tar EU-kontroll, og i enkelte tilfeller kan norske myndigheter utsette kontrollfrist lenge eller tillate at man tar en kontroll i annet land. Den er fra 1983, jeg vet ikke helt hva grensen er? Okei, topp. Jeg vet at man kan ta en form for EU kontroll her nede, og den gjelder for så vidt kun Kroatia så vidt jeg vet. Jeg skal jo uansett ikke kjøre på norske veier ila av de 5 årene, bortsett fra når jeg kommer tilbake, men da ordner jeg med prøveskilt på forhånd. Så planen er å kjøre på norske skilter her nede selv om bilen er begjært avskiltet (pga manglende EU kontroll, med mindre jeg kan få utsettelse på dette, evt få godkjent kontrollen her nede). Men dette er kun aktuelt så lenge jeg har en aktiv forsikring på bilen i tilfellet uhellet skulle være ute. Endret 31. januar 2016 av SirreStrikk Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 83 er så nytt at det ikke er grunn til å tenke på eksportrestriksjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå